GVB, IJveer

Vervolgonderzoek naar kabelbaan over het Amsterdamse IJ

Gepubliceerd op 13-07-2017 om 11:24

Er lijkt toch nog een kans te bestaan voor een kabelbaan over het IJ. Ondanks positieve reacties op het idee voor een kabelbaan, werden eerder alleen de mogelijkheden onderzocht voor enkele bruggen, tunnels onder het IJ door en extra veren. Woensdag werd bekend dat er een vervolgonderzoek komt naar de mogelijkheden van deze vorm van hoogwaardig OV.

De gemeente Amsterdam draagt 12.500 euro bij aan dit onderzoek en ook de Vervoerregio Amsterdam stelt eenzelfde bedrag beschikbaar voor het onderzoek. Het gaat om een tracé per kabelbaan van de NDSM-werf naar Houthavens en eventueel metrostation Isolatorweg, meldt het Algemeen Dagblad.

Hoogwaardig openbaar vervoer

De kabelbaan is een mogelijkheid om hoogwaardig openbaar vervoer te bieden rondom het IJ. De gemeente waarschuwde al eerder dat het aantal mensen dat dagelijks het IJ oversteekt al jaren toeneemt. Nu al hebben de veerverbindingen moeite om alle fietsers en voetgangers te vervoeren. Daarom is de stad op zoek naar alternatieven. In 2015 werd onderzoek gedaan naar mogelijkheden.

Bas Dekker en Wim Wessels van Stichting IJbaan zetten vanaf dat moment in op deze kabelbaan. Volgens de twee heren kan een kabelbaan per uur tussen de 3.400 en 11.000 passagiers vervoeren, afhankelijk van het aantal fietsen aan boord. De reis over het IJ zou slechts enkele minuten duren en de kabelbaan is bovendien goedkoper om te realiseren. Maar het college van B&W besloot voor de bouw van twee bruggen. De gemeente leek onlangs nog kritisch in het beraamde aantal reizigers op de kabelbaan.

Onderzoek

Het totale onderzoek kost ongeveer 250.000 euro, wat naast de overheidsinstanties wordt bekostigd door het Amsterdams Havenbedrijf, Arcadis, Nstudio, Heren2, Zadelhoff Beheer en VDL Groep. Het onderzoek moet aan het einde van dit jaar gepresenteerd worden en Dekker en Wessels hopen dat ook een technisch onderbouwd schetsontwerp en een sluitende businesscase te kunnen aanbieden.

Kabelbanen als OV zijn in het buitenland niet ongewoon. Zo zijn er kabelbanen gebouwd in Frankrijk, Portugal en bijvoorbeeld in het Colombiaanse MedellĂ­n. Bovendien werd ook in Groningen gelobbyd voor een kabelbaan richting de stad om het wegverkeer te ontlasten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Vervolgonderzoek naar kabelbaan over het Amsterdamse IJ”

Peter H. Smit|24.07.17|22:52

Beste Journalist,
De juiste voorzetsels en tussenwerpsels zijn erg belangrijk voor en duidelijke tekst.
U zegt “leek nog kritisch in”; ik denk dat die “in” moet zijn ‘over’.
U zegt “dat ook een … te kunnen aanbieden”; ik denk dat die “dat” moet zijn ‘dan’.
Verder hebt u het over kabelbanen in Frankrijk. Nou, die zijn er vast wel, bijv. in de ski-gebieden. Als u de naam van een Franse stad weet toe te voegen dan wordt duidelijk dat het gaat om een situatie die vergelijkbaar is met Amsterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.