Eén ticket voor toeristen in het openbaar vervoer in regio Amsterdam

Er komt één toeristenticket voor al het openbaar vervoer in de regio Amsterdam. Dat hebben vervoerders NS, GVB, Connexxion, EBS en de Metropoolregio Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam afgesproken. De hoop is dat dit Amsterdam & Region Travel Ticket bijdraagt aan het verspreiden van toeristen door de regio. Voor bezoekers van Amsterdam zijn er nu dus drie verschillende tickets beschikbaar.

Er zijn onlangs zes speciale ‘Travel Ticket-automaten’ geplaatst op Schiphol. Ook zijn er tickets te koop in de vier bagagehallen, op Schiphol Plaza. Op Amsterdam Centraal is de eerste kaartautomaat geplaatst in de OV-servicewinkel aan de IJ-zijde. Er volgen binnenkort vier andere automaten die geplaatst worden bij de verschillende opgangen naar het busstation. Het ticket kost voor 1 dag 18,50 euro, 26 euro voor 2 dagen en 33,50 euro voor 3 dagen.

Balans

De Metropoolregio acht het belangrijk dat de bezoekers ook toeristische plekken buiten Amsterdam kunnen bezoeken. Het aantal toeristen groeit namelijk fors. Omdat het A&RTT-ticket bezoekers van de stad in staat stelt om te reizen in de regio en toeristische trekpleisters buiten de hoofdstad te bezoeken, hoopt de Metropoolregio dat dit positief bijdraagt aan de balans tussen stad en regio. Dat is ook één van de doelstellingen uit de Strategische Agenda Toerisme 2025. “Bovendien wordt er met dit ticket een volledig aanbod van OV-tickets voor toeristen geboden dat aan de wens van de internationale bezoeker voldoet”, aldus de Vervoerregio.

Er is tevens gestart met een pilot, waarin dit nieuwe regio-ticket en de I Amsterdam City Card geïntegreerd worden. Niet alleen kunnen internationale bezoekers van de stad 72 uur lang onbeperkt gebruikmaken van het hele OV-netwerk in de metropoolregio Amsterdam, maar ze krijgen ook gratis toegang krijgen tot musea en attracties. De pilot duurt in eerste instantie 2 maanden en wanneer blijkt dat de pilot een succes is, wordt gehoopt dat de geïntegreerde kaart in 2018 wordt gelanceerd.

Ticketvormen

Met het Amsterdam & Region Travel Ticket zijn er drie tickets beschikbaar. Met de eerste kan een reiziger een te kiezen aantal dagen onbeperkt gebruikmaken van de bussen en trams van GVB en kan hij met de trein of bus van en naar Schiphol. De tweede variant is dus het regioticket, geldig bij alle vervoerders in en rondom Amsterdam. De laatste optie is het 
Holland Travel Ticket, waarmee een toerist 1 dag onbeperkt kan reizen in het OV in Nederland.

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “Eén ticket voor toeristen in het openbaar vervoer in regio Amsterdam”

kees boer|12.09.17|23:33

Ik vind dat ook veel te duur voor rond 18 Euro beleefde ik drie dagen plezier en in Berlijn koste mij een dagkaart een prikkie,ook in Budapest was rond de 6 Euro en in Praag reizen de 70 plussers op vertoon van hun paspoort gratis

kees boer|12.09.17|23:29

18,50 voor 1 dag is veel te duur voor rond die prijs had ik voor drie dagen veel plezier terwijl in Berlijn een dagkaart een prikkie is

Evert Bouws|27.07.17|16:20

Ook toeristen zijn prijsbewust. De prijs is absurd hoog. Vergelijk het eens met Londen, waar een gebied ter grootte van Groot-Amsterdam bereisd kan worden voor een bedrag dat vergelijkbaar is met Berlijn. Reizen met Oystercard kost nooit meer dan een dagkaart.

Rick|24.07.17|11:46

Veel te duur. In Berlijn kost een dagkaart iets meer dan 7 euro.

Treinreiziger.nl|21.07.17|15:06

De kaart bestaat naar mijn weten al langer, de kaartautomaten zijn nieuw. En misschien dat deze nu meerdaagse variant heeft. Ze zijn wel vrij prijzig, maar dat is in alle landen met toeristen tickets.

Rogier de Wit|21.07.17|09:18

Dit is zeker een positieve ontwikkeling; heel goed dat ze dit doen! Misschien kunnen ze ook een aparte “travel ticket knop” toevoegen aan het startscherm op de bestaande NS & GVB kaartautomaten in de regio – en deze tickets ook online verkopen.

Leo Iske|20.07.17|21:48

Goed idee.
Misschien ook een automaat plaatsen op Sloterdijk waar veel toeristen met de Flixbussen arriveren.

Gabriël Hoezen|20.07.17|15:59

Mooie ontwikkeling. Het is sowieso een goed idee om de reiziger niet te vermoeien met de voor hem of haar irrelevante indeling in concessies, vervoersgebieden en aanbieders. Het openbaar vervoer is één syteem en moet zich, nog meer dan nu, aan de reiziger zo presenteren. Grappig dat in de tekst niet het gemak van de reiziger als primair doel wordt aangegeven, maar de wens van beleidsmakers om toeristen meer te verspreiden. Er is toch nog een weg te gaan in klantgerichtheid, zal ik maar zeggen.