OV-fiets

Gebruik OV-fiets met ruim 30 procent gestegen in 2017

Het gebruik van de OV-fiets is in 2017 fors gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Met in totaal 3,2 miljoen afgelegde ritten is de deelfiets van NS 33 procent meer gebruikt dan in 2016. NS wijt deze stijging mede aan de afschaffing van de abonnementskosten voor een OV-fiets. Sinds 2017 betalen gebruikers alleen nog maar voor de fiets zelf en niet meer voor een abonnement.

NS besloot in 2016 geen abonnementskosten meer te vragen voor de OV-fiets, omdat de vervoerder had gemerkt dat dit een drempel was voor het gebruik van de deelfiets. Dit betekende wel dat de huur van de fiets iets verhoogd werd, namelijk van 3,35 euro per rit naar 3,85 euro.

Abonnementhouders

Die afschaffing van de abonnementskosten zorgde voor een forse toename van reizigers die het abonnement voor de OV-fiets op hun OV-chipkaart zetten. Het aantal abonnementhouders steeg van 200.000 in 2016 naar 500.000 in 2017. “We zijn blij met deze prachtige cijfers”, aldus NS. “De OV-fiets draagt hiermee bij aan een makkelijke reis van deur tot deur.”

NS erkent zelf dat het door de forse toename van het gebruik van belang is dat er op alle stations genoeg fietsen zijn. Momenteel heeft de spoorvervoerder 14.500 ter beschikking. In 2017 kwamen er 6000 fietsen bij, die vooral op de stations Amsterdam Zuid, Den Haag Centraal en Utrecht Centraal zijn geplaatst. Ook zijn op alle Brabantse stations voortaan OV-fietsen beschikbaar.

10 jaar

De NS exploiteert de OV-fiets nu precies tien jaar, omdat de vervoerder hier begin 2008 mee begon. Vooral in de laatste jaren neemt het gebruik van deze modaliteit fors toe. In 2016 werden er 2,4 miljoen ritten gemaakt en in 2015 nog 1,9 miljoen. Ondertussen kan een OV-fiets op 300 locaties gehuurd worden, zoals stations en andere OV-knooppunten.

De spoorvervoerder zegt ook tevreden te zijn in het nieuwe ICT-systeem, waar het sinds 2017 gebruik van maakt. Daarmee heeft NS duidelijker voor ogen waar welke fietsen staan, welke gerepareerd moeten worden, of er ergens fietsen bijgeplaatst moeten worden. “Dit systeem werpt zijn vruchten af. Er kan eerder ingespeeld worden op locaties met tekorten en we weten beter wanneer een fiets aan vervanging of reparatie toe is.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.