RandstadRail, metroverbinding

Pensioenfondsen geïnteresseerd in financiering OV-projecten

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert de komende jaren weliswaar weer in mobiliteit, maar nog steeds is er niet genoeg geld beschikbaar voor alle projecten in het OV waarvoor gepleit wordt. Dan gaat het bijvoorbeeld om de miljarden die nodig zijn voor lightrailtrajecten in de grote steden. Dit geld moet dus ergens anders vandaan komen.

Het lijkt erop dat verschillende pensioenfondsen in Nederland belangstelling hebben om een deel van de kosten voor lightrailprojecten in de Randstad te financieren. Dat meldt dagblad NRC, die dit bij verschillende pensioenfondsen heeft nagevraagd. Zo laat PGGM weten al te investeren in lightrail- en metroprojecten in Barcelona, Madrid en Sevilla en wil het graag ook in Nederland aan de slag. Het grootste pensioenfonds in Nederland, ABP, wil graag in overleg met de juiste partijen.

Lightrailprojecten

De topmannen en -vrouwen van NS, HTM, RET, U-OV en GVB pleiten al enige tijd voor extra geld voor grote railprojecten om Nederland ‘bereikbaar te houden’. Sinds enkele maanden wordt die oproep ook gesteund door wethouders van de verschillende steden. Dit was vooral een betoog in de richting van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De ambtsvrouw liet tijdens een overleg met de Tweede Kamer weten graag alle mogelijkheden te willen onderzoeken om het bestaande budget zo efficiënt mogelijk in te zetten.

In het Regeerakkoord werd al verwezen naar mogelijkheden om dit geld bij andere partijen te gaan zoeken. Dan gaat het bijvoorbeeld om de Europese Investeringsbank (EIB). De Europese Unie heeft flinke bedragen ter beschikking voor het openbaar vervoer, maar nu gaan die fondsen nog vaak naar lijnen voor lange-afstandsvervoer. Ook pensioenfondsen kunnen een deel van de investering op zich nemen en zij zeggen nu geïnteresseerd te zijn in miljardenprojecten in het OV. “Voorwaarde is wel dat er dan een goed gecoördineerd verhaal op tafel ligt.”

Publiek-private samenwerking

De mogelijkheden voor publiek-private samenwerkingen in het OV zijn groot, menen Ellen Lastdrager van Twynstra Gudde en Marc van der Steen van Rebel. In Nederland rijden momenteel al waterstofbussen die mede bekostigd zijn door een private partijen. Daar zijn Lastdrager en Van der Steen nauw bij betrokken geweest voor de FCH-JU, een publiek-private samenwerking vanuit de Europese Unie.

Zij zien mogelijkheden voor een samenwerking met pensioenfondsen, maar benadrukken dat de pensioenfondsen niet te veel risico willen nemen. “Pensioenfondsen zijn geïnteresseerd in langlopende trajecten, met een laag risico en gegarandeerde cashflow”, aldus Van der Steen. Het risico in het openbaar vervoer is echter relatief laag vanwege de gegarandeerde afname. Het OV heeft een voorspelbare route, waardoor het verdienmodel gemakkelijk te berekenen is.

Garantie

Die aantrekkingskracht wordt nog groter bij garantstellingen vanuit de concessieverlener. Bij groene bussen gaat het dan bijvoorbeeld om de garantie dat voertuigen 15 jaar in gebruik blijven. Lastdrager: “Pensioenfondsen vinden dit prettig, want dan komt het geld over een lange periode in zeer betrouwbare termijnen weer terug. De aflossing van de lening is dus gegarandeerd.” Op deze manier is er meer geld beschikbaar, zonder dat dit dus allemaal uit de staatskas hoeft te komen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.