Poortjes Noord/Zuidlijn Thales

Poortjes Noord/Zuidlijn beter bestand tegen zwartrijders

(foto: Carlijn Kruidhof)

Op de stations van de Noord/Zuidlijn zal het moeilijker worden voor kwaadwillende reizigers om zwart te rijden. De nieuwe OV-poortjes op de metrostations zijn namelijk uitgerust met bewegingssensoren, die registreren wanneer twee mensen tegelijkertijd door een poortje gaan. GVB-medewerkers worden hier dan op gewezen door een hard alarm.

Het is een van de innovaties die Thales – de leverancier van de nieuwe OV-poorten – heeft geïmplementeerd. De bewegingssensoren voorkomen bovendien dat de poortjes te snel alweer dichtklappen, omdat de reiziger een fiets of een koffer bij zich heeft. “We hebben bij de ontwikkeling van deze poortjes veel meer vanuit de reiziger gekeken”, vertelt programma manager Froukje de Haan van Thales. “Onze gedachte was steeds: hoe gaat de reiziger door een gate?”

Uitvraag

Dit was een verzoek van de gemeente Amsterdam. De uitvraag van de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam vroeg om een systeem dat de reiziger centraal zette. “Ze hebben deze uitvraag gebaseerd op user stories”, stelt De Haan. Daarmee concentreert het systeem zich veel meer op de wensen van de reiziger en krijg je een hoger functioneel niveau.”

Dit is een heel andere manier van uitvragen dan Thales in Nederland tot nog toe kent. Het bedrijf moest weliswaar nog voldoen aan de eisen van de opdrachtgever, maar omdat die gingen over de ervaring van gebruikers, veiligheid en fraude-detectie, kreeg Thales zelf meer ruimte om de juiste technologie te kiezen. De Haan: “We moesten zelf bedenken waaraan het systeem moest voldoen.”

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk thema op de nieuwe Noord/Zuidlijn. De sensoren boven de gate registeren daarom dus niet alleen koffers en fietsen, maar ook personen. Daarbij kunnen ze een onderscheid maken tussen twee personen, zelfs als zij dicht op elkaar lopen. Op die manier zijn de poortjes veel beter uitgerust op zwartrijders.

De Haan legt uit dat altijd geprobeerd wordt om de poortjes op tijd te sluiten, zodat het niet mogelijk is dat er twee personen tegelijkertijd het metrostation binnenkomen. Maar daarbij staat de veiligheid altijd voorop en soms is het sluiten van de poorten dus niet mogelijk. In zo’n geval geeft het systeem een heel harde piep af, zodat medewerkers van GVB hierop gewezen worden.

Datastromen

Het voordeel van deze poortjes is verder dat de reizigersstromen goed bijgehouden kunnen worden. Daarbij wordt rekening gehouden met de privacy van de reizigers en wordt alleen naar de stromen en grote data gekeken. Het voordeel daarvan is dat het onderhoud aan de OV-poorten predictief, dus voorspellend, kan worden uitgevoerd.

Er is namelijk precies bekend welke poorten vaak gebruikt worden en welke minder. “Nu doen we vooral preventief onderhoud, maar hiermee kunnen we overstappen op predictief onderhoud”, legt De Haan uit. “Daardoor bespaart iedereen geld en verbetert de beschikbaarheid van deze poorten. Zo kan voorkomen worden dat een poortje niet meer werkt op een moment dat het heel druk is en kan de reiziger hier maximaal gebruik van maken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Poortjes Noord/Zuidlijn beter bestand tegen zwartrijders | OVPro.nl
Poortjes Noord/Zuidlijn Thales

Poortjes Noord/Zuidlijn beter bestand tegen zwartrijders

(foto: Carlijn Kruidhof)

Op de stations van de Noord/Zuidlijn zal het moeilijker worden voor kwaadwillende reizigers om zwart te rijden. De nieuwe OV-poortjes op de metrostations zijn namelijk uitgerust met bewegingssensoren, die registreren wanneer twee mensen tegelijkertijd door een poortje gaan. GVB-medewerkers worden hier dan op gewezen door een hard alarm.

Het is een van de innovaties die Thales – de leverancier van de nieuwe OV-poorten – heeft geïmplementeerd. De bewegingssensoren voorkomen bovendien dat de poortjes te snel alweer dichtklappen, omdat de reiziger een fiets of een koffer bij zich heeft. “We hebben bij de ontwikkeling van deze poortjes veel meer vanuit de reiziger gekeken”, vertelt programma manager Froukje de Haan van Thales. “Onze gedachte was steeds: hoe gaat de reiziger door een gate?”

Uitvraag

Dit was een verzoek van de gemeente Amsterdam. De uitvraag van de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam vroeg om een systeem dat de reiziger centraal zette. “Ze hebben deze uitvraag gebaseerd op user stories”, stelt De Haan. Daarmee concentreert het systeem zich veel meer op de wensen van de reiziger en krijg je een hoger functioneel niveau.”

Dit is een heel andere manier van uitvragen dan Thales in Nederland tot nog toe kent. Het bedrijf moest weliswaar nog voldoen aan de eisen van de opdrachtgever, maar omdat die gingen over de ervaring van gebruikers, veiligheid en fraude-detectie, kreeg Thales zelf meer ruimte om de juiste technologie te kiezen. De Haan: “We moesten zelf bedenken waaraan het systeem moest voldoen.”

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk thema op de nieuwe Noord/Zuidlijn. De sensoren boven de gate registeren daarom dus niet alleen koffers en fietsen, maar ook personen. Daarbij kunnen ze een onderscheid maken tussen twee personen, zelfs als zij dicht op elkaar lopen. Op die manier zijn de poortjes veel beter uitgerust op zwartrijders.

De Haan legt uit dat altijd geprobeerd wordt om de poortjes op tijd te sluiten, zodat het niet mogelijk is dat er twee personen tegelijkertijd het metrostation binnenkomen. Maar daarbij staat de veiligheid altijd voorop en soms is het sluiten van de poorten dus niet mogelijk. In zo’n geval geeft het systeem een heel harde piep af, zodat medewerkers van GVB hierop gewezen worden.

Datastromen

Het voordeel van deze poortjes is verder dat de reizigersstromen goed bijgehouden kunnen worden. Daarbij wordt rekening gehouden met de privacy van de reizigers en wordt alleen naar de stromen en grote data gekeken. Het voordeel daarvan is dat het onderhoud aan de OV-poorten predictief, dus voorspellend, kan worden uitgevoerd.

Er is namelijk precies bekend welke poorten vaak gebruikt worden en welke minder. “Nu doen we vooral preventief onderhoud, maar hiermee kunnen we overstappen op predictief onderhoud”, legt De Haan uit. “Daardoor bespaart iedereen geld en verbetert de beschikbaarheid van deze poorten. Zo kan voorkomen worden dat een poortje niet meer werkt op een moment dat het heel druk is en kan de reiziger hier maximaal gebruik van maken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.