smart-ov, incheck, smartphone

‘OV-chip mobiel stopt, maar geen mislukking’

De proef met OV-chip mobiel wordt halverwege juni stopgezet, omdat de techniek niet geschikt is om landelijk uit te rollen. Maar er is geen sprake van een mislukking, zo legt woordvoerder Maarten Bijl van Translink uit. “Je kunt technologie bedenken in een ivoren toren tot je een ons weegt, maar uiteindelijk moet je het toch echt testen in de praktijk.”

Het bedrijf benadrukt druk bezig te zijn met de voorbereiding voor nieuwe betaalmethoden, waarvan deze proef deel uitmaakte. “Innovatie betekent altijd twee stappen vooruit en één stap terug”, stelt hij. “Als dat niet meer mogelijk is, innoveer je nooit.”

Kritiek

Via OV-chip mobiel kunnen reizigers betalen via een app op hun mobiele telefoon en is geen OV-chipkaart meer nodig. Maar in de dagen na introductie van de dienst kwamen veel klachten, omdat reizigers er niet in slaagden om de app te downloaden en er verschillende technologische problemen ontstonden. Dit zorgde voor veel kritiek op OV-chip mobiel. Ook controleurs in de trein bleken moeite te hebben om dit ‘kaartje’ te controleren.

Op dit moment zijn er circa 8000 mensen die er wel in slagen om te reizen via hun mobiele telefoon en daarvan is een groot deel heel tevreden. Maar het is niet voldoende om de proef door te zetten. “De techniek onder de motorkap is eigenlijk niet geschikt om grootschalig – dus in heel Nederland – uit te rollen.” De deelnemers die nu met hun mobiel reizen krijgen 7,50 euro om weer een OV-chipkaart te kopen.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV stelt dat Translink onterecht wijst naar reizigers die wel tevreden zijn over de dienst. “Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat het overgrote deel van de reizigers er niet eens in is geslaagd om aan de proef mee te doen. Hun (on)tevredenheid is nergens geregistreerd.”

Pijlers OV-betalen

Voor de OV-sector blijft het belangrijk dat reizigers meer keuzes krijgen om te betalen in het openbaar vervoer. De coöperatie OV-bedrijven zet in op drie pijlers, namelijk betalen met de bankkaart, betalen met QR-codes en barcodes en dus betalen met de mobiele telefoon. Dit jaar wordt besloten of de sector het systeem achter de OV-chipkaart vervangt voor de EMV-techniek. Het stopzetten van deze proef heeft daarop geen effect.

Translink is ook niet van mening dat OV-chip mobiel is mislukt, omdat het tenslotte ging om een proef. Bijl: “Je moet het uitproberen met echte reizigers. Als je vooraf weet dat het een succes wordt, is het geen proef meer.” Daarbij was het voor het bedrijf achter de OV-chipkaart nooit definitief dat de OV-chipkaart mobiel een landelijke vervolg moest krijgen. “Natuurlijk hoop je altijd dat een proef vleugels krijgt, maar dat is niet altijd mogelijk. Wel kunnen we gebruikmaken van wat we nu weten.”

Nieuwe technologieën

Translink blijft in de toekomst kijken naar nieuwe wegen en mogelijkheden met OV-betalen via de mobiele telefoon. Hoewel het hier gaat om complexe technologieën, gaan de ontwikkelingen hard en het bedrijf kijkt daarom naar de laatste ontwikkelingen. “Er kan nu veel meer dan twee tot drie jaar geleden”, vertelt de woordvoerder.

“Wij zijn nog steeds vol vertrouwen over de mogelijkheden van betalen met de mobiele telefoon”, licht Bijl toe. “We willen dat reizigers meer mogelijkheden krijgen om te betalen in het openbaar vervoer en mobiel maakt zeker onderdeel uit van de toekomst.” Op dit moment staat nog geen nieuwe proef op de planning met betalen met de mobiele telefoon

Staatssecretaris

Reizigersorganisaties bekritiseren de proef en vinden het jammer dat hier al geld in is geïnvesteerd. Maar vorig jaar zomer liet demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma nog weten dat ze van mening was dat OV-bedrijven de ruimte dienen te krijgen om het betaalsysteem in het openbaar vervoer te verbeteren. Dat betekent ook dat ze pilots moeten kunnen uitvoeren die in de praktijk niet direct het gewenste resultaat hebben. Uiteindelijk is dit nodig om het OV-chipkaartsysteem te verbeteren, meende zij.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.