GVB wil in 2019 alleen nog groene energie uit Nederland

GVB, tram,(foto: GVB Verbindt)

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft vorige week een aanbesteding uitgeschreven voor een nieuw energiecontract voor de komende tien jaar. Een van de eisen is dat de groene stroom die de vervoerder gebruikt vanaf 2019 uit eigen land moet komen. 

GVB koopt momenteel al groene stroom door middel van certificaten, maar meent dat er in Nederland meer duurzame energie moet worden opgewekt. Dat is op dit moment slechts 6 procent. Door te eisen dat de groene energie ook werkelijk wordt opgewekt in Nederland, kan de vervoerder zicht- en meetbaar bijdragen aan een beter milieu.

Groene stroom

De vraag naar groene stroom in Nederland is veel groter dan er werkelijk opgewekt wordt. Om dit te verhelpen moeten er bijvoorbeeld wind- en zonneparken of gecertificeerde biomassacentrales bijgebouwd worden. “Voor de energietransitie is het essentieel dat stroomgebruikers als GVB eisen stellen aan de herkomst van hun elektriciteit”, aldus de vervoerder.

GVB heeft de ambitie om in 2025 klimaatneutraal te zijn en daarmee ligt er de komende jaren een flinke uitdaging. “Om klimaatneutraal te zijn in 2025 moet er nog het nodige werk verzet worden”, vertelt Talitha Koek, manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij GVB . “Klimaatneutraal betekent in het kort dat ons verbruik aan energie en materialen niet mag bijdragen aan de klimaatverandering.”

“Als grootverbruiker van elektriciteit valt hier nog het nodige te winnen. Wij verbruiken net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat worden zelfs circa 55.000 huishoudens wanneer de Noord/Zuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden.”

Amsterdam

Door louter duurzame energie in te zetten, hoopt GVB het verschil te maken voor zowel de stad als voor reizigers. De vervoerder vraagt in de aanbesteding dan ook aan een nieuwe leverancier om mee te denken over manieren om de stad, de reizigers en de medewerkers te laten delen bij de komende duurzame investeringen. Medewerkers en reizigers kunnen samen met de vervoerder kansen creëren voor een gezonder klimaat.

In september wordt duidelijk welke partij het energiecontract gegund krijgt. Het nieuwe contract moet ingaan op 1 januari 2019.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.