Pakketjes ophalen bij Bushalte 2.0

Presentatie EVAnet bushalte 2.0
Bron: Carlijn

Je pakketjes ophalen tijdens je reis met het openbaar vervoer. Dat moet mogelijk worden met de Bushalte 2.0 van EVAnet: de Nano Hub. Mick Walvisch van EVAnet vertelde tijdens BusVision over de Nano Hub.

“Iedereen bestelt pakketjes en maakt weleens mee dat ze niet thuis zijn op het moment dat ze aankomen. In de stad heb je vaak nog de optie om naar een ophaalpunt te wandelen of fietsen, maar in de regio verdwijnen steeds meer faciliteiten,” zegt Mick Walvisch van EVAnet.

Juist op deze plekken zou het fijn zijn als er een punt bestaat om je bestelling op te halen die toch al op je route ligt. En juist in deze delen van het land zijn er al een soort ‘hubs’ gebouwd: centrale plekken waar meerdere regionale bussen stoppen, waar vandaan lokale bewoners de fiets pakken om naar huis te kunnen gaan.

Pakketpunt

Walvisch’ visie is om een bushalte te bouwen die niet alleen als traditionele bushalte functioneert, maar ook als pakketpunt. In de bushaltes zit een kluisjes die middels een app te openen zijn. In principe heeft het plan ook weinig nodig, naast nieuwe bushaltes, zegt Walvisch: “Je maakt gebruik van de infrastructuur die er al ligt.” Het gaat niet om zware pakketjes, maar om pakketjes van minder dan 10 kilo. En ongeveer 70 procent van alle verzonden pakketten blijven onder die grens, volgens Walvisch.

nano hub EVAnet

Het bedrijf ontwikkelt ook de applicatie genaamd Izipack. Hiermee wordt het mogelijk om je bestelling bij een Nano Hub op te pikken. Zo werkt het: bij je bestelling krijg je een QR-code. De app bekijkt je reis met het openbaar vervoer en bepaalt welk ophaalpunt past binnen je route.

Minder kosten en CO2-uitstoot

Maar ook in steden kan de Bushalte 2.0 een uitkomst zijn. Laurens Tuinhout van EVAnet: “Mensen hebben steeds vaker een pasje waarmee ze hun vuil moeten brengen naar een grote container. Dan moet je ook eventjes lopen. Waarom zouden ze dat niet willen doen voor hun pakketjes? We moeten het gewoon gebruikelijk maken dat je bestellingen buiten de deur op moet halen.”

Ook voor koeriersbedrijven zitten voordelen aan de centrale hubs. Om 140 pakketjes te leveren, is een bezorger soms wel 5 uur bezig, zegt Walvisch. “Als je 70 procent van alle pakjes in kluisjes kan stoppen, bespaar je heel veel tijd. Daardoor dalen de kosten voor koeriersbedrijven ook weer.”

kluisjes Nano Hub EVAnet

Duurzaamheid is ook een overweging. In de regio wordt de meeste CO2 per pakketje uitgestoten wegens de lange afstanden tussen de bezorglocaties. Als een bezorger voor vrijwel alle pakketjes maar naar een plek hoeft te rijden, bespaart dat brandstof. “Binnensteden gaan ook vaker op slot voor vrachtwagens wegens ruimtegebrek en de uitstoot van slechte stoffen zoals fijnstof en CO2.”

Onderdeel van dagreis

Een soortgelijk idee is al eerder uitgevoerd, geeft Walvisch toe. “Dat mislukte volledig. Maar nu is de tijd er wel voor. Goede timing is alles.” En die timing lijkt nu goed te zijn. De Nano Hub is niet alleen maar een concept, het wordt ook al werkelijkheid: in 2019 kunnen de eerste reizigers hun pakketjes ophalen bij Bushalte 2.0.

Om de hub echt succesvol te kunnen maken, is het vervolgens zaak om een netwerk te bouwen van locaties, ‘zodat er nooit eentje meer dan honderd meter weg’ is. “Op deze manier kan het een integraal onderdeel worden van je dagreis.”

Auteur: Carlijn Kruidhof

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.