MaaS-congres 2018

MaaS Congres 2019: Call for Papers over mobiliteit van de toekomst

De MaaS-pilots krijgen steeds meer vorm, het aantal MaaS-apps neemt toe en de bereidheid tot samenwerken groeit. Tegelijk liggen er nog grote uitdagingen. En daar gaan we graag op door tijdens het MaaS Congres 2019, dat VerkeersNet begin volgend jaar houdt. Denkt u dat u met uw kennis, ervaring of onderzoek een bijdrage kan leveren aan deze tweede editie? Dan vragen wij u een paper in te sturen.

Er liggen nog veel vragen open, bleek na afloop van het MaaS Congres 2018, dat begin maart in congresgebouw De Doelen in Rotterdam gehouden werd. Met de nieuwe editie willen we verder gaan met het beantwoorden van vragen rond het nieuwe mobiliteitsconcept Mobility as a Service (MaaS).

  • Wat de rol van de landelijke overheid precies is bijvoorbeeld. Het scheppen van beleidskaders? Subsidies verstrekken? Marktpartijen alle ruimte geven? Welke rol is weggelegd voor gemeentes en provincies?
  • Ook data-uitwisseling bleek een grote uitdaging. Partijen blijken toch vaak de kaarten strak tegen de borst te houden. Dat data gedeeld moet worden om MaaS mogelijk te maken, daar lijkt iedereen het over eens. Maar hoe? Hoe kunnen partijen gemotiveerd worden om dat te doen? Kan een nieuwe techniek misschien helpen?
  • En hoe kunnen reizigers gemotiveerd worden om MaaS te gaan gebruiken? Kortingen op nieuwe abonnementen? Een werkgever-werknemers-aanpak? Een app die helemaal aan hun wensen voldoet? En hoe ziet zo’n app er dan uit?
  • Hoe ontwikkelen de MaaS-pilots zich? Hoe ervaren markt en overheid de samenwerking? Welke uitdagingen liggen er nog? Wat kunnen we leren van pilots elders in Europa?
  • Welke omwenteling moeten ’traditionele’ OV-bedrijven doormaken?
  • Hoe kan MaaS de bereikbaarheid van de stad en het platteland verbeteren? Wat is hier voor nodig? En hoe kan de samenwerking tussen MaaS-partijen en partijen actief op het vlak van verkeersmanagement verbeteren?
  • En last but not least: hoe staat het met de plannen van grote, mondiale techgiganten? Staan die voor de poorten van ons land?

Vragen, vragen, vragen. Denkt u bij te kunnen dragen aan het beantwoorden van (een van) bovenstaande vragen, dan horen wij dat graag. Uw bijdrage kunt u inzenden middels onderstaand formulier. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 20 november.

Het hoeft nog geen volledig paper te zijn, een concreet voorstel/samenvatting is in eerste instantie voldoende. De inzenders van de beste bijdragen worden uitgenodigd om hun ideeën uit te werken en om een presentatie te verzorgen op het MaaS Congres, begin volgend jaar. We maken graag ruimte voor verdieping. Schroom dus niet om technische en/of inhoudelijke papers in te zenden.

MaaS Congres 2018: 280 bezoekers, 30 sprekers

De eerste editie was een groot succes. Ruim 280 bezoekers dachten in De Doelen in Rotterdam onder leiding van dertig sprekers na over onder meer de ideale MaaS-app, betalingsmogelijkheden van de toekomst, vervoersvormen met potentie, het evalueren van de MaaS-pilots en MaaS en blockchain.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

MaaS Congres 2019: Call for Papers over mobiliteit van de toekomst | OVPro.nl
MaaS-congres 2018

MaaS Congres 2019: Call for Papers over mobiliteit van de toekomst

De MaaS-pilots krijgen steeds meer vorm, het aantal MaaS-apps neemt toe en de bereidheid tot samenwerken groeit. Tegelijk liggen er nog grote uitdagingen. En daar gaan we graag op door tijdens het MaaS Congres 2019, dat VerkeersNet begin volgend jaar houdt. Denkt u dat u met uw kennis, ervaring of onderzoek een bijdrage kan leveren aan deze tweede editie? Dan vragen wij u een paper in te sturen.

Er liggen nog veel vragen open, bleek na afloop van het MaaS Congres 2018, dat begin maart in congresgebouw De Doelen in Rotterdam gehouden werd. Met de nieuwe editie willen we verder gaan met het beantwoorden van vragen rond het nieuwe mobiliteitsconcept Mobility as a Service (MaaS).

  • Wat de rol van de landelijke overheid precies is bijvoorbeeld. Het scheppen van beleidskaders? Subsidies verstrekken? Marktpartijen alle ruimte geven? Welke rol is weggelegd voor gemeentes en provincies?
  • Ook data-uitwisseling bleek een grote uitdaging. Partijen blijken toch vaak de kaarten strak tegen de borst te houden. Dat data gedeeld moet worden om MaaS mogelijk te maken, daar lijkt iedereen het over eens. Maar hoe? Hoe kunnen partijen gemotiveerd worden om dat te doen? Kan een nieuwe techniek misschien helpen?
  • En hoe kunnen reizigers gemotiveerd worden om MaaS te gaan gebruiken? Kortingen op nieuwe abonnementen? Een werkgever-werknemers-aanpak? Een app die helemaal aan hun wensen voldoet? En hoe ziet zo’n app er dan uit?
  • Hoe ontwikkelen de MaaS-pilots zich? Hoe ervaren markt en overheid de samenwerking? Welke uitdagingen liggen er nog? Wat kunnen we leren van pilots elders in Europa?
  • Welke omwenteling moeten ’traditionele’ OV-bedrijven doormaken?
  • Hoe kan MaaS de bereikbaarheid van de stad en het platteland verbeteren? Wat is hier voor nodig? En hoe kan de samenwerking tussen MaaS-partijen en partijen actief op het vlak van verkeersmanagement verbeteren?
  • En last but not least: hoe staat het met de plannen van grote, mondiale techgiganten? Staan die voor de poorten van ons land?

Vragen, vragen, vragen. Denkt u bij te kunnen dragen aan het beantwoorden van (een van) bovenstaande vragen, dan horen wij dat graag. Uw bijdrage kunt u inzenden middels onderstaand formulier. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 20 november.

Het hoeft nog geen volledig paper te zijn, een concreet voorstel/samenvatting is in eerste instantie voldoende. De inzenders van de beste bijdragen worden uitgenodigd om hun ideeën uit te werken en om een presentatie te verzorgen op het MaaS Congres, begin volgend jaar. We maken graag ruimte voor verdieping. Schroom dus niet om technische en/of inhoudelijke papers in te zenden.

MaaS Congres 2018: 280 bezoekers, 30 sprekers

De eerste editie was een groot succes. Ruim 280 bezoekers dachten in De Doelen in Rotterdam onder leiding van dertig sprekers na over onder meer de ideale MaaS-app, betalingsmogelijkheden van de toekomst, vervoersvormen met potentie, het evalueren van de MaaS-pilots en MaaS en blockchain.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.