‘Juiste IT in OV-voertuig zorgt voor betere efficiëntie en minder kosten’

Drukte-indicator, U-OV, scherm in bus
Foto inge

Nieuwe bussen, treinen en trams zijn tegenwoordig uitgerust met verschillende IT-systemen. Denk dan aan systemen voor kaartverkoop en veiligheid, schermen met daarop reisinformatie en advertenties en ingebouwde diagnostiek over het voertuig. OV-voertuigen worden daarom steeds intelligenter, wat verschillende voordelen heeft voor vervoerders. Maar tegelijkertijd stelt al die technologie vervoerders voor een uitdaging, waardoor die vruchten hier niet altijd van geplukt worden.

De oorzaak ligt vaak in het gebrek aan kennis en manuren bij vervoerders om al deze aparte systemen in voertuigen te installeren, te monitoren en the controleren. Daarnaast komt het voor dat vervoerders simpelweg niet weten hoe ze met het digitalisatieproces van de vloot moeten beginnen of overweldigd raken door de uitdagingen bij de overdracht van al die gegevens. Om vervoerders hierbij te helpen biedt LILEE Systems een vehicle-to-cloud smart connectivity platform. Hiermee kunnen vervoerders de technologie in hun vloot maximaal benutten.

Meer efficiëntie en inkomsten

De meeste vervoerders zien nieuwe technologieën en de omvorming van de vloot in allemaal slimme en ‘connected’ voertuigen niet als een prioriteit, omdat ze de voordelen niet goed in zicht hebben of omdat andere zaken meer prioriteit hebben. Maar volgens LILEE leiden technologieën in voertuigen juist tot meer veiligheid en efficiëntie, een betere reiservaring, minder kosten en dus meer inkomsten.

Daarbij erkent het bedrijf dat de technologie in voertuigen steeds gecompliceerder wordt. Bussen en treinen lijken tegenwoordig bijna op ‘datacentra op wielen’. Het is daarom voordelig om al die technologie te integreren, gebruiken en onderhouden met behulp van een één connectivity-platform dat op zichzelf ook weer gemakkelijk te onderhouden en integreren is. Vervoerders hoeven zich niet langer bezig te houden met alle verschillende applicaties in voertuigen, omdat één apparaat alles doet dat nodig is voor de operatie.

Minder manuren

Dit maakt de wijze waarop vervoerders al die IT-applicaties in voertuigen implementeren, beheren en ondersteunen veel eenvoudiger en beter dan vaak nu het geval is. Door alle systemen te consolideren, hebben vervoerders aanzienlijk minder lang nodig om die apparaten en systemen te controleren en problemen op te lossen. Het aantal benodigde manuren kan tot met een factor vier worden verminderd, zo zegt LILEE.

Dataverbruik

Verder worden de kosten verlaagd door het gebruik van één intelligent platform, omdat dit bijdraagt aan een efficiënt gebruik van internetdata. De meeste toepassingen in voertuigen vereisen een verbinding met de cloud via bijvoorbeeld LTE of 4G. Dit kan echter erg duur of complex zijn.

Bepaalde systemen vragen namelijk om een constante internetverbinding, terwijl andere systemen slechts af en toe hun informatie hoeven door te geven. De overdracht van informatie door die laatste systemen zouden dus idealiter ingesteld worden om alleen gebruik te maken van het netwerk als dit zo goedkoop mogelijk is.

De implementatie van een smart connectivity-platform kan de verbinding met de cloud van alle systemen dus vereenvoudigen en tegelijkertijd ook het datagebruik optimaliseren om het te laten voldoen aan de behoeftes van de vervoerder. Dit zorgt verder dat een vervoerder alleen hoeft te betalen voor het datagebruik dat noodzakelijk is.

Controle op afstand

Het beheer van alle slimme voertuigen en de apparaten aan boord vereist een sterke managementsysteem op afstand, dat de hele operatie in de gaten houdt. Door alle gegevens uit de voertuigen te verzamelen en te identificeren, ondersteunt het managementsysteem de vervoerder om de problemen te diagnosticeren, soms zelfs voordat deze zich voordoen.

Het connectivity-platform van LILEE biedt een enkele gebruikersinterface, die toegankelijk is vanaf elke computer of smartphone. Dat zal een vervoerder helpen om de analyse van incidenten en de gekozen oplossing eenvoudiger te maken en hem tegelijkertijd helpen om efficiënter te werken. Dit is vooral belangrijk bij het beheren van grote voertuigvloten die rijden via zeer strakke schema’s.

Open platformen

LILEE Systems kan een dergelijk connectivity-platform aanbieden aan vervoerders en hen op die manier de benodigde ondersteuning bieden om de aanwezige technologie in hun vloot zo optimaal mogelijk te gebruiken. Het bedrijf beveelt operators aan om met open platformen te werken platforms, omdat dit de integratie van nieuwe systemen aan boord van het voertuig in de toekomst gemakkelijker zal maken.

“Investeren in platforms zonder een open architectuur wordt op de lange termijn duurder, omdat alleen de oorspronkelijke verkopen die integratie kan bieden”, legt LILEE uit. Het ontbreken van een open architectuur kan de integratie van software van derden belemmeren, terwijl dit in de nabije toekomst wel degelijk mogelijk kan zijn. Open platforms kunnen zelfs applicatieontwikkelaars en innovatie aantrekken, wat de voordelen ten goede zal komen gehele openbaarvervoer-sector.

LILEE: “Slim vervoer begint met het installeren van de juiste technologie in alle voertuigen. Dan kan dit voordelen bieden aan de vervoerder en aan de maatschappij, door een beter, efficiënter en betrouwbaarder systeem te bieden. Kleine én grote vervoerders moeten de consolidatie van systemen, ‘smart connectivity’ en cloudgebaseerd-beheer op afstand overwegen als onderdeel van hun pad naar digitalisering.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.