Inchecken met smartphone (foto: Thales)

‘Artificial Intelligence belangrijk om MaaS waar te maken’

De reiziger kan op dit moment al uit een groot aantal modaliteiten kiezen, zoals OV, auto, fiets of een deelsysteem. Daarmee zijn de benodigde modaliteiten voor Mobility as a Service of MaaS dus al aanwezig in de Nederlandse samenleving. De uitdaging zit hem vooral in het multimodale gebruik en het vereenvoudigen van de plan- en betaalmethode. Volgens Mathijs Voorend van Thales is Artificial Intelligence belangrijk om de belofte van MaaS waar te maken.

Dit maakt het namelijk gemakkelijker om een reis te plannen en dynamische routes te maken. Thales gelooft dat Mobility as a Service zich zou moeten ontwikkelen rondom het openbaar vervoer. Want door de verstedelijking is individuele mobiliteit voor elke reiziger geen optie. “Wij geloven dat je altijd OV nodig zult hebben in de stad.”

Voorkeursplannen

Artificial Intelligence (AI) is volgens Voorend een belangrijke component binnen een MaaS-systeem. Daardoor wordt het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om een rit te plannen. Voor MaaS is het namelijk essentieel dat alle huidige modaliteiten aan elkaar geknoopt worden met behulp van een integrator. Thales noemt het belangrijk om een zogenaamde account based backoffice te creëren. Hierin is alle data verzameld. Als die backoffice bestaat, hoeft de reiziger zich alleen nog maar te identificeren om toegang te krijgen tot alle mobiliteit.

Bovendien maakt het zelflerende vermogen van AI het gemakkelijker om persoonlijke voorkeuren mee te nemen. Denk dan aan een reiziger die niet wil fietsen als het regent. Aan de andere kant kan AI de vervoerder helpen om het aanbod beter aan te laten sluiten bij de vraag. Voorend: “We kunnen voorspellen waar de vraag is en daarop inspelen door extra treinen en personeel in te zetten; bijvoorbeeld bij sneeuw”, schetst hij een voorbeeld.

Betalen

Ook de betaalmethode voor reizen moet gelijk getrokken worden. Via het account kan een reiziger voor zijn reis afrekenen. In de OV-sector worden nu pilots uitgevoerd met het betalen via de smartphone en het betalen via de bankpas. Thales is al vooruitstrevend bezig deze technieken in de praktijk te brengen. Het bedrijf is betrokken bij een NS-proef voor het betalen via de bankpas en bij de Rotterdamse RET heeft Thales geholpen om het betalen met een barcode in de metro mogelijk te maken.

Daarmee is een eerste stap gezet, denkt Voorend. RET kan deze barcode namelijk verkopen aan andere partijen. Als mensen een ticket voor het theater kopen, kan dit theater onmiddellijk toegang tot de metro van RET via die barcode verkopen. Thales zou graag zien dat deze betaalmethode op een later moment ook gebruikt kan worden bij GVB. “Dit is een klein stukje van de puzzel”, beschrijft Voorend. “Maar het delen van toegang tot mobiliteit is een belangrijk onderdeel van MaaS.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.