Meer nieuwbouw rondom Noord-Hollandse OV-knooppunten

Een groeiend aantal nieuwbouwwoningen in de provincie Noord-Holland wordt gebouwd rondom OV-knooppunten. Daardoor wordt de ruimte rondom stations steeds intensiever benut. De provincie wil onder andere de filedruk aanpakken door meer woningen te bouwen binnen 1200 meter van een OV-knooppunt. 

Hoewel er dus steeds meer nieuwe woningen komen in de buurt van OV-knooppunten, is er nog wel een slag te slaan. De provincie heeft namelijk de ambitie om gemiddeld 50 procent van alle nieuwe woningbouw te realiseren binnen 1200 meter van een OV-knooppunt en dat wordt momenteel nog niet gehaald. Afgelopen jaar bleef dit percentage steken op 41 procent, blijkt uit de tussentijdse monitor waarmee de provincie Noord-Holland de voortgang van ontwikkelingen rondom deze knooppunten meet.

Beter benutten ruimte

“De druk op de woningmarkt is in onze provincie nog steeds enorm”, aldus Joke Geldhof va de provincie Noord-Holland. “Ook de filedruk is in delen van onze provincie groot. Wij stimuleren het daarom dat woningen vooral rondom stations en andere belangrijke openbaar vervoerknooppunten gebouwd worden. Zo zijn mensen eerder uit en thuis en benutten we de ruimte in de stad optimaal. Zo sparen we het landschap bovendien. De cijfers uit deze monitor laten zien dat we goed op weg zijn.”

Er wordt bovendien niet alleen gekeken naar woningen die binnen een afstand van een ruime kilometer rondom het station liggen, maar ook naar nieuwbouwwoningen op een afstand die binnen tien minuten met de fiets is af te liggen. Dat aandeel ligt nu al in bijna alle regio’s boven de 50 procent, met zelfs 92 procent in regio Zuid-Kennemerland. Dit betreft het gebied rondom Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort. In de regio Kop van Noord-Holland is het percentage ongeveer 30 procent. Dit verklaart de provincie doordat er minder OV-knooppunten zijn en de gemeenten uitgestrekter zijn.

Knooppuntontwikkeling

De provincie Zuid-Holland heeft een programma OV-knooppunten wil de provincie Noord-Holland de ruimte rondom stations beter benutten. “We zetten in op levendige stationsomgevingen waar mensen graag willen werken, wonen en recreëren. We constateren dat steeds meer gemeenten prioriteit geven aan ontwikkelingen en investeringen rondom hun stations. Veel stationsomgevingen maken op dit moment een transformatie door en krijgen in hun stationsgebied een mix aan bedrijven, woningen, horeca en andere voorzieningen.”

Het wordt steeds drukker in het OV en de middelen om nieuwe infrastructuur aan te leggen zijn beperkt. Is meer woningbouw in de buurt van stations en OV-knooppunten om de drukte aan te pakken? Praat mee over dit en nog veel andere thema’s uit het OV op 21 mei tijdens het OV Debat 2019.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Meer nieuwbouw rondom Noord-Hollandse OV-knooppunten”

Pat Rick|29.04.19|16:58

Gebouwd moet worden langs de assen van OV, zoals de voorsteden van Londen zich ook ontwikkelde langs de metrolijnen. En kan de toekomstige metro van Havenstad worden doorgetrokken naar Zaanstad en bij dat OV-knoppunt ook vooral hoogbouw plaatsvinden, zodat men gebouwen kan neerzetten die energie opwekken ipv kosten. Andere assen zijn naar Schiphol/Hoofddorp, Amstelveen/Uithoorn. Zo ontstaat een netwerk van hoogbouwsteden, hoogfrequent verbonden met woon gecombineerde woon- en werkfunctie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.