Goudappel richt expertbureau in mobiliteit op in VS

Goudappel Coffeng is het bedrijf M-Flow – afkorting van Mobility Flow – begonnen in de Verenigde Staten. De nieuwe onderneming richt zich op het verstrekken van mobiliteitsadvies in de breedste zin van het woord. “We hebben eerder ervaring opgedaan in de Verenigde Staten en constateerden dat er in bepaalde regio’s een sterke behoefte is aan onze Nederlandse mobiliteitskennis”, zegt Goudappel-directeur Jos van Kleef.

Behalve advies over mobiliteit levert M-Flow IT-oplossingen, onder meer op het gebied van Mobility as a Service. Het bedrijf vestigt zich vooralsnog in Seattle (Washington). In eerste instantie zijn bij de start van M-Flow vijf adviseurs betrokken, afkomstig uit de VS én uit Nederland. De Nederlandse ondernemer Hans van der Meer, onder meer bekend van EV Global, stuurt M-Flow aan in de VS. Hij zal de onderneming ook verder vormgeven.

“Wij verwachten mede vanwege de integrale benadering in stedelijke mobiliteitsplanning een succesvolle aanvulling te zijn, ook in andere regio’s in de VS”, licht Van der Meer toe. “Waar andere adviesbureaus zich vaak concentreren op specifieke modaliteiten zoals de auto, kijken wij naar alle modaliteiten in de gehele mobiliteitsketen. Daarin kunnen we echt het verschil maken.”

Fact based

De afgelopen jaren heeft Goudappel veel kennis en referenties opgedaan over de problematiek rondom mobiliteit, vooral aan de westkust. Dat gebeurde mede via het Coast-to-Coast-programma van het ministerie van Economische Zaken en het eigen Excellent Cities-programma. Daarbij merkte het adviesbureau dat de kennis vanuit Nederland zeer welkom is voor bijvoorbeeld de stedelijke agglomeraties rondom San Francisco (Bay Area), Portland en Seattle.

“Deze gebieden hebben te maken met enorme uitdagingen op het gebied van mobiliteit”, aldus directeur Van Kleef. “Er is hier ook behoefte aan kwantitatieve analyses en mobiliteitsoplossingen die ‘fact based’ zijn en die niet alleen rondom de auto worden gepland. Met de toepassing van multimodale modellen hebben wij in binnen- en buitenland veel ervaring.”

NS Business Card

Het Financieele Dagblad sprak laatst Goudappel-expert Bas Govers in San Francisco. Die vertelde dat het verkeer er als gevolg van de vrije marktwerking ‘bepaald niet beter op geworden is.’ “Met een kaartje van de metro kan je hier bijvoorbeeld niet overstappen op de tram. Toegegeven, daar hebben we in Nederland ook jaren over gedaan, maar dat is hier nog niet eens aan de orde. Als ik mijn NS-Business Card laat zien, waarmee ik de auto bij het station kan parkeren, deelfietsen kan gebruiken en al het OV in Nederland, zijn ze diep onder de indruk.”

Het is belangrijk, zegt Govers tegen de krant, om in te zetten op een ‘coherente aanpak van het vervoer dat mensen van deur tot deur nodig hebben.’ “Het gaat om allemaal onderdelen op lokaal niveau en planning van netwerken op regionaal niveau. Vervoer, huizen, laadpalen, netwerken van bijvoorbeeld trein en fiets die goed op elkaar aansluiten, maar ook een thema als inclusiviteit. Iemand moet daar een visie op ontwikkelen. Daar zijn we in Nederland goed in.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.