Fietsenstalling bij station (foto: NS)

Vervoerregio Amsterdam komt met wisselfiets tegen volle stallingen

De vaak overvolle fietsenstallingen bij treinstations zijn een duidelijk signaal voor het succes van de combinatie fiets-trein. Maar tegelijkertijd is er niet altijd voor alle fietsen ruimte meer in de stallingen. Daarom start de Vervoerregio Amsterdam in september met een proef waarbij fietsen worden gedeeld en ze, hopelijk, nauwelijks in de stalling staan.

Zelf spreekt de Vervoerregio van ‘wisselfietsen’. De reizigers die ’s ochtends hun fiets gebruiken om van huis naar het station of de metrohalte te reizen, stellen de tweewieler gedurende de dag beschikbaar voor de reizigers die vanaf de OV-halte nog een klein stukje moeten afleggen naar het werk. Aan het einde van de werkdag wisselen ze weer terug.

130 fietsen

De proef zal worden uitgevoerd in de fietsparkeergarage Mahlerplein bij station Amsterdam Zuid. Hiervoor werkt de Vervoerregio samen met de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Windesheim en Accel Nederland stelt 130 fietsen beschikbaar. Omdat er 200 mensen mogen deelnemen aan de pilot, zouden 100 fietsen eigenlijk voldoende moeten zijn, maar er worden voor de zekerheid nog 30 fietsen achter de hand gehouden.

“In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling: alleen rondom de wisselmomenten in de spits”, aldus de Vervoerregio. Reizigers die aan de pilot willen deelnemen, worden gevraagd om een aantal enquetes in te vullen. Zij zullen geen kosten hebben – daarvoor draait de Vervoerregio op. Mensen die interesse hebben om deel te nemen aan de proef kunnen zich aanmelden via wisselfiets.amsterdam.

OV-fiets

De fiets lijkt een steeds groter aandeel te gaan spelen in het openbaar vervoer. Vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis verzorgen in verschillende concessies al een deelfietsensysteem als aanvulling op de treinen en bussen en ook HTM is onlangs een samenwerking gestart om deelfietsen en deelscooters aan te bieden.

Daarnaast is de OV-fiets van NS al jaren een groot succes.Onlangs bleek dat er opnieuw fors meer fietsen waren gebruikt in 2019 dan in 2018. In totaal werden er in heel 2018 ruim 4 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. In Utrecht opent daarom in augustus de grootste fietsenstalling ter wereld, met ruimte voor in totaal 12.500 fietsen. En ook rondom het station kunnen reizigers hun fiets nog kwijt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Lees OVPro voor slechts € 11,25 per maand.

Bekijk het abonnement

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vervoerregio Amsterdam komt met wisselfiets tegen volle stallingen | OVPro.nl
Fietsenstalling bij station (foto: NS)

Vervoerregio Amsterdam komt met wisselfiets tegen volle stallingen

De vaak overvolle fietsenstallingen bij treinstations zijn een duidelijk signaal voor het succes van de combinatie fiets-trein. Maar tegelijkertijd is er niet altijd voor alle fietsen ruimte meer in de stallingen. Daarom start de Vervoerregio Amsterdam in september met een proef waarbij fietsen worden gedeeld en ze, hopelijk, nauwelijks in de stalling staan.

Zelf spreekt de Vervoerregio van ‘wisselfietsen’. De reizigers die ’s ochtends hun fiets gebruiken om van huis naar het station of de metrohalte te reizen, stellen de tweewieler gedurende de dag beschikbaar voor de reizigers die vanaf de OV-halte nog een klein stukje moeten afleggen naar het werk. Aan het einde van de werkdag wisselen ze weer terug.

130 fietsen

De proef zal worden uitgevoerd in de fietsparkeergarage Mahlerplein bij station Amsterdam Zuid. Hiervoor werkt de Vervoerregio samen met de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Windesheim en Accel Nederland stelt 130 fietsen beschikbaar. Omdat er 200 mensen mogen deelnemen aan de pilot, zouden 100 fietsen eigenlijk voldoende moeten zijn, maar er worden voor de zekerheid nog 30 fietsen achter de hand gehouden.

“In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling: alleen rondom de wisselmomenten in de spits”, aldus de Vervoerregio. Reizigers die aan de pilot willen deelnemen, worden gevraagd om een aantal enquetes in te vullen. Zij zullen geen kosten hebben – daarvoor draait de Vervoerregio op. Mensen die interesse hebben om deel te nemen aan de proef kunnen zich aanmelden via wisselfiets.amsterdam.

OV-fiets

De fiets lijkt een steeds groter aandeel te gaan spelen in het openbaar vervoer. Vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis verzorgen in verschillende concessies al een deelfietsensysteem als aanvulling op de treinen en bussen en ook HTM is onlangs een samenwerking gestart om deelfietsen en deelscooters aan te bieden.

Daarnaast is de OV-fiets van NS al jaren een groot succes.Onlangs bleek dat er opnieuw fors meer fietsen waren gebruikt in 2019 dan in 2018. In totaal werden er in heel 2018 ruim 4 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. In Utrecht opent daarom in augustus de grootste fietsenstalling ter wereld, met ruimte voor in totaal 12.500 fietsen. En ook rondom het station kunnen reizigers hun fiets nog kwijt.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.