NS-directeur Tjalling Smit (foto: NS/ Foto; Arenda Oomen)

Laatste abonnement met middagspitskorting verdwijnt bij NS

Foto; Arenda Oomen

NS zet een groot deel van de treinabonnementen vanaf 2021 om naar NS Flex, waarbij de treinreiziger achteraf voor zijn reis betaalt. Dit geldt standaard voor de abonnementen Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel. Het laatste abonnement waarin reizigers 40 procent korting kregen tijdens de middagspits verdwijnt bovendien.

Volgens NS is dit flexibeler en eenvoudiger voor de reiziger en bovendien moet dit zorgen voor een betere spitsspreiding. “NS wil reizen met het OV makkelijk maken, zonder borg en zonder opladen van de OV-chipkaart”, licht NS-directeur Tjalling Smit dit toe. “We hebben goed geluisterd naar reizigers en naar de adviezen van consumentenorganisaties om onze abonnementen simpeler te maken. Met deze update bieden we reizigers meer gemak en flexibiliteit en zijn we bovendien voorbereid op toekomstige manieren van betalen in het OV.”

Drukte

Een tweede doel hiervan is om de capaciteit beter te benutten. In 2011 besloot NS geen nieuwe abonnementen meer te geven waarin reizigers nog een middagspitskorting kregen, maar na aandringen van Rover mochten reizigers die het abonnement op dat moment al gebruikten, deze wel behouden. Deze groep reizigers raakt nu vanaf 2021 alsnog de middagspitskorting kwijt. Het gaat volgens NS om ongeveer 700.000 reizigers.

NS zegt alleen nog reizen tijdens de daluren te willen stimuleren door hierop korting te geven. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat de kans op een zitplaats groter wordt voor reizigers die het volledige tarief betalen. Ook wordt het Voordeelurenabonnement zonder middagspitskorting zeven euro goedkoper.

Smit: “Het wordt steeds drukker in de spits, we zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers een kans op een zitplaats te bieden. We investeren miljarden in nieuwe treinen en helpen reizigers een zitplaats vinden met de NS-app. Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd.” Reizigersorganisatie Rover heeft al laten weten het verdwijnen van de middagspitskorting op de Voordeelurenkaart te betreuren. De organisatie is in grote lijnen positief over de plannen.

Dal Voordeel

In eerste instantie wilde NS de overstap naar NS Flex invoeren voor alle abonnementen, maar Rover pleitte voor een vrije keuze voor de reiziger. Daardoor is nu besloten om het meest populaire abonnement, Dal Voordeel, in een variant te behouden waarbij vooraf saldo kan worden geladen op de OV-chipkaart. Als reizigers wel kiezen voor NS Flex hoeven ze geen saldo meer te laden en is de verplichte borg van tien euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig.

Bovendien zitten abonnementhouders nergens aan vast en ze kunnen maandelijks hun abonnement aanpassen of stopzetten, bijvoorbeeld tijdens de vakantie. Online en in de NS-app hebben reizigers inzicht in de gemaakte reiskosten per trein, bus, tram, metro en OV-fiets. Het is voor reizigers ook mogelijk om nog te switchen naar de eersteklas, zelfs ná het inchecken.

Reizigers hoeven na de overstap niet extra te gaan betalen, omdat Rover hier een stokje voor wist te steken. De reizigersorganisatie heeft bovendien de toezegging gekregen van de spoorvervoerder dat er een oplossing komt voor fouten die optreden wanneer reizigers op dezelfde OV-chipkaart NS Flex naast een abonnement van een andere vervoerder gebruiken. Dit is een probleem dat veel reizigers ongemerkt extra geld zou kosten.

Keuzedagen

De laatste verandering betreft het gebruik van de Keuzedagen, waarmee abonnementhouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt met de trein kunnen reizen. Die zijn vanaf 2021 alleen nog geldig in de daluren, maar wel het hele jaar. Op dit moment zijn die slechts gedurende een periode van twee maanden te gebruiken.

Auteur: Inge Jacobs

14 reacties op “Laatste abonnement met middagspitskorting verdwijnt bij NS”

Paul Lamote|05.11.19|11:50

Eindelijk, reizigers met korting in de spits terwijl de forens die zich blauw betaalt moet staan is niet meer van deze tijd.

Wim van Rhee|05.11.19|12:50

Nou, dan kan ik dit abonnement wel wegdoen. De reden dat ik deze kaart nog aanhield was de middagspits. Maar ja, als je voor 4 uur incheckt met in Rotterdam en moet naar Groningen, dan reis je alsnog de hele reis met 40% korting, haha.

Henny Saly|05.11.19|14:08

Ik hoop dat Paul Lamote ook de leeftijd van 60 mag behalen. Kan hij ook goedkoop gaan reizen.

Gerrit Loveren|05.11.19|18:20

Vreemd meneer Lamote, dat u de schuld bij de reizigers legt en niet bij NS die belachelijk duur is.

Henk Ipenburg|05.11.19|18:38

Ik vind het waardeloos dat de dalurenkaart wordt afgeschaft.
Gebruik de kaart al 20 jaar met tevredenheid en wordt 8 oktober 2021 verlengd.
Krijg ik hier bericht van? Moet ik voor 2021 mijn abonnement opzeggen en wat is het alternatief??
Kijk we willen dat meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer en deze maatregel is een stap terug in dit proces. Het gaat niet om de drukte in de trein het is puur een geld kwestie is mijn overtuiging. 700.000 x pak beet E5 tel uit de winst!!!!
.

Annemarie Koekebakker|06.11.19|06:41

Ik kreeg gisteren hier een email over can de ns ik zit er enorm van te balen dat ze dit doen ik wil gewoon kunnen reizen vanaf 9 uur met 40 procent korting juist omdat ik vaak een weekend weg ga na dat ik gewerkt heb en mijn dochter uit school komt dus nou moet ik wachten tot half 7 in de avond als ik richting Brabant en Limburg op wil kom ik laat in de avond aan met een kind van 10 jaar volgende week naar de efteling blijven we in de buurt overnachten en nu krijg ik nog korting

Joke Hertog|06.11.19|15:40

Meneer Lamote,moet nietzo dom lullen.
Hij had ooit ook zo’n abonnement kunnen kopen.
Ik heb er een en moet ook in de spits staan.
Ik hoop voor meneer Lamote dat de treinkaartjes weer duurder worden.

Pat Rick|06.11.19|17:06

ik heb nu een extra reden om mijn kaart op te zeggen en NS te mijden.

Gaan we Britse toestanden krijgen met torenhoge prijzen en steeds minder dienstverlening. Ik weet niet of Lamote dat wil, maar hij trekt wel vaker de aandacht met vreemde dingen op gelderlander.nl, luchtvaartnieuws.nl en spoorpro.nl

Frans Crommentuijn|08.11.19|18:56

Kan dit zomaar. Ik heb een contract met de NS. Dit wordt nu eenzijdig opgezegd en veranderd in een nieuw contract. Ik ben het daar niet mee eens en naast het financiële voordeel bij de ns heb ik alleen maar nadeel. Het nieuwe contract is €7,00 goedkoper, echter mijn nadeel bereken ik ongeveer op €1.100, daar ik niet meer in de avonspits met korting kan reizen.
De NS zegt dat het niet meer van deze tijd is. Het verhaal om hier op te reageren wordt erg lang. Dit past wel in een juridisch stuk.

Robert Wagenaar|13.11.19|16:07

Wat een gelul, forenzen die dagelijks met de trein reizen hebben een trajectkaart, of een vergelijkbaar abonnement, geen forens die het volle pond betaalt in de spits. En wat te denken van die duizenden scholieren die met hun “gratis” OV kaart in de spits reizen? Ook zij betalen “zich niet blauw”. Laat de studenten maar voor 16u of na 18.30 u reizen, dat lost het zitplaats probleem op, en niet die paar mensen die met hu voordeelurenkaart reizen.

Robert Wagenaar|13.11.19|16:08

En die 7 euro korting die we krijgen is een lachertje, ik geloof ook nooit dat alle 700.000 voordeel urenkaart houders allemaal in de spits reizen.

Jolande Kalkman|20.02.20|12:15

Wij (70+) reizen met onze (“gratis” betaalde!) keuzedagen meestal naar een museum op anderhalf of 2 uur reizen afstand. Musea sluiten om 17 uur. Dan reizen we naar huis, waar een van te voren bereide maaltijd klaar staat.
Door het vervallen van dat we in de spits met de keuzedag gratis terug kunnen reizen, worden we op kosten gejaagd doordat we eerst een maaltijd in een restaurant moeten nemen voordat we (laat) terug kunnen reizen.
Wij protesteren hier tegen.

Salvador Brachel|26.02.20|22:28

Hiermee heeft de NS zijn belofte gebroken. De afspraak was dat het bij de nieuwe abonnementen niet meer zou gelden en dat ze voor de bestaande, doorlopende abonnementen nog deze voorwaarden, dus door de weeks vanaf 09:00u met korting kon worden gereisd.

Iris Milu|08.04.20|12:48

Sinds de oprichting ervan heb ik een dalurenabonnement waarmee ik na 9 uur ’s morgens met korting kon reizen. Nu daar beperkingen bij komen, raakt NS mij als trouwe klant kwijt! Ik zeg mijn abonnement op, had dit sinds 1989. Met mij verliest NS vast vele trouwe klanten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laatste abonnement met middagspitskorting verdwijnt bij NS | OVPro.nl
NS-directeur Tjalling Smit (foto: NS/ Foto; Arenda Oomen)

Laatste abonnement met middagspitskorting verdwijnt bij NS

Foto; Arenda Oomen

NS zet een groot deel van de treinabonnementen vanaf 2021 om naar NS Flex, waarbij de treinreiziger achteraf voor zijn reis betaalt. Dit geldt standaard voor de abonnementen Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel. Het laatste abonnement waarin reizigers 40 procent korting kregen tijdens de middagspits verdwijnt bovendien.

Volgens NS is dit flexibeler en eenvoudiger voor de reiziger en bovendien moet dit zorgen voor een betere spitsspreiding. “NS wil reizen met het OV makkelijk maken, zonder borg en zonder opladen van de OV-chipkaart”, licht NS-directeur Tjalling Smit dit toe. “We hebben goed geluisterd naar reizigers en naar de adviezen van consumentenorganisaties om onze abonnementen simpeler te maken. Met deze update bieden we reizigers meer gemak en flexibiliteit en zijn we bovendien voorbereid op toekomstige manieren van betalen in het OV.”

Drukte

Een tweede doel hiervan is om de capaciteit beter te benutten. In 2011 besloot NS geen nieuwe abonnementen meer te geven waarin reizigers nog een middagspitskorting kregen, maar na aandringen van Rover mochten reizigers die het abonnement op dat moment al gebruikten, deze wel behouden. Deze groep reizigers raakt nu vanaf 2021 alsnog de middagspitskorting kwijt. Het gaat volgens NS om ongeveer 700.000 reizigers.

NS zegt alleen nog reizen tijdens de daluren te willen stimuleren door hierop korting te geven. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat de kans op een zitplaats groter wordt voor reizigers die het volledige tarief betalen. Ook wordt het Voordeelurenabonnement zonder middagspitskorting zeven euro goedkoper.

Smit: “Het wordt steeds drukker in de spits, we zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers een kans op een zitplaats te bieden. We investeren miljarden in nieuwe treinen en helpen reizigers een zitplaats vinden met de NS-app. Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd.” Reizigersorganisatie Rover heeft al laten weten het verdwijnen van de middagspitskorting op de Voordeelurenkaart te betreuren. De organisatie is in grote lijnen positief over de plannen.

Dal Voordeel

In eerste instantie wilde NS de overstap naar NS Flex invoeren voor alle abonnementen, maar Rover pleitte voor een vrije keuze voor de reiziger. Daardoor is nu besloten om het meest populaire abonnement, Dal Voordeel, in een variant te behouden waarbij vooraf saldo kan worden geladen op de OV-chipkaart. Als reizigers wel kiezen voor NS Flex hoeven ze geen saldo meer te laden en is de verplichte borg van tien euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig.

Bovendien zitten abonnementhouders nergens aan vast en ze kunnen maandelijks hun abonnement aanpassen of stopzetten, bijvoorbeeld tijdens de vakantie. Online en in de NS-app hebben reizigers inzicht in de gemaakte reiskosten per trein, bus, tram, metro en OV-fiets. Het is voor reizigers ook mogelijk om nog te switchen naar de eersteklas, zelfs ná het inchecken.

Reizigers hoeven na de overstap niet extra te gaan betalen, omdat Rover hier een stokje voor wist te steken. De reizigersorganisatie heeft bovendien de toezegging gekregen van de spoorvervoerder dat er een oplossing komt voor fouten die optreden wanneer reizigers op dezelfde OV-chipkaart NS Flex naast een abonnement van een andere vervoerder gebruiken. Dit is een probleem dat veel reizigers ongemerkt extra geld zou kosten.

Keuzedagen

De laatste verandering betreft het gebruik van de Keuzedagen, waarmee abonnementhouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt met de trein kunnen reizen. Die zijn vanaf 2021 alleen nog geldig in de daluren, maar wel het hele jaar. Op dit moment zijn die slechts gedurende een periode van twee maanden te gebruiken.

Auteur: Inge Jacobs

14 reacties op “Laatste abonnement met middagspitskorting verdwijnt bij NS”

Paul Lamote|05.11.19|11:50

Eindelijk, reizigers met korting in de spits terwijl de forens die zich blauw betaalt moet staan is niet meer van deze tijd.

Wim van Rhee|05.11.19|12:50

Nou, dan kan ik dit abonnement wel wegdoen. De reden dat ik deze kaart nog aanhield was de middagspits. Maar ja, als je voor 4 uur incheckt met in Rotterdam en moet naar Groningen, dan reis je alsnog de hele reis met 40% korting, haha.

Henny Saly|05.11.19|14:08

Ik hoop dat Paul Lamote ook de leeftijd van 60 mag behalen. Kan hij ook goedkoop gaan reizen.

Gerrit Loveren|05.11.19|18:20

Vreemd meneer Lamote, dat u de schuld bij de reizigers legt en niet bij NS die belachelijk duur is.

Henk Ipenburg|05.11.19|18:38

Ik vind het waardeloos dat de dalurenkaart wordt afgeschaft.
Gebruik de kaart al 20 jaar met tevredenheid en wordt 8 oktober 2021 verlengd.
Krijg ik hier bericht van? Moet ik voor 2021 mijn abonnement opzeggen en wat is het alternatief??
Kijk we willen dat meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer en deze maatregel is een stap terug in dit proces. Het gaat niet om de drukte in de trein het is puur een geld kwestie is mijn overtuiging. 700.000 x pak beet E5 tel uit de winst!!!!
.

Annemarie Koekebakker|06.11.19|06:41

Ik kreeg gisteren hier een email over can de ns ik zit er enorm van te balen dat ze dit doen ik wil gewoon kunnen reizen vanaf 9 uur met 40 procent korting juist omdat ik vaak een weekend weg ga na dat ik gewerkt heb en mijn dochter uit school komt dus nou moet ik wachten tot half 7 in de avond als ik richting Brabant en Limburg op wil kom ik laat in de avond aan met een kind van 10 jaar volgende week naar de efteling blijven we in de buurt overnachten en nu krijg ik nog korting

Joke Hertog|06.11.19|15:40

Meneer Lamote,moet nietzo dom lullen.
Hij had ooit ook zo’n abonnement kunnen kopen.
Ik heb er een en moet ook in de spits staan.
Ik hoop voor meneer Lamote dat de treinkaartjes weer duurder worden.

Pat Rick|06.11.19|17:06

ik heb nu een extra reden om mijn kaart op te zeggen en NS te mijden.

Gaan we Britse toestanden krijgen met torenhoge prijzen en steeds minder dienstverlening. Ik weet niet of Lamote dat wil, maar hij trekt wel vaker de aandacht met vreemde dingen op gelderlander.nl, luchtvaartnieuws.nl en spoorpro.nl

Frans Crommentuijn|08.11.19|18:56

Kan dit zomaar. Ik heb een contract met de NS. Dit wordt nu eenzijdig opgezegd en veranderd in een nieuw contract. Ik ben het daar niet mee eens en naast het financiële voordeel bij de ns heb ik alleen maar nadeel. Het nieuwe contract is €7,00 goedkoper, echter mijn nadeel bereken ik ongeveer op €1.100, daar ik niet meer in de avonspits met korting kan reizen.
De NS zegt dat het niet meer van deze tijd is. Het verhaal om hier op te reageren wordt erg lang. Dit past wel in een juridisch stuk.

Robert Wagenaar|13.11.19|16:07

Wat een gelul, forenzen die dagelijks met de trein reizen hebben een trajectkaart, of een vergelijkbaar abonnement, geen forens die het volle pond betaalt in de spits. En wat te denken van die duizenden scholieren die met hun “gratis” OV kaart in de spits reizen? Ook zij betalen “zich niet blauw”. Laat de studenten maar voor 16u of na 18.30 u reizen, dat lost het zitplaats probleem op, en niet die paar mensen die met hu voordeelurenkaart reizen.

Robert Wagenaar|13.11.19|16:08

En die 7 euro korting die we krijgen is een lachertje, ik geloof ook nooit dat alle 700.000 voordeel urenkaart houders allemaal in de spits reizen.

Jolande Kalkman|20.02.20|12:15

Wij (70+) reizen met onze (“gratis” betaalde!) keuzedagen meestal naar een museum op anderhalf of 2 uur reizen afstand. Musea sluiten om 17 uur. Dan reizen we naar huis, waar een van te voren bereide maaltijd klaar staat.
Door het vervallen van dat we in de spits met de keuzedag gratis terug kunnen reizen, worden we op kosten gejaagd doordat we eerst een maaltijd in een restaurant moeten nemen voordat we (laat) terug kunnen reizen.
Wij protesteren hier tegen.

Salvador Brachel|26.02.20|22:28

Hiermee heeft de NS zijn belofte gebroken. De afspraak was dat het bij de nieuwe abonnementen niet meer zou gelden en dat ze voor de bestaande, doorlopende abonnementen nog deze voorwaarden, dus door de weeks vanaf 09:00u met korting kon worden gereisd.

Iris Milu|08.04.20|12:48

Sinds de oprichting ervan heb ik een dalurenabonnement waarmee ik na 9 uur ’s morgens met korting kon reizen. Nu daar beperkingen bij komen, raakt NS mij als trouwe klant kwijt! Ik zeg mijn abonnement op, had dit sinds 1989. Met mij verliest NS vast vele trouwe klanten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.