Reiziger in bus Noord-Brabant

Deelnemers gezocht voor pilot met slimme reisapp

Bron: provincie Noord-Brabant

Het DITTlab en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft zoeken frequente treinreizigers voor een pilot met de reisapp My-TRAC. Via de app krijgen reizigers een gepersonaliseerd advies over de beste route, mogelijke vertragingen en andere factoren die een reis kunnen beïnvloeden. Het is de bedoeling in deze planner bijvoorbeeld ook informatie over de drukte en het weer mee te nemen.  

De app wordt momenteel getest in Nederland, Griekenland, Portugal en Spanje. Treinreizigers die de app willen testen, moeten deze drie tot zes maanden gebruiken en af en toe vragenlijsten invullen. Uiteindelijk krijgen de reizigers met de hoogste score aan het einde van de testfase gratis OV-vervoersbewijzen. Deelnemers kunnen zich aanmelden door de app te downloaden via de website. Door feedback te verzamelen van echte gebruikers wil het My-TRAC-project zien hoe het de reiservaring van reizigers verbeterd kan worden.

Technologieën

Vooral door de komst van Mobility as a Service (MaaS) wordt al langer gepraat over ‘slimme reisapps’. Volgens projectcoördinator Ding Luo onderscheidt deze app zich echter van andere planners om drie redenen. Ten eerste wordt voor deze app gebruikgemaakt van Artificial Intelligence (AI), user choice stimulation and het ‘affective computing’. Dit allemaal om ervoor te zorgen dat het advies zo persoonlijk mogelijk is. Hoe vaker de reiziger zijn rit plant via de app, hoe beter het advies wordt afgestemd op de persoonlijke voorkeuren.

Bovendien betrekt My-TRAC de reiziger actief bij de trip die hij aflegt. Niet alleen vooraf tijdens het plannen, maar ook tijdens en na de rit. Dit wordt gedaan door een zogenaamde smart Human-Machine interface en verschillende andere functionaliteiten zoals crowdsourcing, groepsaanbevelingen, en data-uitwisseling. Als laatste had deze app het doel om diensten naadloos te integreren en zo dus ook verbindingen te creëren tussen spoorvervoerders en andere aanbieders van OV of MaaS-diensten.

Databronnen

Die integratie van diensten bleek in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. “De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de My-TRAC app was het combineren van verschillende modules en algoritmes ontwikkeld door verschillende partners in het My-TRAC team”, aldus Luo. “Bovendien is het verkrijgen van dezelfde databronnen op verschillende plaatsen in Europa ook een lastige klus. Teamwork en communicatie zijn daarom essentieel om de app goed te laten werken.”

Luo: “De reiziger is steeds centraler komen te staan als we het over het ontwikkelen van transportsystemen hebben. Het My-TRAC project sluit goed aan bij deze ‘trend’. Bij het ontwikkelen van de applicatie staat de gebruiker steeds centraal: op deze manier willen we mensen aanmoedigen meer gebruik te maken van openbaar vervoer, wat op den duur onze steden schoner en duurzamer moet maken.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deelnemers gezocht voor pilot met slimme reisapp | OVPro.nl
Reiziger in bus Noord-Brabant

Deelnemers gezocht voor pilot met slimme reisapp

Bron: provincie Noord-Brabant

Het DITTlab en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft zoeken frequente treinreizigers voor een pilot met de reisapp My-TRAC. Via de app krijgen reizigers een gepersonaliseerd advies over de beste route, mogelijke vertragingen en andere factoren die een reis kunnen beïnvloeden. Het is de bedoeling in deze planner bijvoorbeeld ook informatie over de drukte en het weer mee te nemen.  

De app wordt momenteel getest in Nederland, Griekenland, Portugal en Spanje. Treinreizigers die de app willen testen, moeten deze drie tot zes maanden gebruiken en af en toe vragenlijsten invullen. Uiteindelijk krijgen de reizigers met de hoogste score aan het einde van de testfase gratis OV-vervoersbewijzen. Deelnemers kunnen zich aanmelden door de app te downloaden via de website. Door feedback te verzamelen van echte gebruikers wil het My-TRAC-project zien hoe het de reiservaring van reizigers verbeterd kan worden.

Technologieën

Vooral door de komst van Mobility as a Service (MaaS) wordt al langer gepraat over ‘slimme reisapps’. Volgens projectcoördinator Ding Luo onderscheidt deze app zich echter van andere planners om drie redenen. Ten eerste wordt voor deze app gebruikgemaakt van Artificial Intelligence (AI), user choice stimulation and het ‘affective computing’. Dit allemaal om ervoor te zorgen dat het advies zo persoonlijk mogelijk is. Hoe vaker de reiziger zijn rit plant via de app, hoe beter het advies wordt afgestemd op de persoonlijke voorkeuren.

Bovendien betrekt My-TRAC de reiziger actief bij de trip die hij aflegt. Niet alleen vooraf tijdens het plannen, maar ook tijdens en na de rit. Dit wordt gedaan door een zogenaamde smart Human-Machine interface en verschillende andere functionaliteiten zoals crowdsourcing, groepsaanbevelingen, en data-uitwisseling. Als laatste had deze app het doel om diensten naadloos te integreren en zo dus ook verbindingen te creëren tussen spoorvervoerders en andere aanbieders van OV of MaaS-diensten.

Databronnen

Die integratie van diensten bleek in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. “De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de My-TRAC app was het combineren van verschillende modules en algoritmes ontwikkeld door verschillende partners in het My-TRAC team”, aldus Luo. “Bovendien is het verkrijgen van dezelfde databronnen op verschillende plaatsen in Europa ook een lastige klus. Teamwork en communicatie zijn daarom essentieel om de app goed te laten werken.”

Luo: “De reiziger is steeds centraler komen te staan als we het over het ontwikkelen van transportsystemen hebben. Het My-TRAC project sluit goed aan bij deze ‘trend’. Bij het ontwikkelen van de applicatie staat de gebruiker steeds centraal: op deze manier willen we mensen aanmoedigen meer gebruik te maken van openbaar vervoer, wat op den duur onze steden schoner en duurzamer moet maken.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.