Eindhoven station ( foto: Sunny Gradeur)

Multimodale reisapp ook ingezet in Eindhoven

De multimodale reisapp TURNN van de ICT Group gaat komend jaar ook gebruikt worden door medewerkers van gemeente Eindhoven en ASML. Het bedrijf heeft de aanbesteding voor de MaaS-pilot daar gewonnen. Deze app geeft een stimulans aan Mobility as a Service (MaaS) door alle beschikbare modaliteiten te combineren in het reisadvies. Ook persoonlijke omstandigheden en voorkeuren moeten worden meegenomen. 

“Met het TURNN platform worden alle beschikbare vormen van vervoer gecombineerd tot een optimaal en op de persoonlijke omstandigheden afgestemd reisplan. Wij ondersteunen daarmee de reiziger van deur tot deur. Door de hoge kwaliteit van onze dienstverlening bieden wij nu echt een alternatief voor het reizen met de auto”, aldus Dirk Grevink van ICT Group.

De pilot in Eindhoven is een van de zeven nationale MaaS-pilots die het ministerie van IenW in samenwerking met regionale overheden organiseert. In deze specifieke pilot onderzoeken de partijen hoe alternatieven voor de auto gestimuleerd kunnen worden en hoe de bereikbaarheid van Brainport Eindhoven kan verbeteren. Maar de medewerkers van ASML en de gemeente kunnen in de app hun reizen door het hele land plannen, boeken en betalen.

Bereikbaarheid onder druk

Met de TURNN-app kiezen reizigers zelf hoe zij van deur tot deur reizen en krijgen zij informatie over alle mogelijke vervoermiddelen zoals: (deel)auto’s, openbaar vervoer, (deel)fietsen, taxi’s en combinaties daarvan. De app geeft reizigers op basis van persoonlijke voorkeuren actueel en persoonlijk reisadvies. Het geeft ook een alternatieve route bij vertragingen, slecht weer en files. Zakelijke reizen worden automatisch gedeclareerd.

“Met de indrukwekkende groei staat de bereikbaarheid van Brainport Eindhoven onder druk”, zegt Frits van Hout, executive vice president & chief strategy officer bij ASML. “Iedereen in deze regio heeft een belang en een verantwoordelijkheid hierin. MaaS zal een belangrijke bijdrage leveren door duizenden ASML-medewerkers te helpen elke dag de juiste keuze te maken en duurzame mobiliteit te stimuleren. ASML’s doelstelling is een reductie van 30 miljoen autokilometers per jaar.”

Andere pilots

En er zijn inmiddels meer pilots gegund. In Leidsche Rijn gaat Innovactory aan de slag. Op de Zuidas heeft het consortium van Over Morgen, Radiuz, Amber en Transdev gewonnen. In Limburg is Arriva aan zet. Pon heeft de verantwoordelijkheid gekregen voor de pilot in de regio-Rotterdam.

In 2020 kunnen medewerkers van gemeente Eindhoven en ASML de app gebruiken, zowel zakelijk als privé. Via de werkgeversaanpak gaat Brainport Smart Mobility daarna aan de slag om zoveel mogelijk werkgevers in de regio te stimuleren om mee te doen. Het is de bedoeling dat op termijn alle bewoners gebruik kunnen maken van de app.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Multimodale reisapp ook ingezet in Eindhoven”

Pat Rick|04.12.19|11:39

Brainport is de afgelopen jaren harder gegroeid dan de Randstad maar de investeringen zijn niet mee gegroeid. Die gaan nog steeds naar de Randstad (terwijl ROI juist anders dicteert). Er is onmiddellijke verbreding nodig van Randweg E’hoven, A67, A2-zuid

Want nu loopt Brainport vast en groeit A’dam weer harder waardoor de Randstad nog een reden heeft om geld naar zich toe te halen. Brainport heeft veel meer nodig dan de 5 miljoen nodig wat een fooi is vergeleken met miljarden voor de Randstad

Pat Rick|04.12.19|16:41

Dit zal helpen, maar de indrukwekkende groei door hard werken heeft geleid tot meer werkgelegenheid en een leidende positie in de wereld mbt innovatie. Wekelijkse komen staatshoofden kijken naar dit succes.

Ondanks dat Brainport leidend in de wereld is wordt het met 2 armen en 1 been achter de rug gebonden door files. Randweg staat dagelijks ook vast buiten de spits, terwijl ruimtereserveringen voor extra rijstroken er al zijn zoals bij Poot van Metz (en soms is alleen een deklaag nodig).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.