Rotterdamse RET werkt samen met deelvervoerders

Studie: werken vervoerders nieuwe MaaS-partijen tegen?

Nieuwe Mobility as a Service-partijen zijn afhankelijk van de medewerking van de bedrijven in het openbaar vervoer, ziet de Autoriteit Consument en Markt. Daarom brengt de toezichthouder in kaart hoe de toegang en integratie voor MaaS-aanbieders er op dit moment uit ziet.

“Openbaarvervoersbedrijven bieden vaak als enige openbaar vervoer aan op een bepaalde route”, schrijft de ACM. “Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle Maas-aanbieders die vervoersdiensten ook kunnen integreren in hun aanbod.” Nu blijken nieuwe MaaS-spelers afhankelijk van hun medewerking.

De toezichthouder gaat daarom in kaart brengen hoe die toegang en integratie voor (potentiële) MaaS-aanbieders er op dit moment uit ziet: tot welke openbaar vervoersdiensten van andere partijen is er toegang en tegen welke voorwaarden.

Contact opnemen

Onderzoekers gaan de komende tijd in gesprek met verschillende OV-bedrijven, (potentiële) MaaS-aanbieders, kennisinstituten en overheden. Wie informatie over dit onderwerp heeft, wordt gevraagd om contact op te nemen met de ACM.

Woordvoerder Jasmijn Dielesen benadrukt dat het om een studie gaat. Onderzoek zou, in haar woorden, impliceren dat er iets mis is en dat hoeft niet per definitie het geval te zijn. De ACM wil puur de huidige situatie verkennen. Veel vervoerders zijn al begonnen om samen te werken met aanbieders van bijvoorbeeld deelauto’s of deelfietsen.

Translink

De MaaS-markt heeft de aandacht van de toezichthouder. De ACM constateerde namelijk dat partijen die mobiliteitsdiensten willen aanbieden, daarvoor afhankelijk zijn van het OV-chipkaartsysteem van Translink, OV-diensten en informatie van OV-bedrijven. Er is, in de woorden van de onderzoekers, een risico dat aanbieders van mobiliteitsdiensten geen toegang krijgen tot alles wat ze nodig hebben om een concurrerend product op de markt te brengen.

Lees ook:

ACM: vervoerders hebben prikkel om toegang tot OV-diensten te beperken

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.