Thales kan OT en IT van OV-sector monitoren en beveiligen

Thales-Huizen-Kantoor-2-scaled

Thales kan nu zowel de IT-infrastructuur als operationele systemen (OT) van OV-bedrijven 24 uur per dag monitoren en beveiligen. Thales monitort al geruime tijd dag en nacht de assets van bedrijven actief in het openbaar vervoer vanuit het Network Operations Center (NOC). Doordat het NOC en het Security Operations Center (SOC) zijn samengevoegd, kan Thales zowel de IT als OT dag en nacht lokaal monitoren en beveiligen tegen cyberaanvallen.

Het Network Operation Center monitorde al 24 uur per dag de assets van spoor- en OV-bedrijven. In het NOC worden onder meer OV-chipkaart-systemen, IT-netwerken van de metro in Amsterdam en van andere spoorbedrijven gemonitord. Thales kan het netwerkbeheer van klanten overnemen in geval van calamiteiten of ’s nachts.

OV-chipkaartapparatuur

Menno Nobel, directeur Marketing en Sales bij Thales: “In het NOC monitoren we IT-netwerken  waar alle operationele technologie van stations aan hangt. Voorbeelden zijn OV-chipkaartapparatuur, camerasystemen, en reizigersinformatie-systemen.”

Thales leverde enkele jaren het Netwerk Metro Amsterdam (NMA) aan de gemeente Amsterdam. Op dit netwerk draaien alle systemen die nodig zijn voor de exploitatie van de Noord/Zuidlijn. Dit netwerk wordt door GVB inmiddels ook voor andere lijnen gebruikt.

Op afstand monitoren

Nobel: “Doordat wij deze systemen op afstand monitoren kun je heel goed in de gaten houden of er storingen zijn. In het verleden werden storingen pas gemeld op het moment dat ze zich voordeden. Wij kunnen nu pro-actief met een storing aan de slag of zelfs voorspellen of ze zich in de toekomst kunnen voordoen.”

“Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een aantal transacties verwacht, maar dat het er minder zijn. Het is mogelijk om op afstand al te kijken of je issues kunt oplossen. Mocht het niet lukken om dat op afstand op te lossen, dan kunnen we er een monteur op afsturen.”

“Nu we het Security Operations Center aan het Network Operation Center hebben toegevoegd kunnen we ook de IT-infrastructuur van onze klanten dag en nacht monitoren”, aldus Nobel. “Je ziet dat de spoor- en OV-markt steeds actiever wordt op het gebied van data-analytics. Dit maakt het mogelijk om de data van alle systemen te monitoren en managen, maar je kunt er ook allerlei slimme dingen mee doen, bijvoorbeeld op het gebied van Internet of Things.”

Beveiliging data

“Uiteindelijk is het belangrijk dat de data die je uitwisselt en analyseert goed beveiligd is tegen aanvallen van buitenaf, zodat je je systemen kunt beschermen tegen verstoringen”, legt Nobel uit. Het voordeel voor de sector dat we dit nu 24/7 doen, is dat bedrijven dag en nacht lokaal vanuit Nederland beschermd zijn tegen bijvoorbeeld cyberaanvallen en we sneller kunnen reageren. Je wilt bijvoorbeeld niet dat een hack zich na 17.00 uur voordoet en dat hier pas in de ochtend op wordt geanticipeerd.”

Thales helpt spoor- en OV-bedrijven verder ook met de toepassing van veilig keymanagement, zegt de directeur Marketing en Sales. “Keymanagement zorgt ervoor dat data zowel bij het versturen als het ontvangen versleuteld wordt en het checkt of de data ook van de bron afkomt. Je ziet dat keymanagement een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij bijvoorbeeld nieuwe betaalmethodes in het OV, zoals betalen met de bankpas.”

Cyberveiligheid

Thales richt zich vooral op bedrijven waar veel gevoelige informatie omgaat, zoals zorg, overheid en financiële dienstverleners en bedrijven met een kritische infrastructuur. Voorbeelden zijn nutsbedrijven, vervoersbedrijven, industrie, retailketens en dienstverleners.vNobel: “We zien in deze sectoren dat het heel belangrijk is dat je de data-uitwisseling in Nederland houdt. Als zich een incident voordoet, dan hebben we iemand in Nederland die het oppakt. Er zijn bedrijven die dit soort zaken uitbesteden aan IT-bedrijven in landen zoals India. Wij vinden dat het beter is om dit lokaal op te lossen.”

“Het verschil met vroeger is dat kritische en niet-kritische data nu over één netwerk gaat. Voorheen gebeurde dit gescheiden. Nu gaat alles over de snelweg, maar kun je met de juiste encryptie deze veilig naast elkaar versturen.”

Voor een succesvolle samenvoeging van beide Centers is op de locatie in Huizen een volledig nieuwe afdeling ingericht waar het team alles bij de hand heeft om een optimale dienstverlening op het hoogste niveau te kunnen gven. Alle medewerkers worden gescreend en opgeleid, zodat de dienstverlening aan de uitgebreide Nederlandse kwaliteitsstandaarden (ISO 27001 en NEN 7510) en wet- en regelgeving voldoet.

Cyberveiligheid

Mark Donderwinkel, vice-president en algemeen directeur van Thales Huizen: “COVID-19 zorgt ervoor dat veel meer gebruikgemaakt wordt van remote tooling. Daarmee worden organisaties kwetsbaarder en stijgt het aantal aanvallen fors. Nu we in de fase van ‘open up’ zitten, is zo min mogelijk downtime cruciaal. Om dit te realiseren is betere monitoring van zowel assets als de computer- en netwerkactiviteiten noodzakelijk. We kunnen onze klanten nu ontzorgen met dienstverlening op het hoogste niveau voor zowel assetmanagement als cyberveiligheid.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.