ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

PvdA: snelle trein naar Berlijn en metro naar Schiphol

De PvdA wil in totaal 10 miljard euro investeren in onder meer de Lelylijn, een snelle trein van Utrecht naar Berlijn en het doortrekken van de metro van het centrum van Amsterdam naar Schiphol. Dat staat in een investeringsplan dat de partij dinsdag presenteert. Dit plan, waarin in totaal voor 50 miljard aan investeringen zijn opgenomen, moet de economie overeind houden tijdens de coronacrisis.

De PvdA wil vijf miljard euro uittrekken voor de Lelylijn, een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen via Lelystad. Met deze lijn komt het noorden volgens de partij ‘economisch een stuk dichter bij de Randstad te liggen’. “Bedrijven in Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe hebben baat bij de Lelylijn en het wordt aantrekkelijker om in het noorden te wonen.” De PvdA wil daarnaast dat er samen met Duitsland wordt gewerkt aan betere verbindingen met Bremen en Hamburg.

Spoorinfrastructuur

In de investeringsplannen wordt verder voorgesteld om twee miljard euro te investeren in een snelle trein tussen Utrecht en Berlijn. De verbeterde verbinding moet ervoor zorgen dat reizigers de trein verkiezen boven het vliegtuig. De PvdA wil verder een miljard euro investeren in het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Volgens de partij ‘puilen’ de treinstations rondom Amsterdam en Schiphol ‘uit’ en loopt de regio vast.

De bredere Randstad moet volgens de partij een 24-uurs OV-netwerk krijgen dat vergelijkbaar is met een metronet. Om dit te realiseren moet er tussen de grote steden iedere tien minuten een trein gaan rijden. Daarnaast moeten er lightrail-verbindingen komen tussen verschillende steden en dorpen. “Die kunnen vaker rijden en zorgen voor meer comfort”, vindt de PvdA. Daarvoor moet een bedrag van 600 miljoen euro worden uitgetrokken.

1,5 miljard euro is opgenomen voor de aanpak van regionale knelpunten door onder meer de versnelling van intercity’s naar 160 kilometer per uur en investeringen in goed OV in de regio.

De plannen van de PvdA sluiten aan bij een pleidooi van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) en de internationale branchevereniging CER om herstelfondsen en steunpakketten voor bedrijven in de transportsector te koppelen aan de Europese Green Deal. “Een vergroening van de transportsector kan de impuls zijn om de wissel te verzetten naar een betere internationale treinbereikbaarheid”, aldus de Rli.

Investeringsplannen

De PvdA wil in totaal 50 miljard euro investeren als antwoord op de coronarecessie. De partij wil 10 miljard daarvan in een nieuw noodpakket steken. Daarvan zou een deel naar de gemeenten moeten gaan, waarvan er velen financieel in de knel zitten. “Zwembaden, buurthuizen, bibliotheken dreigen te moeten sluiten, terwijl de belastingen omhoog gaan. Noodgedwongen wordt bezuinigd op armoedebeleid, of de jeugdzorg.” Ook voor onder meer de cultuursector, bijscholing of omscholing van mensen en deeltijd-WW moet snel geld op tafel komen, aldus de PvdA.

Voor de langere termijn wil de partij 40 miljoen euro vrijmaken voor infrastructuur, onderwijs, duurzaamheid, economie, internationale handel en onderzoek en onderwijs.

Bekijk hier de volledige plannen.

(MvG/ANP)

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

10 reacties op “PvdA: snelle trein naar Berlijn en metro naar Schiphol”

kees boer|18.08.20|15:20

De Lelylijn heeft bij mij prioriteit nummer een gezien er decennia over gesproken wordt laat staan dat ik zwart op wit heb dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen ;dat hoeft niet zo’n peperdure investering en materiaal te worden zoals voor een HSL ,een eenvoudige intercitylijn desgewenst voor lichter materieel wat de Arriva heeft op de Maaslijn – in Tjechië is dit ook wel eens van toepassing – en daarbij zou ook moeten worden gedacht om ook Lemmer en Joure op te nemen

Hans Goosen|18.08.20|15:59

Doortrekking van de N-Z lijn naar Purmerend en Zaandam lijkt mij zeer noodzakelijk. Er rijden nu bussen, maar die zitten aan hun grens en een metroverbinding is veel aantrekkelijker voor mensen. Binnen Purmerend en Zaandam kunnen stadsbussen, die elke 10-12 minuten rijden zorgen voor korte verbindingen naar de metrostations.

kees boer|18.08.20|21:42

vervolg : omtrent de snelle trein met Berlijn was er gemiste kans toen met de elektrificatie met Zwolle – Wierden toen hadden ze het in een keer goed moeten doen om deze dubbelsporig te maken maar ja dat vond helaas bij de provincie Overijssel geen gehoor

Ingrid Langver|19.08.20|15:57

Ik vind het grappig:
Het OV in Amsterdam afbreken, maar in de rest van Nederland juist optuigen.
Hoe kan dat in vredesnaam????!!!! 🤔🤔🤔
We hadden voor die klote lijn een supernetwerk.
Nu doe je niet anders dan overstappen.
Het enige wanneer die N-Z lijn leuk is, is als je naar de zuidas moet.
Maar de gewone Amsterdammer heeft er geen fuck aan!!!!
Het was een leuke aanvulling geweest, maar niet in plaats van.
Vanuit Noord ben je verplicht om in de N-Z lijn te stappen!!!

Pat Rick|20.08.20|10:34

@Kees: inderdaad, Zwolle- Almelo had niet op provinciaal maar op nationaal niveau gefinancieerd moeten worden, just met het oog op internationale verbinding via de Hanzelijn. Maar vooral werd gekeken om de intercityverbinding van Keolis te beperken.

Pat Rick|20.08.20|10:41

Men moet metro gebruiken om de voorsteden te verbinden met de stadcentra en (via de centra) met elkaar. Dan kun je een autoloze lifestyle ondersteunen zoals in echte metropolen (New York, Londen, Parijs). Men moet zich realiseren dat steden gewoonweg niet meer auto’s kunnen herbergen en woonwijken zijn vol. Voor de Randstad zou men een netwerk zoals in Singapore moeten realiseren obv vraag en daarbuiten een duurzaam OV obv regelmaat. Het KiM zou zo’n hybride model moeten uitdenken

Pat Rick|20.08.20|10:44

@Kees: het belang van de Lelylijn zou je ook in internationaal perspectief kunnen zien. Een snelle verbinding naar Bremen/Hamburg en in het verlengde daarvan via de Fehmarnbelttunnel (nu in aanbouw) een verbinding met Kopenhagen/Malmo

Met Duitsland moet men daarvoor harde afspraken maken, want het derde spoor Emmerik-Oberhausen laat zien dat men anders de laagste prioriteit krijgt bij spooruitbreiding (tbv Duitse prioriteiten).

Pat Rick|21.08.20|16:59

@Ingrid: je stipt precies het probleem aan: zaken moeten dus volgens jou vooral goed geregeld worden voor A’dammers. En mensen van buiten, zoals Purmerend, hebben elende. Terwijl men hoogfrequent vervoer moet hebben in de hele METROpoolregio. Ook wil A’dam de dekkingsgraad van het OV op peil houden, dus kleedt men de rest van het OV uit. Terwijl juist OV moet verbeteren en moet integreren met de regio https://www.ovpro.nl/metro/2020/07/15/vraag-om-meer-samenhang-bij-amsterdamse-ov-projecten/

Pat Rick|24.08.20|16:47

Men moet integraal kijken en streven naar een hoogfrequent metronetwerk tussen Zandvoort en Almere, tussen Purmerend en Hoofddorp. Dus N/Z-lijn doortrekken in beide richtingen. En een nieuwe lijn via het IJmeer naar CS en dan via Havenstad waar een aftakking is naar Zaanstad en naar Haarlem. Dit onlast de A4, A44, A1, A9, A10, A200, A7, A8 en een boel N-wegen. Luchtkwaliteit gaat er sterk op vooruit en de regio blijft bereikbaar. Dit zou dan vergelijkbaar zijn wat men heeft gedaan voor MRDH.

Alexander Miltenburg|28.08.20|22:29

We moeten in Nederland autosnelweg rijstroken gaan ombouwen naar metrolijnen. In plaats van 2×3 rijstroken dus 2×2 rijstroken en 2 metrolijnen of light rail lijnen. Nederland, en met name de ruime randstad, moet uit de auto en in de trein / metro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.