E-ticket in 9292-app (Foto: 9292)

9292 start pilot met verkoop e-tickets

9292 is een pilot gestart waarbij reizigers e-tickets voor het openbaar vervoer kunnen aanschaffen in de app van de reisinformatiedienst. Na het plannen van de reis is het mogelijk om tickets te kopen voor de gehele reis, ook als deze verloopt via verschillende vervoerders. De nieuwe functie is nog niet beschikbaar voor alle openbaar vervoerbedrijven.

Vooralsnog kan voor treinreizen alleen een ticket worden aangeschaft voor de tweede klas. De functie is verder beschikbaar in bussen van Hermes, Breng, Connexxion (behalve in de concessie IJsselmond), EBS, RET, U-OV en de Waterbus. Ook trams van U-OV en trams en metro’s van RET doen mee aan de test. Met een aantal andere vervoerders zijn de gesprekken in de afrondende fase, aldus 9292.

Servicekosten

De tarieven van de tickets zijn gelijk aan die van de vervoerders. Wel rekent 9292 servicekosten ‘om de dienst  beschikbaar te stellen’. Daarvoor werkt de reisinformatiedienst samen met Tranzer, dat eerder een platform ontwikkelde voor de aanschaf van e-tickets in het OV. De tickets kunnen worden gescand door middel van een QR-code.

Momenteel kunnen 1.200 Android-gebruikers die een bètaversie van de 9292-app hebben geïnstalleerd de functie testen. Voor gebruikers met een toestel van Apple komt deze op korte termijn beschikbaar. Aan de hand van de feedback die zij inbrengen, worden verbeteringen doorgevoerd. Het streven is dat de functie voor eind dit jaar voor alle reizigers beschikbaar is.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.