Bussen op Amsterdam Centraal aan de IJ-zijde

Tientallen miljoenen extra voor investeringen OV in regio Amsterdam

De Vervoerregio Amsterdam maakt 235 miljoen euro extra vrij voor onder meer het openbaar vervoer in Amsterdam en omliggende regio. De extra miljoenen dienen om de mobiliteit in de regio opnieuw vorm te geven na de coronacrisis, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk te maken en de economie te stimuleren. Dat gebeurt door te investeren in verkeersveiligheids- en OV-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits.

Het zogeheten ‘coronapakket’ bestaat uit 30 miljoen euro voor investeringen in infrastructuur (voor 2021) en 205 miljoen euro voor duurzaamheid, inclusiviteit en spitsmijden (2021 en verder). Een groot deel hiervan gaat naar de transitie naar volledig emissievrij busvervoer. Dit pakket, dat is voorgelegd aan de regioraad, komt bovenop de reguliere investeringen in mobiliteit van circa 130 miljoen euro per jaar.

Unieke kans

De coronacrisis wordt door de Vervoerregio gezien als een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren om de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. “Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient”, zegt Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio.

De Vervoerregio investeert in alle concessiegebieden in zero emissiebussen en bijbehorende laadinfrastructuur. In de hoofdstad wordt bijvoorbeeld de nieuwe serie bussen van GVB volledig bekostigd en wordt gezorgd voor stroomnetaansluitingen en de herinrichting van de IJzijde. Het is de bedoeling dat alle bussen in Nederland in 2030 emissievrij zijn. Als tussenstap streeft de Vervoerregio naar 95 procent emissievrij openbaar vervoer in 2025. Op dit moment rijdt circa 20 procent van het OV in de regio Amsterdam op groene stroom of waterstof.

Versneld uitgevoerd

Door de lagere reizigersaantallen wordt daarnaast de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS versneld uitgevoerd, waaronder de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met 7.000 plekken. Ook wordt vervroegd geïnvesteerd in een betere doorstroming van het openbaar vervoer in Amsterdam en in routes die fietsen op korte afstanden stimuleren. Verder wordt de toegankelijkheid van haltes onderzocht, waarna een programma wordt opgesteld om deze versneld toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Andere maatregelen die worden getroffen – zoals de inzet op spitsmijden en onderzoek naar rijden op biodiesel – kosten volgens de Vervoerregio relatief weinig, maar kunnen wel veel opleveren. “Spitsmijden leidt tot betere verdeling van reizigers in het ov en het daarmee optimaliseren van voertuigcapaciteit. Rijden op biodiesel leidt tot negentig procent reductie op uitstoot van de omgebouwde voertuigen met een bescheiden investering.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

7 reacties op “Tientallen miljoenen extra voor investeringen OV in regio Amsterdam”

Pat Rick|28.09.20|13:56

Genoeg om het komende jaar door te komen, maar men moet naar een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het OV. Hoogwaardiger, sneller, frequenter voor de hele regio. De files spreken voor zich. Stockholm met 2 miljoen inwoners heeft een uitgebreider metronetwerk, dat voorsteden tot 35 buiten het centrum verbindt. Warschau kent pas sinds 1995 metro, en heeft nu al een uitgebreider netwerk. Maatregelen moeten ook passen in een visie dat samenhang in de projecten laat merken aan reizigers.

Pat Rick|28.09.20|13:59

Spitsmijden helpt niet, getuige de files op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Of in Nijmegen door de werkzaamheden aan de Waalbrug: maar een paar mensen werden uit de auto gehouden, maar dit kan niet op tegen de autonome groei naar vraag naar mobiliteit. Alleen Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen lieten zich graag zand in de ogen strooien, en hadden een alibi om vooral niks te hoeven doen. Wat wel nodig is, is capaciteitsuitbreiding om de vervoersvraag te blijven beantwoorden.

Robert-Jan Roos|28.09.20|22:02

Blij dat de aanschaf van milieu vriendelijke voertuigen extra reizigers gaan opleveren. Zijn dit soort bedragen ook toegevoegd aan de in concurrentie aanbestede regionale diensten in héél Nederland en de Amsterdmse vervoerregio in het bijzonder?

# Pat Rick. Moeten we toch de Stockholmse/Poolse winters invoeren en het fietsen echt gaan ontmoedigen of mogelijk zelfs verbieden. Kortom, graag relativeren.

Pat Rick|30.09.20|17:28

@Robert-Jan: Klopt niet. Vancouver-metropool met een vergelijkbaar mild klimaat en hetzelfde inwonersaantal is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Er is goed leiderschap, consistent en samenhangend beleid nodig. Men heeft nu al erkend dat voor A’dam er meer samenhang moet zijn mbt OV-projecten, ipv marginale verbeteringen, pappen-en-nathouden en one-off projecten. Wel veel advieswerk en er wordt te veel verdiend

Pat Rick|30.09.20|17:29

Deze zelfgenoegzaamheid en gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer in A’dam dreigt vast te lopen. Vooral aan de zuidkant. Fiets is vooral goed voor last-mile oplossing (uitzondering daargelaten), maar er worden miljarden geïnvesteerd in verbreding van de A1, A6, A9 en ondertunneling van de A9 en A10. En toch is het niet genoeg. Daarom komt de politiek zelf al met het idee om een metrolijn aan te leggen naar Almere, die er allang had moeten liggen.

Pat Rick|30.09.20|17:31

Almere als belangrijke voorstad moet een metrolijn hebben naar A’dam, zeker met 25.000 extra huizen, maar ipv daarvan heeft men gekozen voor verbreding A1 en A6. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. Zaandam idem: metrolijn. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten die gerealiseerd moeten worden in een visie voor autoloze lifestyle. Gebruik Green Deal en Wobke-Wiebes fonds.

Pat Rick|30.09.20|17:31

Ook voor HSL is snel voor- en na-transport nodig. Maar als men vaak moet overstappen met lange wachttijden, is men geneigd om de auto te nemen. En als je toch in de auto zit, is men geneigd om meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar. Als men snel een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.