Tientallen miljoenen extra voor investeringen OV in regio Amsterdam

Bussen op Amsterdam Centraal aan de IJ-zijde
Foto Inge

De Vervoerregio Amsterdam maakt 235 miljoen euro extra vrij voor onder meer het openbaar vervoer in Amsterdam en omliggende regio. De extra miljoenen dienen om de mobiliteit in de regio opnieuw vorm te geven na de coronacrisis, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk te maken en de economie te stimuleren. Dat gebeurt door te investeren in verkeersveiligheids- en OV-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

7 reacties op “Tientallen miljoenen extra voor investeringen OV in regio Amsterdam”

Pat Rick|30.09.20|17:31

Ook voor HSL is snel voor- en na-transport nodig. Maar als men vaak moet overstappen met lange wachttijden, is men geneigd om de auto te nemen. En als je toch in de auto zit, is men geneigd om meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar. Als men snel een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is.

Pat Rick|30.09.20|17:31

Almere als belangrijke voorstad moet een metrolijn hebben naar A’dam, zeker met 25.000 extra huizen, maar ipv daarvan heeft men gekozen voor verbreding A1 en A6. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. Zaandam idem: metrolijn. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten die gerealiseerd moeten worden in een visie voor autoloze lifestyle. Gebruik Green Deal en Wobke-Wiebes fonds.

Pat Rick|30.09.20|17:29

Deze zelfgenoegzaamheid en gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer in A’dam dreigt vast te lopen. Vooral aan de zuidkant. Fiets is vooral goed voor last-mile oplossing (uitzondering daargelaten), maar er worden miljarden geïnvesteerd in verbreding van de A1, A6, A9 en ondertunneling van de A9 en A10. En toch is het niet genoeg. Daarom komt de politiek zelf al met het idee om een metrolijn aan te leggen naar Almere, die er allang had moeten liggen.

Pat Rick|30.09.20|17:28

@Robert-Jan: Klopt niet. Vancouver-metropool met een vergelijkbaar mild klimaat en hetzelfde inwonersaantal is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Er is goed leiderschap, consistent en samenhangend beleid nodig. Men heeft nu al erkend dat voor A’dam er meer samenhang moet zijn mbt OV-projecten, ipv marginale verbeteringen, pappen-en-nathouden en one-off projecten. Wel veel advieswerk en er wordt te veel verdiend

Robert-Jan Roos|28.09.20|22:02

Blij dat de aanschaf van milieu vriendelijke voertuigen extra reizigers gaan opleveren. Zijn dit soort bedragen ook toegevoegd aan de in concurrentie aanbestede regionale diensten in héél Nederland en de Amsterdmse vervoerregio in het bijzonder?

# Pat Rick. Moeten we toch de Stockholmse/Poolse winters invoeren en het fietsen echt gaan ontmoedigen of mogelijk zelfs verbieden. Kortom, graag relativeren.

Pat Rick|28.09.20|13:59

Spitsmijden helpt niet, getuige de files op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Of in Nijmegen door de werkzaamheden aan de Waalbrug: maar een paar mensen werden uit de auto gehouden, maar dit kan niet op tegen de autonome groei naar vraag naar mobiliteit. Alleen Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen lieten zich graag zand in de ogen strooien, en hadden een alibi om vooral niks te hoeven doen. Wat wel nodig is, is capaciteitsuitbreiding om de vervoersvraag te blijven beantwoorden.

Pat Rick|28.09.20|13:56

Genoeg om het komende jaar door te komen, maar men moet naar een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het OV. Hoogwaardiger, sneller, frequenter voor de hele regio. De files spreken voor zich. Stockholm met 2 miljoen inwoners heeft een uitgebreider metronetwerk, dat voorsteden tot 35 buiten het centrum verbindt. Warschau kent pas sinds 1995 metro, en heeft nu al een uitgebreider netwerk. Maatregelen moeten ook passen in een visie dat samenhang in de projecten laat merken aan reizigers.