Luchtfiltratiesysteem in bus (bron: Webasto)

‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in openbaar vervoer’

Voldoende luchtverversing helpt om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in besloten ruimtes, waaronder het openbaar vervoer. De vraag of en hoe ventilatie een rol speelt bij virusuitbraken was afgelopen tijd dan ook regelmatig voer voor discussie. Met een luchtfiltratiesysteem kan een extra stap worden gezet om reizigers ervan te overtuigen dat reizen met het OV veilig is, zegt Erik Westerlaken van Webasto.

Een luchtfiltratiesysteem biedt extra bescherming tegen verspreiding van ziekteverwekkers via de lucht. Een dergelijk filter is niet voor niets al de norm in de commerciële luchtvaartindustrie, legt Westerlaken uit. In deze coronatijd ligt echter ook het belang van voldoende ventilatie en schone lucht in ander personenvervoer onder een vergrootglas. Webasto ontwikkelde daarom een filtersysteem voor in de bus, metro en tram.

‘Magnetische’ werking

Er komt nogal wat bij kijken voordat een filter voldoet aan alle eisen, maar de werking is volgens Westerlaken vrij eenvoudig. “Het systeem zuigt via een ventilator de lucht in de ruimte aan, en blaast die door een HEPA-14 filter weer naar buiten.” In dit proces wordt de lucht gefilterd tot verse frisse lucht, zo verwijst Westerlaken onder meer naar studies van de Wereldgezondheidsorganisatie en het Amerikaans en Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding.

Het systeem kan tot tien kubieke meter lucht per minuut filteren en trekt onzuiverheden in de lucht als het ware aan. “Het filter bestaat uit kleine vezels die een elektrostatische lading dragen waardoor passerende deeltjes aangetrokken worden. Het werkt dus meer als een magneet dan als een vangnet.” Op die manier wordt 99,995 procent van deeltjes kleiner dan 0,3 micrometer in de lucht verwijderd. Zodoende biedt HEPA-14 bescherming tegen luchtgedragen virussen, bacteriën, aerosolen en stof.

Extra bescherming

Nu bestaat er veel onzekerheid rondom de verspreiding van het nieuwe coronavirus via de lucht. Een luchtfiltratiesysteem moet dan ook worden gezien als een extra vorm van bescherming, benadrukt Westerlaken. “Filtering is niet de belangrijkste methode van bescherming, maar voegt wel een extra bescherming toe voor chauffeur en reizigers. Wanneer je dit toepast, is HEPA-14 de beste manier. Het kan dus een middel zijn om reizigers te overtuigen dat het veiliger is.” Of de zorgen daarmee verdwenen zijn, is uiteindelijk aan de reiziger zelf.

TNO concludeerde afgelopen zomer dat het gelijktijdig openen van de voor- en achterdeur in een bus of tram bijdraagt aan natuurlijke ventilatie en het besmettingsrisico daarmee verkleint. Westerlaken: “In aanvulling hierop kan een luchtfiltratiesysteem zijn kracht vooral bewijzen in situaties waarbij mensen dicht op elkaar staan of zitten. Of in voertuigen met minder deuropeningen en dus minder natuurlijke ventilatie. Je laat als vervoerder zien dat je de veiligheid van reizigers hoog in het vaandel hebt staan.”

Post-corona

Het filtersysteem functioneert op bestaande aansluitingen in bus, tram of metro en kan vanwege het compacte formaat en gewicht op tal van plekken eenvoudig worden gemonteerd, zoals het plafond. En wat als het coronavirus verleden tijd is, als het filter na zes maanden voor het eerst vervangen moet worden? Westerlaken: “Het gaat om het bewaken van luchtkwaliteit, dat zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.”

Het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober vindt volledig online plaats en gaat onder meer over het terugwinnen van de reiziger na de coronacrisis. Inschrijven voor deelname kan tot kort voor het webinar zelf. Deelnemers ontvangen achteraf een terugkijklink.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in openbaar vervoer’”

Eric Hendriks|30.09.20|20:36

He zal ook helpen als de dakluiken en alle tijden open blijven staan.
Dan ventileer je ook.

Paul Verbuijs|01.10.20|10:47

Zolang dit niet wordt vergoed door de overheid zal er niets ingebouwd worden,de huidige spatschermen duurde ook een half jaar en deze zijn ook niet echt toppie.

Lex Boersma|06.10.20|15:20

Opmerkelijk dat ov zo laat pas met Corona- voorstellen voor ventilatie komt. Wat ik begrijp zou de truc zijn voorkomen dat lucht niet horizontaal ( van hoofd naar hoofd= besmetting) maar verticaal (Van hoofd naar voeten ) stroomt. Daar lees ik niets over.

Ook gek dat reserveren niet als standaard is ingevoerd: voorkomen drukte en garantie op vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.