Drukte-indicator GVB

GVB en HTM breiden reisplanner uit met drukte-indicator

Stadsvervoerders GVB en HTM geven in het reisadvies voortaan een indicatie van de drukte in de voertuigen. Reizigers die op de website of in de app gebruikmaken van de reisplanner zien aan de hand van poppetjes de verwachte drukte in een bus, tram of metro. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van historische in- en uitcheckgegevens. De indicator sluit aan bij het landelijke initiatief van vervoerders om als onderdeel van de coronamaatregelen drukte-informatie te leveren.

De coronacrisis is niet de directe aanleiding voor de indicator, maar heeft de ontwikkeling hiervan volgens GVB wel versneld. Uit klantonderzoek bleek vorig jaar namelijk al dat bepaalde reizigersgroepen, zoals mensen die slecht ter been zijn, de functie zien als waardevolle toevoeging. Ook HTM-reizigers wilden voor het coronatijdperk al graag weten op welke momenten het rustig is. Daar komt nu bij dat het inzichtelijk maken van drukte helpt om op een verantwoorde manier te kunnen reizen met het openbaar vervoer.

Voorspelling

Hoe meer poppetjes er zijn ingekleurd bij het reisadvies, hoe meer drukte de vervoerders verwachten. Op die manier wordt per reis inzichtelijk gemaakt of er voldoende, beperkt of weinig tot geen plek is in een voertuig. Dit gebeurt niet aan de hand van realtime informatie, maar op basis van een voorspelling gebaseerd op in- en uitcheckgegevens van de afgelopen drie weken. GVB streeft ernaar dat in de toekomst de werkelijke drukte in een voertuig kan worden vermeld.

GVB en HTM zijn niet de eerste vervoerders in het stads- en streekvervoer met een dergelijke drukte-indicator in de reisplanner. Zo integreerde Qbuzz dit al sinds 2018 in de reisplanner. Spoorvervoerder NS maakt eveneens al enkele jaren gebruik van een vergelijkbaar systeem en geeft daarnaast met behulp van sensoren in de trein en op het spoor aan in welk rijtuig de meeste kans bestaat op een zitplek. Verder geeft ook RET sinds kort op basis van historische reizigersaantallen inzicht in de verwachte drukte. Bij de Rotterdamse vervoerder gaat het nog om een experiment en gebeurt dit niet in de reisplanner.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.