Thales voice machine (foto: Thales)

Stap voor stap op efficiënte wijze naar nieuwe toegangs- en ticketsystemen

Innovatie is in meerdere opzichten van onmiskenbaar belang. Om dienstverlening te verbeteren bijvoorbeeld, maar ook om relevant te blijven of voor marktverbreding. Het is belangrijk om bij dit continue proces van vernieuwing zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Twee praktijkvoorbeelden op het gebied van ticketing.

De OV-chipkaart is niet meer weg te denken en langzaamaan komen ook nieuwe betaalmiddelen steeds dichterbij in heel het openbaar vervoer. Thales was met het OV-chipkaartsysteem één van de eerste spelers op het gebied van e-ticketing en is nog altijd marktleider in Nederland. “Als je zo lang speler bent op het gebied van ticketing, is het belangrijk dat je blijft ontwikkelen”, zegt Mathijs Voorend van Thales.

Stapsgewijs

Innovatie is een kostbaar proces en daarom is het goed om snel de potentie van een idee te achterhalen. “Je moet stapsgewijs steeds dichterbij de oplossing komen door tegelijkertijd te ontwikkelen en te testen. Dan weet je snel of je de juiste richting op gaat en kan je gedurende het proces verder uitwerken en aanpassingen doorvoeren”, aldus Voorend. “Het heeft nog veel meer waarde als je de innovatie samen met de vervoerder en reiziger doet. Degene die het beste weet wat de markt wil, is de markt zelf.”

Thales focust zich met name op digitale innovatie, waarvoor een ‘digital factory’ is ontwikkeld. Op deze plek ontwikkelt een klein team in slechts enkele weken een proof of concept – een minimaal product met basisfuncties – om onder potentiële gebruikers te testen. “Als blijkt dat gebruik of de vraag afwijkt van de verwachting of dat het technisch lastig is, pas je het aan of stop je ermee. Misschien ben je te vroeg en kan je het later weer oppakken. Het gaat dan niet alleen om de techniek, maar ook om verandering van gedrag en gebruik.”

Spraakgestuurde kaartverkoopautomaat

Bij innovaties zoekt Thales niet alleen samenwerking met vervoerders, maar ook met start-ups of kennisinstituten. “Je kan en wil niet alles zelf doen, anderen zijn soms beter of sneller.” Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een kaartverkoopautomaat met spraakherkenning, legt Voorend uit.

“We vroegen ons af of het interessant is en werkt om spraakherkenning te combineren met onze bestaande kaartverkoopautomaat. Dat is interessant voor mensen met een visuele beperking of toeristen. Daar hebben we een partner bij gezocht die spraakherkenning goed beheerst. De eerste stap was kijken of het werkt met de huidige automaat. Bij die technische test hebben we alleen de software en user interface moeten aanpassen. Dat was binnen drie weken gerealiseerd.”

Daarna volgde de tweede stap: het testen van verschillende talen en optimaliseren van het algoritme. “In een interne testronde hebben we medewerkers gevraagd een kaartje te kopen voor een niet-bestaand netwerk in Londen. Dat hebben we geanalyseerd en daarna een aantal dingen verbeterd. Vervolgens konden we de automaat op de beurs Transport Ticketing en het UITP Global Public Transport Summit presenteren. Daar verzamelden we feedback van vervoerders en konden we testen of het werkt in een luidruchtige omgeving.”

Het verbeteren van de automaat nam enkele maanden in beslag. “Nu zitten we op het punt dat het technisch werkt en klaar zijn om het met echte gebruikers te testen. We zoeken nu naar vervoerders om dit samen met ons te gaan doen, om voor beide partijen te leren hoe dit werkt in de praktijk.”

Bekijk hieronder hoe de spraakgestuurde kaartverkoopautomaat werkt. De tekst gaat verder onder de video.

Biometrisch toegangspoortje

Het kan ook andersom: een innovatie waarbij het initiatief van een vervoerder komt. Zo werkt Thales samen met een Hongkongse vervoerder aan een toegangspoort op basis van gezichtsherkenning. Dit idee kwam naar voren in een brainstorm waarin werd gezocht naar een volgende nieuwe stap om in en uit te checken.

“Hiervoor hebben we de technologie kunnen gebruiken van een ander onderdeel van de Thales Group. Daarmee konden we een app maken, waarbij je je met een selfie kan registreren en kaartjes kan kopen. Het inchecken hebben we op kantoor getest door twee tablets aan een bestaand toegangspoortje te verbinden.” De camera herkende het gezicht van medewerkers, het poortje ging open en daarmee was de eerste test geslaagd. “Het duurde wel even voordat je herkend werd, maar het is dan ook slechts een camera van een tablet. Hiermee kunnen we wel aan de markt demonstreren dat het technisch kan. Nu volgt het proces van verbeteren.”

Het is op dit moment nog de vraag wanneer een biometrisch toegangspoortje qua doorstroming niet onderdoet voor de bestaande standaarden. “Die eisen zijn heel hoog. Daarom is het belangrijk dat je begint met testen en ontwikkelen. Wellicht kan het dan over een paar jaar. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als iemand een muts of sjaal draagt? Een werkend systeem voor 80 procent van de mensen en situaties is vaak snel een makkelijk te ontwikkelen. De meeste tijd gaat zitten in het geschikt te maken voor de laatste 20 procent.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stap voor stap op efficiënte wijze naar nieuwe toegangs- en ticketsystemen | OVPro.nl
Thales voice machine (foto: Thales)

Stap voor stap op efficiënte wijze naar nieuwe toegangs- en ticketsystemen

Innovatie is in meerdere opzichten van onmiskenbaar belang. Om dienstverlening te verbeteren bijvoorbeeld, maar ook om relevant te blijven of voor marktverbreding. Het is belangrijk om bij dit continue proces van vernieuwing zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Twee praktijkvoorbeelden op het gebied van ticketing.

De OV-chipkaart is niet meer weg te denken en langzaamaan komen ook nieuwe betaalmiddelen steeds dichterbij in heel het openbaar vervoer. Thales was met het OV-chipkaartsysteem één van de eerste spelers op het gebied van e-ticketing en is nog altijd marktleider in Nederland. “Als je zo lang speler bent op het gebied van ticketing, is het belangrijk dat je blijft ontwikkelen”, zegt Mathijs Voorend van Thales.

Stapsgewijs

Innovatie is een kostbaar proces en daarom is het goed om snel de potentie van een idee te achterhalen. “Je moet stapsgewijs steeds dichterbij de oplossing komen door tegelijkertijd te ontwikkelen en te testen. Dan weet je snel of je de juiste richting op gaat en kan je gedurende het proces verder uitwerken en aanpassingen doorvoeren”, aldus Voorend. “Het heeft nog veel meer waarde als je de innovatie samen met de vervoerder en reiziger doet. Degene die het beste weet wat de markt wil, is de markt zelf.”

Thales focust zich met name op digitale innovatie, waarvoor een ‘digital factory’ is ontwikkeld. Op deze plek ontwikkelt een klein team in slechts enkele weken een proof of concept – een minimaal product met basisfuncties – om onder potentiële gebruikers te testen. “Als blijkt dat gebruik of de vraag afwijkt van de verwachting of dat het technisch lastig is, pas je het aan of stop je ermee. Misschien ben je te vroeg en kan je het later weer oppakken. Het gaat dan niet alleen om de techniek, maar ook om verandering van gedrag en gebruik.”

Spraakgestuurde kaartverkoopautomaat

Bij innovaties zoekt Thales niet alleen samenwerking met vervoerders, maar ook met start-ups of kennisinstituten. “Je kan en wil niet alles zelf doen, anderen zijn soms beter of sneller.” Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een kaartverkoopautomaat met spraakherkenning, legt Voorend uit.

“We vroegen ons af of het interessant is en werkt om spraakherkenning te combineren met onze bestaande kaartverkoopautomaat. Dat is interessant voor mensen met een visuele beperking of toeristen. Daar hebben we een partner bij gezocht die spraakherkenning goed beheerst. De eerste stap was kijken of het werkt met de huidige automaat. Bij die technische test hebben we alleen de software en user interface moeten aanpassen. Dat was binnen drie weken gerealiseerd.”

Daarna volgde de tweede stap: het testen van verschillende talen en optimaliseren van het algoritme. “In een interne testronde hebben we medewerkers gevraagd een kaartje te kopen voor een niet-bestaand netwerk in Londen. Dat hebben we geanalyseerd en daarna een aantal dingen verbeterd. Vervolgens konden we de automaat op de beurs Transport Ticketing en het UITP Global Public Transport Summit presenteren. Daar verzamelden we feedback van vervoerders en konden we testen of het werkt in een luidruchtige omgeving.”

Het verbeteren van de automaat nam enkele maanden in beslag. “Nu zitten we op het punt dat het technisch werkt en klaar zijn om het met echte gebruikers te testen. We zoeken nu naar vervoerders om dit samen met ons te gaan doen, om voor beide partijen te leren hoe dit werkt in de praktijk.”

Bekijk hieronder hoe de spraakgestuurde kaartverkoopautomaat werkt. De tekst gaat verder onder de video.

Biometrisch toegangspoortje

Het kan ook andersom: een innovatie waarbij het initiatief van een vervoerder komt. Zo werkt Thales samen met een Hongkongse vervoerder aan een toegangspoort op basis van gezichtsherkenning. Dit idee kwam naar voren in een brainstorm waarin werd gezocht naar een volgende nieuwe stap om in en uit te checken.

“Hiervoor hebben we de technologie kunnen gebruiken van een ander onderdeel van de Thales Group. Daarmee konden we een app maken, waarbij je je met een selfie kan registreren en kaartjes kan kopen. Het inchecken hebben we op kantoor getest door twee tablets aan een bestaand toegangspoortje te verbinden.” De camera herkende het gezicht van medewerkers, het poortje ging open en daarmee was de eerste test geslaagd. “Het duurde wel even voordat je herkend werd, maar het is dan ook slechts een camera van een tablet. Hiermee kunnen we wel aan de markt demonstreren dat het technisch kan. Nu volgt het proces van verbeteren.”

Het is op dit moment nog de vraag wanneer een biometrisch toegangspoortje qua doorstroming niet onderdoet voor de bestaande standaarden. “Die eisen zijn heel hoog. Daarom is het belangrijk dat je begint met testen en ontwikkelen. Wellicht kan het dan over een paar jaar. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als iemand een muts of sjaal draagt? Een werkend systeem voor 80 procent van de mensen en situaties is vaak snel een makkelijk te ontwikkelen. De meeste tijd gaat zitten in het geschikt te maken voor de laatste 20 procent.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.