Reisinformatie station Amsterdam-Zuid (foto: NS)

NS gaat reisinformatie verbeteren met vernieuwd IT-systeem

Spoorvervoerder NS gaat het IT-systeem voor reisinformatie volledig vernieuwen om deze gegevens nauwkeuriger, actueler en consistenter te maken. Ook de techniek van de automatische stationsomroep wordt vervangen, waardoor straks automatisch in meerdere talen communicatie over elke verstoring mogelijk is. De technische aanpassingen hebben gevolgen voor circa 62 banen.

Het IT-systeem InfoPlus – dat de reisinformatie op de stations voor alle vervoerders in Nederland verzorgt – is twintig jaar oud en verhuist van ProRail naar NS. “Vanwege de verhuizing hebben we besloten om het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd”, aldus Tim van Leeuwen, hoofd Reisbegeleiding bij NS. De lay-out van de reisinformatieborden blijft voor de herkenbaarheid hetzelfde.

Niet meer handmatig

Het streven van NS is om ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie de juiste informatie op de perronborden staat. Dat is nu niet altijd het geval, omdat wijzigingen handmatig worden doorgevoerd. Dat gaat door bijvoorbeeld drukte weleens mis. Daardoor kan het gebeuren dat een trein met eindbestemming Maastricht langs het perron staat, terwijl op het perronbord nog de vertraagde trein naar Nijmegen staat aangegeven. Straks kan het reisinformatiesysteem deze wijzigingen automatisch doorvoeren.

Een andere aanpassing die reizigers meer duidelijkheid en zekerheid moet bieden, richt zich op informatie tijdens een storm- of sneeuwdag. Nu is voornamelijk te zien welke treinen niet rijden. Het verbeterde systeem toont later dit jaar vooral wat rijdt. Van Leeuwen: “Als reiziger wil je natuurlijk op de eerste plaats weten welke trein je wel kan nemen.”

Alternatief reisadvies

Met het nieuwe systeem kan ook proactief reisinformatie worden gegeven bij uitval van een trein. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief advies. Dat is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden. De aanpassingen zorgen ook voor preciezere informatie. Het huidige systeem toont bijvoorbeeld alleen grotere stations op de borden in de stationshal. Straks zijn hierop ook de kleinere stations zoals Soest-Zuid te zien.

Een ander voorbeeld dat NS noemt, is een trein die binnenkomt op het station maar defect is en dus niet verder kan rijden. Nu geeft het systeem dan de eerstvolgende trein weer op de perronborden, terwijl de defecte trein nog langs het perron staat. De verwachting is dat het nieuwe systeem eind 2021 gelijk ‘niet instappen’ kan tonen op de perronborden, net als op de buitenkant van en schermen in de trein.

Gevolgen voor 62 banen

Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: “Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS.”

In de nieuwe cao van de vervoerder die eerder dit jaar is afgesloten, is onder meer een werkgelegenheidsgarantie tot 2025 opgenomen. NS heeft de plannen voorgelegd aan de ondernemingsraad en alle adviezen overgenomen. Dat betekent dat de plannen nu stapsgewijs kunnen worden uitgevoerd.

Lees ook: NS gaat naast reisinformatie ook reclame tonen in treinen

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.