Laadrobot ROCSYS (foto ROCSYS)

‘Autonoom laden bussen verbetert betrouwbaarheid op depots’

Foto ROCSYS

Het aansluiten van een laadkabel op een elektrische bus is een kleine taak, maar omvat een grote verantwoordelijkheid. De dienstregeling kan op de schop als ’s ochtends blijkt dat de kabel niet goed is aangesloten of dit zelfs is vergeten. De oplossing? Het laadproces volledig automatiseren dankzij robotica.

Met die gedachte richtte Crijn Bouman in 2019 de high-tech scale-up ROCSYS op. “De pantograaf had al een redelijk volwassen technologie. De vraag was of je ook met een gewone laadstekker automatisch kan inpluggen. Bij grote vloten los je daarmee echt een probleem op”, aldus de CEO, inmiddels ruim twaalf jaar werkzaam in de markt van laadtechnologie.

Problemen bij opschalen

De problematiek rondom laden die ontstaat bij grootschalige elektrificatie van het wagenpark wordt volgens Bouman vaak als horde ervaren door vervoerders. “De pilot gaat goed, maar als je de hele vloot elektrificeert kunnen dagelijkse praktische problemen ontstaan.”

Met autonoom laden wil ROCSYS al die zorgen dus wegnemen en zo de drempel verlagen om zero emissie groot uit te rollen. Bouman: “We automatiseren de standaard laadconnector van een bus. In plaats van een pantograaf en stekker voor het ‘gewone’ laden, heb je één standaard stekker voor alles. De laadfabrikanten werken met standaard laders, dus je koopt een lader en robot en je bent er.”

Betrouwbaarheid verbeteren

ROCSYS focuste zich aanvankelijk vooral op opportunity charging en autonome voertuigen, maar kwam er gaandeweg achter dat autonoom laden bij uitstek een probleem op depots van vervoerders oplost. “Daar speelt het vraagstuk van betrouwbaarheid in de operatie. Kan je de verantwoordelijkheid van het inpluggen bij de chauffeur leggen of niet? Als je de volgende ochtend begint en van de honderd bussen zijn er drie niet opgeladen, heb je een probleem.”

De lader aansluiten is een kleine taak, maar een grote verantwoordelijkheid, zo wil Bouman benadrukken. “Vergeet iemand in te pluggen aan het eind van de dag, heeft iemand haast en steekt hij de stekker erin zonder te checken of het lampje brandt? Wordt de stekker op de juiste wijze teruggezet?” Behalve betrouwbaarheid stipt Bouman veiligheid aan. “Stel de laadkabel blijft liggen en er rijdt een bus overheen, dan is niet alleen de laadkabel kapot, maar dat is natuurlijk ook geen veilige situatie.”

Tekst gaat verder onder de video.

Laadoperatie voorspelbaar maken

En dan is er nog het financiële plaatje. “Onvoorspelbaarheid in de operatie kost exponentieel veel geld. Als een paar bussen niet zijn opgeladen, moet de dienstregeling worden omgegooid. Je kunt alles strakker inregelen als je de laadoperatie voorspelbaar maakt. Met minder risicomarge kun je dan beter OV aanbieden.”

Automatisch laden levert kan ten slotte een bijdrage leveren aan energiemanagement en dus optimalisatie van kosten. Bouman: “Je kan pas energie managen als je zeker weet dat er een connectie is met het voertuig. Als je zorgt dat een voertuig dat is geparkeerd altijd is aangeplugd, heb je meer opties om energiemanagement zo optimaal mogelijk te doen.”

Kantoor in VS

Op langere termijn is het niet ondenkbaar dat op hubs met dezelfde gedachte stroom wordt verdeeld over meerdere soorten voertuigen. Maar nu is de focus op voertuigvloten. ROCSYS bevindt zich in de fase van klantpilots, om de toepassing te testen in de echte praktijk. Daarvoor wordt onder meer samengewerkt met Ebusco en VDL ETS en verschillende internationale busfabrikanten.

“We groeien heel hard. We hebben nu ongeveer twintig mensen in dienst en een flink aantal vacatures openstaan”, aldus Bouman. Inmiddels heeft ROCSYS twee klanten in de Verenigde Staten en dat wordt slechts als het begin gezien. Eind augustus maakte het bedrijf dan ook bekend een kantoor te openen in Portland. “Bussen beslaan daar een kleinere markt, maar met autonoom rijden en dergelijke ligt Amerika echt voor op Europa. Ook de grote delivery fleets van bijvoorbeeld Amazon is een interessante markt voor ons. We werden eigenlijk Amerika in getrokken.”

Crijn Bouman is op donderdag 16 september ook spreker op het OV Congres ’21. De CEO van ROCSYS gaat in Expo Houten dieper in op de innovaties die in het verschiet liggen rondom elektrificering van het vervoer. Bekijk het volledige programma en meld je hier aan.

OV Expo '21

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Autonoom laden bussen verbetert betrouwbaarheid op depots’ | OVPro.nl
Laadrobot ROCSYS (foto ROCSYS)

‘Autonoom laden bussen verbetert betrouwbaarheid op depots’

Foto ROCSYS

Het aansluiten van een laadkabel op een elektrische bus is een kleine taak, maar omvat een grote verantwoordelijkheid. De dienstregeling kan op de schop als ’s ochtends blijkt dat de kabel niet goed is aangesloten of dit zelfs is vergeten. De oplossing? Het laadproces volledig automatiseren dankzij robotica.

Met die gedachte richtte Crijn Bouman in 2019 de high-tech scale-up ROCSYS op. “De pantograaf had al een redelijk volwassen technologie. De vraag was of je ook met een gewone laadstekker automatisch kan inpluggen. Bij grote vloten los je daarmee echt een probleem op”, aldus de CEO, inmiddels ruim twaalf jaar werkzaam in de markt van laadtechnologie.

Problemen bij opschalen

De problematiek rondom laden die ontstaat bij grootschalige elektrificatie van het wagenpark wordt volgens Bouman vaak als horde ervaren door vervoerders. “De pilot gaat goed, maar als je de hele vloot elektrificeert kunnen dagelijkse praktische problemen ontstaan.”

Met autonoom laden wil ROCSYS al die zorgen dus wegnemen en zo de drempel verlagen om zero emissie groot uit te rollen. Bouman: “We automatiseren de standaard laadconnector van een bus. In plaats van een pantograaf en stekker voor het ‘gewone’ laden, heb je één standaard stekker voor alles. De laadfabrikanten werken met standaard laders, dus je koopt een lader en robot en je bent er.”

Betrouwbaarheid verbeteren

ROCSYS focuste zich aanvankelijk vooral op opportunity charging en autonome voertuigen, maar kwam er gaandeweg achter dat autonoom laden bij uitstek een probleem op depots van vervoerders oplost. “Daar speelt het vraagstuk van betrouwbaarheid in de operatie. Kan je de verantwoordelijkheid van het inpluggen bij de chauffeur leggen of niet? Als je de volgende ochtend begint en van de honderd bussen zijn er drie niet opgeladen, heb je een probleem.”

De lader aansluiten is een kleine taak, maar een grote verantwoordelijkheid, zo wil Bouman benadrukken. “Vergeet iemand in te pluggen aan het eind van de dag, heeft iemand haast en steekt hij de stekker erin zonder te checken of het lampje brandt? Wordt de stekker op de juiste wijze teruggezet?” Behalve betrouwbaarheid stipt Bouman veiligheid aan. “Stel de laadkabel blijft liggen en er rijdt een bus overheen, dan is niet alleen de laadkabel kapot, maar dat is natuurlijk ook geen veilige situatie.”

Tekst gaat verder onder de video.

Laadoperatie voorspelbaar maken

En dan is er nog het financiële plaatje. “Onvoorspelbaarheid in de operatie kost exponentieel veel geld. Als een paar bussen niet zijn opgeladen, moet de dienstregeling worden omgegooid. Je kunt alles strakker inregelen als je de laadoperatie voorspelbaar maakt. Met minder risicomarge kun je dan beter OV aanbieden.”

Automatisch laden levert kan ten slotte een bijdrage leveren aan energiemanagement en dus optimalisatie van kosten. Bouman: “Je kan pas energie managen als je zeker weet dat er een connectie is met het voertuig. Als je zorgt dat een voertuig dat is geparkeerd altijd is aangeplugd, heb je meer opties om energiemanagement zo optimaal mogelijk te doen.”

Kantoor in VS

Op langere termijn is het niet ondenkbaar dat op hubs met dezelfde gedachte stroom wordt verdeeld over meerdere soorten voertuigen. Maar nu is de focus op voertuigvloten. ROCSYS bevindt zich in de fase van klantpilots, om de toepassing te testen in de echte praktijk. Daarvoor wordt onder meer samengewerkt met Ebusco en VDL ETS en verschillende internationale busfabrikanten.

“We groeien heel hard. We hebben nu ongeveer twintig mensen in dienst en een flink aantal vacatures openstaan”, aldus Bouman. Inmiddels heeft ROCSYS twee klanten in de Verenigde Staten en dat wordt slechts als het begin gezien. Eind augustus maakte het bedrijf dan ook bekend een kantoor te openen in Portland. “Bussen beslaan daar een kleinere markt, maar met autonoom rijden en dergelijke ligt Amerika echt voor op Europa. Ook de grote delivery fleets van bijvoorbeeld Amazon is een interessante markt voor ons. We werden eigenlijk Amerika in getrokken.”

Crijn Bouman is op donderdag 16 september ook spreker op het OV Congres ’21. De CEO van ROCSYS gaat in Expo Houten dieper in op de innovaties die in het verschiet liggen rondom elektrificering van het vervoer. Bekijk het volledige programma en meld je hier aan.

OV Expo '21

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.