Schets Kabelbaan over het IJ (beeld Vervoerregio Amsterdam)

Onderzoek naar kabelbaan over IJ naar metrostation

Een kabelbaan blijft een serieuze optie als hoogwaardige OV-verbinding over het IJ in Amsterdam. Er wordt nu onderzoek gedaan naar een nieuw tracé met aansluiting op metrostation Isolatorweg.

De kabelbaan is bedoeld als toegevoegde waarde voor het openbaar vervoer tussen de oevers en niet als toeristische attractie, benadrukt Gerard Slegers, vicevoorzitter van de Vervoerregio. De OV-autoriteit tekent begin oktober samen met de gemeente Amsterdam en stichting IJbaan een intentieovereenkomst over het haalbaarheidsonderzoek. Die richt zich op een tracé vanaf de omgeving Softwareweg in Noord via de Moermanskkade in de Minervahaven dat dus loopt naar metrostation Isolatorweg.

Kabelbaan naast Westbrug

De start van het onderzoek loopt gelijk met het voorkeursbesluit voor de toekomstige Westbrug over het IJ, die de Minervahaven met het NDSM-terrein verbindt. Volgens de stichting IJbaan kan de aanleg van een kabelbaan plaatsvinden naast de bouw van deze brug. De afgelopen vijf jaar zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd naar een kabelbaan tussen de NDSM-werf en de Minervahaven om de drukke veerponten te ontlasten. Dit beoogde tracé ligt echter te dicht bij die voor de Westbrug, waardoor nu wordt gekeken naar een alternatief.

Uit eerder onderzoek naar de vaste oeververbindingen is al gebleken dat – op basis van het hoogst denkbare groeiscenario – in 2030 dagelijks 900 reizigers verwacht kunnen worden op dit tracé, schrijft de Amsterdamse wethouder Egbert de Vries in een brief aan de gemeenteraad. Dat zouden er tien jaar later zelfs meer dan 4.500 zijn, nadat de beoogde Westbrug zou zijn gerealiseerd. De helft van die potentiële reizigers zou in een situatie zonder kabelbaan over de brug reizen.

Begin 2022 meer duidelijkheid

De gemeente gaat komende tijd onder andere verder onderzoeken hoeveel mensen gebruik zullen maken van de kabelbaan. De stichting werkt de technische inpassing uit, voert overleg met het Havenbedrijf en de bedrijven langs het tracé en onderzoekt de financiële haalbaarheid.

Uit de resultaten wordt besloten of de komst van de kabelbaan over het IJ haalbaar is. Als dit het geval is, kan een realisatieovereenkomst worden aangegaan en de aanleg van de IJbaan worden voorbereid. Naar verwachting is het op zijn vroegst begin 2022 zover.

Lees ook: Vervolgonderzoek naar kabelbaan over het Amsterdamse IJ

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Onderzoek naar kabelbaan over IJ naar metrostation”

Pat Rick|29.09.21|10:22

Gaan we een one-off vervoersoplossing bedenken, ipv structurele oplossing. Een kabelbaan heeft niet de vereiste snelheid en als je naar een metrostation moet, kun je niet beter de metro doortrekken onder het IJ? En dan naar Zaanstad? Zodat er een snelle, hoogwaardige ontsluiting is om de A7, A8 en A10 te ontlasten. Natuurlijk staat een kabelbaan leuk en fijn voor locals en mensen die daar moeten zijn, maar is het optimaal voor de HELE vervoersregio? Waarom denken in sub-standaard oplossingen?

Pat Rick|29.09.21|10:23

Waarom kan Amsterdam niet hetzelfde als Vancouver? 10 jaar later begonnen met metro/skytrain en toch 60% meer spoor? Of Stockholm, dat lijnen heeft tot circa 30 km buiten het centrum. Beide regio’s hebben ongeveer hetzelfde inwoneraantal als METROpoolregio A’dam. Het metrosysteem van Sydney is 2 jaar geleden begonnen met 36 km. En zal binnen 5 jaar later al 30% meer metro hebben dan A’dam dat dan bijna 50 jaar zal bestaan. A’dam mag wel wat meer ambities en urgentie tonen.

Pat Rick|29.09.21|10:32

Het is makkelijk als A’dam om verkeer (touringcars, cruiseschepen) uit het centrum te weren, parkeergelegenheid in te krimpen, maar bied dan ook een goed alternatief. Kom met een structureel plan om de voorsteden met A’dam en elkaar te verbinden en mensen een autoloze lifestyle te bieden. De behoefte aan mobiliteit stijgt, maar de wegen, woonwijken kunnen niet meer auto’s aan. En als je steden wilt verdichten kan dit beter zonder veel auto’s. Ook nodig voor verduurzaming en schone luchtakkoord!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.