DRIS-paneel FIS (foto: FIS)

‘Beter geïnformeerde reiziger met alle halte-informatie op één paal’

De kwaliteit van reizigersinformatie een boost geven. Met die gedachte werkte FIS aan een nieuwe generatie duurzame DRIS-panelen, waarop in één oogopslag realtime alle halte-informatie te zien is. “Met alle elementen op één paal zorg je ervoor dat de reiziger optimaal is geïnformeerd”, zegt eigenaar-directeur Peter Kroonbergs.

FIS is al dertig jaar actief op de markt van halte-informatie, waar het vervoerders en haltebeheerders in het openbaar vervoer bedient. Het bedrijf biedt van origine ambachtelijke cartografische oplossingen en maakte afgelopen jaren ook de digitale omslag. Zo werd vorig jaar al het e-paper display op de Nederlandse OV-markt gebracht. “Die inmiddels door Arriva tot tevredenheid zijn geplaatst op de Groene Lijn tussen Leiden en Lisse”, aldus Kroonbergs.

Voeding via zonne-energie

Dit e-paper is nu gecombineerd met het DRIS-paneel en haltebord. Daardoor is alle realtime informatie – aangestuurd vanuit het datacentrum van FIS – dus op één paal te vinden. Het meest onderscheidend is de voeding, die plaatsvindt vanuit een zonnepaneel in combinatie met een batterijmodule voor de opslag. Dat draagt niet alleen bij aan duurzaamheid, maar zorgt er ook voor dat geen leidingwerk nodig is bij het plaatsen. Een ander verschil is dat er door te scrollen vertrekstaten van meer lijnen dan voorheen kunnen worden getoond. Voor slechtzienden is er een ‘tekst to speech’-module.

“Door deze combinatie heb je alle reizigersinformatie overzichtelijk en realtime op de halte. Nu vind je al die elementen op verschillende plekken op de halte. Het is een stuk vriendelijker om alles op één paal te plaatsen”, aldus Kroonbergs. Op het e-paper kan bovendien veel meer worden getoond dan alleen de vertrekstaat, zoals de evenementen in een stad, het weer en omleidingen.

In Engeland is er bijvoorbeeld een combinatie met een telsysteem, waardoor reizigers in coronatijd precies konden zien hoeveel mensen er in de bus zaten. En of het dus beter is om een volgende bus te nemen. Het digitaliseren van reizigersinformatie is in dit opzicht een vertrekpunt van veel meer mogelijkheden.

Tekst gaat verder onder de foto

DRIS-paneel FIS (foto: FIS)

Geen marktverkenning

De nieuwe generatie duurzame e-papers en DRIS-panelen is internationaal al een beproefde oplossing. “In omringende Europese landen zijn ze al veel verder met realtime reizigersinformatie op de halte. Maar bij aanbestedingen in Nederland ontbreekt het volgens Kroonbergs soms aan informatie over wat er mogelijk is op haltes.

“Je hebt soms het gevoel dat partijen die beslissingen nemen over dit soort zaken onvoldoende zicht hebben op wat er in de markt bestaat. Dan krijg je een uitvraag met allerlei systeemeisen en voorwaarden die innovatie in de weg zitten. Er is bijvoorbeeld sprake van een uitvraag gebaseerd op een batterij die je steeds moet vervangen. Dan blokkeer je een innovatieve oplossing op zonnepanelen. Dat is een gemiste kans, wat je voorkomt met een gedegen marktverkenning vooraf.”

Digitalisering aan voor- en achterkant

De nieuwe generatie DRIS-panelen past in de visie van FIS dat duurzame, toegankelijke en realtime reizigersinformatie de toekomst is. Behalve deze automatisering aan de voorkant voor digitale informatie op de halte, is het bedrijf voor haar opdrachtgevers aan de slag gegaan met digitalisering aan de achterkant. Zo is er een automatiseringsslag gemaakt om data uit NeTex – ongeacht wensen voor lay-out – geautomatiseerd te vertalen naar uiteenlopende digitale platforms en reizigersinformatie als haltevertrekstaten en busboekjes.

Hierdoor wordt er veel tijd gewonnen, met name in de hectische tijden voordat een nieuwe dienstregeling ingaat. Kroonbergs: “Automatisering hebben we dus aan twee kanten geïmplementeerd, maar we zijn ook nog steeds de vertrouwde cartograaf die kaarten maakt en produceert.”

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Beter geïnformeerde reiziger met alle halte-informatie op één paal’ | OVPro.nl
DRIS-paneel FIS (foto: FIS)

‘Beter geïnformeerde reiziger met alle halte-informatie op één paal’

De kwaliteit van reizigersinformatie een boost geven. Met die gedachte werkte FIS aan een nieuwe generatie duurzame DRIS-panelen, waarop in één oogopslag realtime alle halte-informatie te zien is. “Met alle elementen op één paal zorg je ervoor dat de reiziger optimaal is geïnformeerd”, zegt eigenaar-directeur Peter Kroonbergs.

FIS is al dertig jaar actief op de markt van halte-informatie, waar het vervoerders en haltebeheerders in het openbaar vervoer bedient. Het bedrijf biedt van origine ambachtelijke cartografische oplossingen en maakte afgelopen jaren ook de digitale omslag. Zo werd vorig jaar al het e-paper display op de Nederlandse OV-markt gebracht. “Die inmiddels door Arriva tot tevredenheid zijn geplaatst op de Groene Lijn tussen Leiden en Lisse”, aldus Kroonbergs.

Voeding via zonne-energie

Dit e-paper is nu gecombineerd met het DRIS-paneel en haltebord. Daardoor is alle realtime informatie – aangestuurd vanuit het datacentrum van FIS – dus op één paal te vinden. Het meest onderscheidend is de voeding, die plaatsvindt vanuit een zonnepaneel in combinatie met een batterijmodule voor de opslag. Dat draagt niet alleen bij aan duurzaamheid, maar zorgt er ook voor dat geen leidingwerk nodig is bij het plaatsen. Een ander verschil is dat er door te scrollen vertrekstaten van meer lijnen dan voorheen kunnen worden getoond. Voor slechtzienden is er een ‘tekst to speech’-module.

“Door deze combinatie heb je alle reizigersinformatie overzichtelijk en realtime op de halte. Nu vind je al die elementen op verschillende plekken op de halte. Het is een stuk vriendelijker om alles op één paal te plaatsen”, aldus Kroonbergs. Op het e-paper kan bovendien veel meer worden getoond dan alleen de vertrekstaat, zoals de evenementen in een stad, het weer en omleidingen.

In Engeland is er bijvoorbeeld een combinatie met een telsysteem, waardoor reizigers in coronatijd precies konden zien hoeveel mensen er in de bus zaten. En of het dus beter is om een volgende bus te nemen. Het digitaliseren van reizigersinformatie is in dit opzicht een vertrekpunt van veel meer mogelijkheden.

Tekst gaat verder onder de foto

DRIS-paneel FIS (foto: FIS)

Geen marktverkenning

De nieuwe generatie duurzame e-papers en DRIS-panelen is internationaal al een beproefde oplossing. “In omringende Europese landen zijn ze al veel verder met realtime reizigersinformatie op de halte. Maar bij aanbestedingen in Nederland ontbreekt het volgens Kroonbergs soms aan informatie over wat er mogelijk is op haltes.

“Je hebt soms het gevoel dat partijen die beslissingen nemen over dit soort zaken onvoldoende zicht hebben op wat er in de markt bestaat. Dan krijg je een uitvraag met allerlei systeemeisen en voorwaarden die innovatie in de weg zitten. Er is bijvoorbeeld sprake van een uitvraag gebaseerd op een batterij die je steeds moet vervangen. Dan blokkeer je een innovatieve oplossing op zonnepanelen. Dat is een gemiste kans, wat je voorkomt met een gedegen marktverkenning vooraf.”

Digitalisering aan voor- en achterkant

De nieuwe generatie DRIS-panelen past in de visie van FIS dat duurzame, toegankelijke en realtime reizigersinformatie de toekomst is. Behalve deze automatisering aan de voorkant voor digitale informatie op de halte, is het bedrijf voor haar opdrachtgevers aan de slag gegaan met digitalisering aan de achterkant. Zo is er een automatiseringsslag gemaakt om data uit NeTex – ongeacht wensen voor lay-out – geautomatiseerd te vertalen naar uiteenlopende digitale platforms en reizigersinformatie als haltevertrekstaten en busboekjes.

Hierdoor wordt er veel tijd gewonnen, met name in de hectische tijden voordat een nieuwe dienstregeling ingaat. Kroonbergs: “Automatisering hebben we dus aan twee kanten geïmplementeerd, maar we zijn ook nog steeds de vertrouwde cartograaf die kaarten maakt en produceert.”

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.