Metrostation Bijlmer Arena (foto: Thales)

Thales werkt aan technologie voor OV-reizen zonder in- en uitchecken

De nieuwe betaalmiddelen in het openbaar vervoer zijn nog niet eens landelijk ingevoerd, of er wordt alweer verder vooruitgekeken. Reizen zonder in- en uitchecken is namelijk een stap dichterbij dankzij de nieuwste communicatietechnologie op smartphones.

Het gaat dan om de ultra-wideband technologie (UWB) waarover de eerste smartphones inmiddels beschikken, legde Mathijs Voorend van Thales onlangs uit tijdens het World Passenger Festival. Simpel gezegd kan deze technologie het best worden omschreven als een verbeterde versie van bluetooth. UWB maakt het mogelijk om een flinke hoeveelheid data met een veel hogere snelheid uit te wisselen.

Nauwkeuriger dan bluetooth

“De belangrijkste functie van UWB is zeer nauwkeurige locatietracking. We geloven er sterk in dat dit het concept van be-in-be-out in ticketing (automatische detectie van een ticket, red.) kan waarmaken”, aldus Voorend. Thales ontwikkelde een proof of concept waarbij reizigers, met hun telefoon in de broekzak, zonder in- of uit te checken door de poortjes konden gaan .

Thales werkt al jarenlang met bluetooth voor deze vorm van contactloos reizen. Tot nu toe beperkte dit zich tot bussen en trams bijvoorbeeld in het Franse Bordeaux waar geen gebruik wordt gemaakt van poortjes. “Nauwkeurigheid en exacte locatiebepaling is altijd een uitdaging geweest met bluetooth. Dat maakt het lastig om het poortje op het juiste moment te openen als hier iemand voor staat. Met UWB hebben we dit wel voor elkaar gekregen.”

Al toegepast in Singapore

In Singapore ging Thales al aan de slag met een dergelijke pilot. Het doel hiervan was het verbeteren van de toegang voor OV-reizigers met mobiliteitsbeperkingen. Maar de technologie is op ten duur ook geschikt als vervanging voor contactloos reizen. “We zijn het concept nu aan het opschalen en onderzoeken samen met de industrie hoe het voor een grotere groep reizigers toepasbaar is.”

Een innovatief ticketsysteem als dit draagt er volgens Voorend aan bij dat het OV echt een alternatief voor de auto kan worden. “OV en deelvervoer is het enige antwoord op de huidige mobiliteitsuitdagingen. Met technologie en innovatie kunnen we het paradigma doorbreken dat we een eigen auto nodig hebben, door de reizigerservaring te verbeteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales werkt aan technologie voor OV-reizen zonder in- en uitchecken | OVPro.nl
Metrostation Bijlmer Arena (foto: Thales)

Thales werkt aan technologie voor OV-reizen zonder in- en uitchecken

De nieuwe betaalmiddelen in het openbaar vervoer zijn nog niet eens landelijk ingevoerd, of er wordt alweer verder vooruitgekeken. Reizen zonder in- en uitchecken is namelijk een stap dichterbij dankzij de nieuwste communicatietechnologie op smartphones.

Het gaat dan om de ultra-wideband technologie (UWB) waarover de eerste smartphones inmiddels beschikken, legde Mathijs Voorend van Thales onlangs uit tijdens het World Passenger Festival. Simpel gezegd kan deze technologie het best worden omschreven als een verbeterde versie van bluetooth. UWB maakt het mogelijk om een flinke hoeveelheid data met een veel hogere snelheid uit te wisselen.

Nauwkeuriger dan bluetooth

“De belangrijkste functie van UWB is zeer nauwkeurige locatietracking. We geloven er sterk in dat dit het concept van be-in-be-out in ticketing (automatische detectie van een ticket, red.) kan waarmaken”, aldus Voorend. Thales ontwikkelde een proof of concept waarbij reizigers, met hun telefoon in de broekzak, zonder in- of uit te checken door de poortjes konden gaan .

Thales werkt al jarenlang met bluetooth voor deze vorm van contactloos reizen. Tot nu toe beperkte dit zich tot bussen en trams bijvoorbeeld in het Franse Bordeaux waar geen gebruik wordt gemaakt van poortjes. “Nauwkeurigheid en exacte locatiebepaling is altijd een uitdaging geweest met bluetooth. Dat maakt het lastig om het poortje op het juiste moment te openen als hier iemand voor staat. Met UWB hebben we dit wel voor elkaar gekregen.”

Al toegepast in Singapore

In Singapore ging Thales al aan de slag met een dergelijke pilot. Het doel hiervan was het verbeteren van de toegang voor OV-reizigers met mobiliteitsbeperkingen. Maar de technologie is op ten duur ook geschikt als vervanging voor contactloos reizen. “We zijn het concept nu aan het opschalen en onderzoeken samen met de industrie hoe het voor een grotere groep reizigers toepasbaar is.”

Een innovatief ticketsysteem als dit draagt er volgens Voorend aan bij dat het OV echt een alternatief voor de auto kan worden. “OV en deelvervoer is het enige antwoord op de huidige mobiliteitsuitdagingen. Met technologie en innovatie kunnen we het paradigma doorbreken dat we een eigen auto nodig hebben, door de reizigerservaring te verbeteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.