OV Expo '22

OV Innovatieprijs: Zeeland Voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger

Werknemers van Transdev voor een Connexxion bus in Zeeland. Foto: Transdev.

Veel OV-abonnementen stammen nog uit de tijd van de strippenkaart. Volledig achterhaald, volgens Paul Engelbert van Transdev. Zeeland Voordeel is een abonnementsvorm die automatisch korting doorberekent op basis van het reisgedrag. Deze innovatie is genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 op 6 oktober in Houten. Bekijk de andere genomineerden en stem hier.

“Zeeland voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger en zich automatisch aanpast aan het reisgedrag van een individu”, zegt Engelbert. Het werkt eigenlijk heel simpel: als reiziger betaal je naar gebruik. “Hoe meer je reist hoe meer korting je krijgt. De eerste twintig euro reis je op vol tarief, daarna krijg je twintig procent korting. Vanaf 35 euro krijg je zestig procent korting en het maximale bedrag wat je kan betalen is 130 euro. Daarna krijg je honderd procent korting.”

“Er zit dus geen abonnementsvorm in. We hebben eigenlijk alle ouderwetse abonnementsvormen afgeschaft. Als je meer reist krijg je meer korting. Dat is hartstikke logisch. Als je in de supermarkt tien flessen cola koopt is het ook logisch om per fles minder te betalen dan als je één fles cola koopt.”

Minder reizen, minder betalen

In de oude situatie met abonnementsvormen moest je elke keer inschatten hoeveel je de volgende maand zou reizen. “Die hele groep abonnementsreizigers was tien jaar geleden stabiel, maar is nu helemaal afgekalfd door het thuiswerken.”

In Zeeland zijn scholieren een belangrijke groep reizigers en bij uitstek hét voorbeeld waarvoor de abonnementsvormen achterhaald zijn. “Na de zomervakantie gaan ze op de fiets naar school dus dan nemen ze geen abonnement. Na de herfstvakantie mogen ze van vader en moeder dan wel weer een abonnement nemen omdat ze dan met slechter toch weer de bus pakken. Of het in de maand november en december voordelig is, ligt aan de kerstvakantie. Zo is er de hele tijd gepuzzel of je het abonnement er wel uit haalt of niet.”

Niet alleen voor scholieren is dat een gedoe, maar ook in toenemende mate voor de werkenden. “Wanneer ga je op vakantie? Hoe vaak kan je thuiswerken? Dat moet allemaal passen in de abonnementsvorm.”

“Daarnaast hebben we in Nederland in de loop van de tijd heel veel verschillende abonnementsvormen bij verschillende vervoerders ingevoerd en nooit de oude afgeschaft. Als je alle abonnementen op een rij moet zetten en moet doorrekenen voor jezelf, dan is dat best wel moeilijk. Met Zeeland Voordeel wilden we het makkelijk maken zodat je zelf niet zorgen hoeft te maken over de juiste abonnementsvorm. Dat is de grote innovatie: je meldt jezelf aan en hoeft daarna nooit meer over een abonnementsvorm na te denken. Dat komt handig uit met bijvoorbeeld de recente stakingen of als je toevallig een keer ziek bent. Wij krijgen in Zeeland nu geen restitutieverzoeken van mensen tijdens de staking. Als je minder reist betaal je gewoon minder.”

Geen extra inkomsten

Onderaan de streep zou je misschien minder inkomsten verwachten voor de vervoerder die het concept van Zeeland Voordeel invoert. Namelijk: de reiziger maakt geen foute abonnementskeuze meer en betaalt dus nooit meer dan die zou moeten betalen. Dat is onjuist volgens Engelbert. “Onder de streep staat er hetzelfde bedrag als in de situatie met de oude abonnementsvormen.”

“Sommige mensen betalen iets meer en sommige iets minder. Als je de oude situatie met de nieuwe vergelijkt over de gehele reizigersgroep, dan zijn de inkomsten hetzelfde. Dit gaat alleen meer over de invulling van het concept. Het concept zelf zegt niet zoveel over de hoogte van de tarieven. Je kunt met de tarieven spelen om de gewenste uitkomst te krijgen, maar dat zijn beleidsvraagstukken.”

Het systeem lijkt simpeler dan al die oude abonnementsvormen, maar toch was de invoering ervan ingewikkeld en duur. “We halen eigenlijk alle denkkracht en gedoe bij de reiziger weg, maar daarvoor hebben we wel een heel systeem moeten bouwen en onderhouden. Ook moesten we de facturatie aanpassen aangezien dit volledig reizen op rekening is. Mensen reizen op rekening en aan het einde van de maand krijgen mensen een rekening met de gemaakte reizen. De gestaffelde korting is automatisch al verwerkt op die rekening. Dat hele proces is best wel een ingewikkeld en kostbaar systeem wat we daarvoor hebben moeten optuigen.”

Zelfde concept, andere uitvoering

Niet alleen in alle Zeeuwse bussen is de abonnementsvorm ingevoerd. Transdev experimenteert momenteel ook met hetzelfde concept in de Gooi- en Vechtstreek. “In de Gooi- en Vechtstreek bestaan alle abonnementen nog. Daar hebben we hetzelfde concept toegepast maar dan naast alle oude abonnementsvormen. Daar worden de prijzen vergelijkbaar met wat de ouderwetse abonnementen waren. Daar betaal je uiteindelijk 175 euro per maand maximaal. Dat is wat je maximaal betaalt met een traditioneel abonnement in Gooi- en Vechtstreek.”

Met Zeeland Voordeel hoopt Transdev andere vervoerders te inspireren omdat het zoveel makkelijker is voor de reiziger. “Dit is het moment om alle tariefhuizen heel erg eenvoudig te maken.” Daarmee doelt Engelbert op de grote verandering in de OV-sector: de invoering van OVPay, het reizen met de betaalpas. “We zetten met de nieuwe abonnementsvorm een nieuwe standaard voor de komende tientallen jaren.”

“Ik heb onze internationale collega’s bij Transdev ook op de hoogte gesteld van onze nominatie voor de OV Innovatieprijs. En wereldwijd is ons idee ook gewoon bijzonder. In Nederland lopen we natuurlijk al voor met de OV-chipkaart. De nominatie wekt ook wel extra interesse. De internationale tak van ons bedrijf kijkt allemaal naar Nederland. Dat is natuurlijk leuk om terug te zien.”

Op de OV Expo ’22 wordt de felbegeerde OV Innovatieprijs uitgereikt. Meld je hier (veelal) gratis aan.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV Innovatieprijs: Zeeland Voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger | OVPro.nl
OV Expo '22

OV Innovatieprijs: Zeeland Voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger

Werknemers van Transdev voor een Connexxion bus in Zeeland. Foto: Transdev.

Veel OV-abonnementen stammen nog uit de tijd van de strippenkaart. Volledig achterhaald, volgens Paul Engelbert van Transdev. Zeeland Voordeel is een abonnementsvorm die automatisch korting doorberekent op basis van het reisgedrag. Deze innovatie is genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 op 6 oktober in Houten. Bekijk de andere genomineerden en stem hier.

“Zeeland voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger en zich automatisch aanpast aan het reisgedrag van een individu”, zegt Engelbert. Het werkt eigenlijk heel simpel: als reiziger betaal je naar gebruik. “Hoe meer je reist hoe meer korting je krijgt. De eerste twintig euro reis je op vol tarief, daarna krijg je twintig procent korting. Vanaf 35 euro krijg je zestig procent korting en het maximale bedrag wat je kan betalen is 130 euro. Daarna krijg je honderd procent korting.”

“Er zit dus geen abonnementsvorm in. We hebben eigenlijk alle ouderwetse abonnementsvormen afgeschaft. Als je meer reist krijg je meer korting. Dat is hartstikke logisch. Als je in de supermarkt tien flessen cola koopt is het ook logisch om per fles minder te betalen dan als je één fles cola koopt.”

Minder reizen, minder betalen

In de oude situatie met abonnementsvormen moest je elke keer inschatten hoeveel je de volgende maand zou reizen. “Die hele groep abonnementsreizigers was tien jaar geleden stabiel, maar is nu helemaal afgekalfd door het thuiswerken.”

In Zeeland zijn scholieren een belangrijke groep reizigers en bij uitstek hét voorbeeld waarvoor de abonnementsvormen achterhaald zijn. “Na de zomervakantie gaan ze op de fiets naar school dus dan nemen ze geen abonnement. Na de herfstvakantie mogen ze van vader en moeder dan wel weer een abonnement nemen omdat ze dan met slechter toch weer de bus pakken. Of het in de maand november en december voordelig is, ligt aan de kerstvakantie. Zo is er de hele tijd gepuzzel of je het abonnement er wel uit haalt of niet.”

Niet alleen voor scholieren is dat een gedoe, maar ook in toenemende mate voor de werkenden. “Wanneer ga je op vakantie? Hoe vaak kan je thuiswerken? Dat moet allemaal passen in de abonnementsvorm.”

“Daarnaast hebben we in Nederland in de loop van de tijd heel veel verschillende abonnementsvormen bij verschillende vervoerders ingevoerd en nooit de oude afgeschaft. Als je alle abonnementen op een rij moet zetten en moet doorrekenen voor jezelf, dan is dat best wel moeilijk. Met Zeeland Voordeel wilden we het makkelijk maken zodat je zelf niet zorgen hoeft te maken over de juiste abonnementsvorm. Dat is de grote innovatie: je meldt jezelf aan en hoeft daarna nooit meer over een abonnementsvorm na te denken. Dat komt handig uit met bijvoorbeeld de recente stakingen of als je toevallig een keer ziek bent. Wij krijgen in Zeeland nu geen restitutieverzoeken van mensen tijdens de staking. Als je minder reist betaal je gewoon minder.”

Geen extra inkomsten

Onderaan de streep zou je misschien minder inkomsten verwachten voor de vervoerder die het concept van Zeeland Voordeel invoert. Namelijk: de reiziger maakt geen foute abonnementskeuze meer en betaalt dus nooit meer dan die zou moeten betalen. Dat is onjuist volgens Engelbert. “Onder de streep staat er hetzelfde bedrag als in de situatie met de oude abonnementsvormen.”

“Sommige mensen betalen iets meer en sommige iets minder. Als je de oude situatie met de nieuwe vergelijkt over de gehele reizigersgroep, dan zijn de inkomsten hetzelfde. Dit gaat alleen meer over de invulling van het concept. Het concept zelf zegt niet zoveel over de hoogte van de tarieven. Je kunt met de tarieven spelen om de gewenste uitkomst te krijgen, maar dat zijn beleidsvraagstukken.”

Het systeem lijkt simpeler dan al die oude abonnementsvormen, maar toch was de invoering ervan ingewikkeld en duur. “We halen eigenlijk alle denkkracht en gedoe bij de reiziger weg, maar daarvoor hebben we wel een heel systeem moeten bouwen en onderhouden. Ook moesten we de facturatie aanpassen aangezien dit volledig reizen op rekening is. Mensen reizen op rekening en aan het einde van de maand krijgen mensen een rekening met de gemaakte reizen. De gestaffelde korting is automatisch al verwerkt op die rekening. Dat hele proces is best wel een ingewikkeld en kostbaar systeem wat we daarvoor hebben moeten optuigen.”

Zelfde concept, andere uitvoering

Niet alleen in alle Zeeuwse bussen is de abonnementsvorm ingevoerd. Transdev experimenteert momenteel ook met hetzelfde concept in de Gooi- en Vechtstreek. “In de Gooi- en Vechtstreek bestaan alle abonnementen nog. Daar hebben we hetzelfde concept toegepast maar dan naast alle oude abonnementsvormen. Daar worden de prijzen vergelijkbaar met wat de ouderwetse abonnementen waren. Daar betaal je uiteindelijk 175 euro per maand maximaal. Dat is wat je maximaal betaalt met een traditioneel abonnement in Gooi- en Vechtstreek.”

Met Zeeland Voordeel hoopt Transdev andere vervoerders te inspireren omdat het zoveel makkelijker is voor de reiziger. “Dit is het moment om alle tariefhuizen heel erg eenvoudig te maken.” Daarmee doelt Engelbert op de grote verandering in de OV-sector: de invoering van OVPay, het reizen met de betaalpas. “We zetten met de nieuwe abonnementsvorm een nieuwe standaard voor de komende tientallen jaren.”

“Ik heb onze internationale collega’s bij Transdev ook op de hoogte gesteld van onze nominatie voor de OV Innovatieprijs. En wereldwijd is ons idee ook gewoon bijzonder. In Nederland lopen we natuurlijk al voor met de OV-chipkaart. De nominatie wekt ook wel extra interesse. De internationale tak van ons bedrijf kijkt allemaal naar Nederland. Dat is natuurlijk leuk om terug te zien.”

Op de OV Expo ’22 wordt de felbegeerde OV Innovatieprijs uitgereikt. Meld je hier (veelal) gratis aan.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.