WInnaars OV Innovatieprijs
OV Expo '22

RET en HTM winnen OV Innovatie Prijs ‘22 met slimme trams

Redacteuren Sander van Vliet en Olivier Smits overhandigen de OV Innovatie Prijs '22 aan Peter Smit en Daphne Blaauw van InnOVatietram (in het midden).Marcel Cazemier, 2022

Stadsvervoerders RET en HTM winnen met de Slimme Tram & de InnOVatietram de OV Innovatie Prijs ‘22.  De prijs werd vandaag voor de eerste keer uitgereikt op de OV Expo ’22 in Houten. Er werd 365 keer op de innovatieve trams gestemd, op een totaal van 955 stemmen.

Vlootmanager bij de RET Daphne Blaauw denkt dat mensen zich niet altijd realiseren hoeveel tijd en energie het kost om technologische innovaties te integreren in bestaande voertuigen. “Daarom is deze prijs een extra waardering voor het hele team dat hier aan gewerkt heeft. Grappig genoeg was onze innovatie bijna niet ingestuurd om mee te dingen naar de prijs. Ik ben blij dat we dat toch gedaan hebben.”

De RET en HTM werkten samen in de InnOVatieroute, om de trams te ontwikkelen. De Slimme Tram van de RET en de InnOVatietram van HTM maken het mogelijk allerlei technologische nieuwigheden uit te proberen in de echte wereld, met echte reizigers.

Zo is er bijvoorbeeld getest hoe de beleving van drukte bij reizigers omlaag gebracht kan worden. “Zittingen met een bekleding van leer geeft per definitie een gevoel van schoonheid, reinheid en minder drukte. Bij het vervangen van onze andere trams, hebben we daar natuurlijk rekening mee gehouden”, vertelde Peter Smit, innovatiemanager bij HTM, in een eerder artikel. De Slimme Tram van de RET is onder meer voorzien van sensoren die de onderhoudsstaat monitoren.

Zowel in Rotterdam als Den Haag rijdt één van deze trams rond, om op basis van de ervaringen en feedback van klanten en collega’s al dan niet op te schalen naar meer exemplaren in de vloot. Hoewel de trams van RET en HTM beide verschillende technologieën uitproberen, delen de vervoerders wel de data met elkaar.

De andere genomineerden voor deze eerste editie van de OV Innovatie Prijs ‘22 waren de slimme abonnementsvorm Zeeland Voordeel, de Ebusco 3.0, de flex-OV dienst HaltetaxiRRReis en een model dat asset degeneratie voorspelt met Artificial Intelligence.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.