Algoritme

Technologiebedrijf Via revolutioneert flexibel openbaar vervoer

Via vraagafhankelijk vervoer. Foto: Via.

Transit Tech bedrijf Via brengt zijn vraaggestuurde mobiliteitsplatform op de Nederlandse markt. Munckhof en een Nederlandse ov-vervoerder maken al gebruik van de software. De vervoersbedrijven gebruiken het platform om vraaggestuurd vervoer op een geoptimaliseerde manier in te richten en significante kostenbesparingen te realiseren. Daarnaast kunnen passagiers ritten boeken en volgen via een mobiele applicatie.

“De afgelopen drie jaar zijn vervoersbedrijven geconfronteerd met een reeks tegenslagen in de ov-sector: eerst hebben de COVID-19 pandemie en de thuiswerk cultuur de verwachte reispatronen verstoord, vervolgens heeft een aanhoudend chauffeurstekort de arbeidskosten opgedreven, en tot slot hebben inflatie en stijgende brandstofkosten de operationele kosten verder verhoogd”, stelt Antoine de Bausset, partnerships director bij Via. “Deze nieuwe realiteit vereist dat vervoersbedrijven zowel efficiënt als flexibel opereren. Tegelijkertijd moet het vertrouwen en de communicatie met passagiers worden verbeterd. Daarbij zien wij dat passagiers steeds digitaal vaardiger zijn, dat biedt kansen.”

Revolutie in flexibel vervoer

Transit Tech bedrijf Via werkt samen met vervoersbedrijven in heel Europa om bestaande vraaggestuurde diensten te verbeteren en nieuwe vervoersdiensten te lanceren die het openbaar vervoer ondersteunen. Daarnaast houdt de Via software passagiers constant op de hoogte over hun rit en de exacte locatie van het voertuig. Twee grote vervoersbedrijven in Nederland maken al gebruik van de Via-technologie. “Daarmee brengen zij het vervoer in een nieuw tijdperk, waarin technologie een revolutie teweegbrengt in het boeken, plannen en uitvoeren”, meldt De Bausset.

Als ervaren vervoerder, in onder anderen het doelgroepenvervoer, is Munckhof zich bewust van de stijgende operationele kosten. Maar het bedrijf is ook voorzichtig geweest om de ervaring van zijn kwetsbare passagiers niet te verstoren. Velen van hen vertrouwen op de “ZOOV” service voor hun dagelijkse verplaatsingen.

De samenwerking met Via heeft Munckhof in staat gesteld om bijna 800 dagelijkse ritten efficiënter aan te bieden, terwijl hun passagiers ritten kunnen boeken via dezelfde vertrouwde ZOOV-interface en belcentrale. De software van Via verbindt alles aan de achterkant en biedt automatisch de meest optimale route op basis van een geavanceerd algoritme, terwijl handmatige interventie door planners mogelijk blijft.

Vraagafhankelijk openbaar vervoer

Een andere Nederlandse ov-vervoerder gebruikt vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op, of soms ter vervanging van, zijn bestaande buslijnen. De vervoerder ziet de samenwerking met Via als een manier om innovatieve vervoersdiensten van hoge kwaliteit aan te bieden in kleine steden en plattelandsgebieden waar traditionele buslijnen moeite hebben om het gebied efficiënt te ontsluiten.

De software van Via werkt volgens een slim algoritme. Het algoritme voorspelt de optimale verdeling van vraag en aanbod op basis van sociale gewoonten, historische en toekomstige vraag, en de huidige verkeerssituatie. Het systeem is volledig geautomatiseerd, wat volgens Via significante besparingen op de personeelskosten oplevert. Het systeem gebruikt real-time informatie en is zeer nauwkeurig aan te passen op de behoefte van de vervoerder. In Duinkerken is vervoerder Transdev erin geslaagd al zijn aangevraagde ritten met 30 procent minder voertuiguren af te handelen, wat resulteerde in een aanzienlijke kostenbesparing.

Samenwerking in heel Europa

“De diensten in Nederland zijn een veelbelovend uitgangspunt voor innovatief vraagafhankelijk vervoer. Buurlanden zijn nog verder gegaan: in Luxemburg werkt de overheid samen met Via om het doelgroepenvervoer (Adapto) en het leerlingenvervoer (Mobibus) in het hele land te optimaliseren, met ongeveer 80.000 ritten per maand. Ten slotte werken Via en de overheid in Vlaanderen aan de integratie van het OV en doelgroepenvervoer in één platform met de Hoppincentrale. Dit zal aanzienlijke schaalvoordelen opleveren door een efficiënte bundeling van middelen. Nu vraaggestuurde technologie dit soort ritten efficiënt en op grote schaal kan verwerken, kunnen aanbieders in heel Europa de komende jaren nog ambitieuzere vervoersplannen ontwikkelen”, besluit De Bausset.

Lees ook:

Auteur: Redactie OVPro

2 reacties op “Technologiebedrijf Via revolutioneert flexibel openbaar vervoer”

Matthieu Jacquier|15.03.23|09:39

Fascinerend artikel. Heel erg bedankt!
Ik kijk uit naar de volgende Via projecten in Nederland

Henk De Vries|18.03.23|14:20

Interessant, ben benieuwd welke OV-bedrijven in Nederland met Via in gesprek zijn of al samenwerken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Technologiebedrijf Via revolutioneert flexibel openbaar vervoer | OVPro.nl
Algoritme

Technologiebedrijf Via revolutioneert flexibel openbaar vervoer

Via vraagafhankelijk vervoer. Foto: Via.

Transit Tech bedrijf Via brengt zijn vraaggestuurde mobiliteitsplatform op de Nederlandse markt. Munckhof en een Nederlandse ov-vervoerder maken al gebruik van de software. De vervoersbedrijven gebruiken het platform om vraaggestuurd vervoer op een geoptimaliseerde manier in te richten en significante kostenbesparingen te realiseren. Daarnaast kunnen passagiers ritten boeken en volgen via een mobiele applicatie.

“De afgelopen drie jaar zijn vervoersbedrijven geconfronteerd met een reeks tegenslagen in de ov-sector: eerst hebben de COVID-19 pandemie en de thuiswerk cultuur de verwachte reispatronen verstoord, vervolgens heeft een aanhoudend chauffeurstekort de arbeidskosten opgedreven, en tot slot hebben inflatie en stijgende brandstofkosten de operationele kosten verder verhoogd”, stelt Antoine de Bausset, partnerships director bij Via. “Deze nieuwe realiteit vereist dat vervoersbedrijven zowel efficiënt als flexibel opereren. Tegelijkertijd moet het vertrouwen en de communicatie met passagiers worden verbeterd. Daarbij zien wij dat passagiers steeds digitaal vaardiger zijn, dat biedt kansen.”

Revolutie in flexibel vervoer

Transit Tech bedrijf Via werkt samen met vervoersbedrijven in heel Europa om bestaande vraaggestuurde diensten te verbeteren en nieuwe vervoersdiensten te lanceren die het openbaar vervoer ondersteunen. Daarnaast houdt de Via software passagiers constant op de hoogte over hun rit en de exacte locatie van het voertuig. Twee grote vervoersbedrijven in Nederland maken al gebruik van de Via-technologie. “Daarmee brengen zij het vervoer in een nieuw tijdperk, waarin technologie een revolutie teweegbrengt in het boeken, plannen en uitvoeren”, meldt De Bausset.

Als ervaren vervoerder, in onder anderen het doelgroepenvervoer, is Munckhof zich bewust van de stijgende operationele kosten. Maar het bedrijf is ook voorzichtig geweest om de ervaring van zijn kwetsbare passagiers niet te verstoren. Velen van hen vertrouwen op de “ZOOV” service voor hun dagelijkse verplaatsingen.

De samenwerking met Via heeft Munckhof in staat gesteld om bijna 800 dagelijkse ritten efficiënter aan te bieden, terwijl hun passagiers ritten kunnen boeken via dezelfde vertrouwde ZOOV-interface en belcentrale. De software van Via verbindt alles aan de achterkant en biedt automatisch de meest optimale route op basis van een geavanceerd algoritme, terwijl handmatige interventie door planners mogelijk blijft.

Vraagafhankelijk openbaar vervoer

Een andere Nederlandse ov-vervoerder gebruikt vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op, of soms ter vervanging van, zijn bestaande buslijnen. De vervoerder ziet de samenwerking met Via als een manier om innovatieve vervoersdiensten van hoge kwaliteit aan te bieden in kleine steden en plattelandsgebieden waar traditionele buslijnen moeite hebben om het gebied efficiënt te ontsluiten.

De software van Via werkt volgens een slim algoritme. Het algoritme voorspelt de optimale verdeling van vraag en aanbod op basis van sociale gewoonten, historische en toekomstige vraag, en de huidige verkeerssituatie. Het systeem is volledig geautomatiseerd, wat volgens Via significante besparingen op de personeelskosten oplevert. Het systeem gebruikt real-time informatie en is zeer nauwkeurig aan te passen op de behoefte van de vervoerder. In Duinkerken is vervoerder Transdev erin geslaagd al zijn aangevraagde ritten met 30 procent minder voertuiguren af te handelen, wat resulteerde in een aanzienlijke kostenbesparing.

Samenwerking in heel Europa

“De diensten in Nederland zijn een veelbelovend uitgangspunt voor innovatief vraagafhankelijk vervoer. Buurlanden zijn nog verder gegaan: in Luxemburg werkt de overheid samen met Via om het doelgroepenvervoer (Adapto) en het leerlingenvervoer (Mobibus) in het hele land te optimaliseren, met ongeveer 80.000 ritten per maand. Ten slotte werken Via en de overheid in Vlaanderen aan de integratie van het OV en doelgroepenvervoer in één platform met de Hoppincentrale. Dit zal aanzienlijke schaalvoordelen opleveren door een efficiënte bundeling van middelen. Nu vraaggestuurde technologie dit soort ritten efficiënt en op grote schaal kan verwerken, kunnen aanbieders in heel Europa de komende jaren nog ambitieuzere vervoersplannen ontwikkelen”, besluit De Bausset.

Lees ook:

Auteur: Redactie OVPro

2 reacties op “Technologiebedrijf Via revolutioneert flexibel openbaar vervoer”

Matthieu Jacquier|15.03.23|09:39

Fascinerend artikel. Heel erg bedankt!
Ik kijk uit naar de volgende Via projecten in Nederland

Henk De Vries|18.03.23|14:20

Interessant, ben benieuwd welke OV-bedrijven in Nederland met Via in gesprek zijn of al samenwerken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.