6 procent meer reizigers voor RET; winst 10,4 miljoen euro

RET, directeur, Pedro Peters

De RET in Rotterdam heeft een goed 2011 achter de rug. Het openbaar veroversbedrijf vervoerde afgelopen jaar zes procent meer reizigers per metro, tram of bus en boekte een winst van 10,4 miljoen euro. Dat meldde RET-baas Pedro Peters tijdens de nieuwjaarstoespraak.

Door de invoering van de ov-chipkaart, was het percentage zwartrijders nog nooit zo laag. Voreger lag dit nog boven de 12 procent, het afgelopen jaar is dat gedaald naar een schamele 1,69 procent.  Ook het aantal geweldsincidenten liep terug van 41 naar 21. RET kreeg het rapportcijfer 7,1 van de reizigers, tegen 6,9 een jaar eerder.

Bonus

Vanwege de goede prestaties krijgen alle RET-medewerkers bij het salaris van januari een extra bonus van 200 euro. De afspraak is dat het vervoerbedrijf de bonussen van de stadsregio verdeelt over alle medewerkers. Met name door de goede prestaties van de bus valt deze bonus hoger uit.

Wel vreest het openbaar vervoersbedrijf voor de aangekondigde bezuinigen door de overheid. Er waren het afgelopen jaar maar liefst 6 stakingen en acties daartegen. Peters is het weliswaar eens met de argumenten van de vakbonden, maar is geen voorstander van staken als middel.

Stadsregio

“De stadsregio heeft op de bus en op sociale veiligheid flink bezuinigd. Dit heeft veel banen gekost. Ook de bezuinigingen op beheer en onderhoud van de infrastructuur zorgt voor verlies van banen bij de RET. En voor 2013 en 2014 moet de stadsregio nog ruim 20 miljoen besparingen vinden”, schetste Peters in de Weekkrant.

“De directie werkt aan voorstellen om deze 20 miljoen op zodanige wijze te vinden dat onze sociale veiligheid, het voorzieningenniveau van onze klanten en de werkgelegenheid bij de RET zoveel mogelijk overeind blijven, zonder dat de prijs voor de klanten verhoogd moet worden. Aankomend jaar zal een heel spannend jaar worden, in het teken van bezuinigingen en aanbesteding van de bus.”

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.