veoliatrein

Regionale vervoerders betalen te veel aan NS

Regionale vervoerders als Veolia, Arriva en Syntus vinden dat ze te veel moeten betalen aan de NS. Ze moeten een deel van hun inkomsten uit treinkaartjes afstaan aan de NS en bovendien moet er voor het gebruik van de kaartautomaten worden betaald. De vervoerders gaan de machtspositie van de NS aankaarten in de Tweede Kamer. Donderdag is er een hoorziting over deze kwestie.

De regionale vervoerders zouden miljoenen euro’s mislopen door de opstelling van de NS. “Alleen al bij Veolia denken we € 2,5 mln per jaar mis te lopen”, zegt Veolia-directeur Manu Lageirse in het FD. Ook Arriva-topman Anne Hettinga zegt dat er scheefgroei is, al kan hij geen bedragen noemen.

De regionale vervoerders hebben er geen probleem mee als de Nederlandse Spoorwegen de belangrijkste vervoerder blijven op het spoor. Maar dan moet er wel wat gebeuren aan de genoemde ‘marktimperfecties’.

Huur

Zo zijn de vervoerders — die nu vooral aan de randen van het land rijden — gebonden aan producten van de NS. Iedere vervoerder moet bijvoorbeeld €23.000 per jaar huur betalen voor iedere NS-kaartautomaat die op zijn stations staat. Ook voor het gebruik van een verkoopbalie voor treinkaartjes zou de NS te veel geld vragen. En vervoerders moeten een fors deel van hun inkomen uit de kaartverkoop afstaan, omdat wordt verondersteld dat veel reizigers hun treinreis niet met een regionale vervoerder maken, maar met een trein van de NS.

NMA

De Nederlandse mededingingsautoriteit NMa heeft al eerder gezegd dat de NS een machtspositie heeft ten opzichte van de regionale vervoerders. De vervoerskamer van de waakhond heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu opgeroepen om zwaarder toezicht te houden.

Volgens de NS lost het probleem zichzelf op als dit jaar de OV-kaart volledig is ingevoerd. Dan zijn er namelijk helemaal geen verdeelsleutels meer. Reizigers rekenenen in dat geval direct af bij hun verevoerder.

 

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.