ov-chipkaart

Rover achter opengooien hoofdrailnet voor regionale vervoerders

Belangenorganisatie voor reizigers Rover is niet tegen het opengooien van het hoofdrailnet voor regionale vervoerders mits het éénmalig in- en uitchecken met de ov-chipkaart is ingevoerd. Als dat niet het geval is zullen reizigers meer moeten betalen en zal er vaker sprake zijn van oponthoud.

Bij een nieuwe aanbesteding zaullen de NS concessiegebeid verliezen aan regionale vervoerders als Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion. Reizigers zijn dan duurder uit omdat er dubbel opstaptarief afgerekend moet worden en dat wil Rover van tevoren hebben geregeld.

Gedoe

“We zijn niet tegen een aanbesteding, maar alleen vanuit het reizigersbelang”, zegt Arriën Kruyt, voorzitter van Rover in Spits. Hij wijst ook op ‘het gedoe’ bij het meervoudig in- en uitchecken. Dat kost niet alleen meer tijd, er zijn ook meer risico’s op foutief uitchecken. Dat levert de reiziger boetes op en administratief werk om dat terug te krijgen.

Kinderziekte

De kosten om enkelvoudig in- en uitchecken technisch mogelijk te maken worden op vijftig miljoen euro geschat. Reizigers zijn duurder uit zolang deze hardnekkige kinderziekte van de ov-chipkaart niet wordt verholpen.

Overigens zijn reizigers die nu met meerdere vervoerders reizen per trein vanwege dat dubbel opstaptarief met een los treinkaartje vaak goedkoper uit dan met een ov-chipkaart.

 

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.