RET pleit voor samenvoeging bus, tram en metro in concessie

RET, directeur, Pedro Peters

De RET vindt dat bij aanbestedingen in het openbaar vervoer de bus, tram en metro voortaan in één concessie moet worden samengevoegd. Met name in de Randstad is het openbaar vervoer één samenhangend systeem dat elkaar juist aanvult en niet concurrerend zou moeten zijn. Dat bepleit RET-directeur Pedro Peters op NU.nl.

Onlangs won RET de aanbesteding in Rotterdam over het busvervoer waardoor het bedrijf het busvervoer met 40 procent ziet groeien. In 2017 worden de metro en tram nog los van elkaar aanbesteed.

Slechte keuze

Peters vind die ‘losse’ concessies een slechte keuze: “Als Connexxion de aanbesteding in Rotterdam voor het busvervoer had gewonnen dan was het hun doel geweest om zoveel mogelijk mensen in de bus te krijgen. Wij willen dan proberen er zoveel mogelijk in de tram te krijgen.”

“Dan bevecht je elkaar op het verkeerde manier en werk je niet aan een zo goed mogelijk product dat goed aansluit bij de klant.”

Londen

Het in percelen aanbesteden van bus, tram of metro zou Peters liever helemaal niet meer zien in de Randstad. Dat hoeft volgens hem ook niet, omdat voor grootstedelijk gebied Europa een uitzondering heeft gemaakt. In Parijs, Brussel of Londen gebeurt dat al.

“Laten we alsjeblieft lering trekken uit de fouten die in Londen zijn gemaakt, waar spoor wel werd geprivatiseerd en dat uiteindelijk huilend is teruggehaald. Het was te complex en het terugkopen kostte miljarden”, stelt hij.

Marktwerking

Dat betekent niet dat de RET tegen marktwerking is. “Integendeel juist”, pareert Peters. “Wij zijn de grootste aanbestedende dienst in de regio Rijnmond. Marktwerking in het openbaar vervoer is gewoon hard nodig. Het openbaar vervoer is door marktwerking veel beter geworden. Dat is goed voor de klant.”

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.