Vaker aanbesteden openbaar vervoer loont

Het aanbesteden van concessies van het openbaar vervoer loont, al is er een verschil op te merken tussen de landelijke en stedelijke gebieden. De positieve effecten van de aanbesteding (kwaliteit, prijs, marktwerking) worden versterkt als er vaker wordt aanbesteed. Dat blijkt uit het rapport ‘Het effect van aanbesteden op de kwaliteit van het openbaar vervoer’ dat door SEO Economisch Onderzoek is samengesteld. 

Bij het aanbesteden van concessies voor de exploitatie van openbaar vervoer wordt concurrentie om de markt georganiseerd. In de praktijk laten aanbestedende diensten vervoersbedrijven concurreren op prijs en kwaliteit.

Verhoging

Op deze manier zou het aanbesteden ertoe hebben geleid tot een verhoging van de kwaliteit van het openbaar vervoer in Nederland. Het is nu voor het eerst dat hier structureel onderzoek naar is gedaan.

Verschil

Uit de analyse van SEO blijkt dat de kwaliteit van het openbaar vervoer hoger wordt als er sprake is van meerdere aanbieders. Er is echter een verschil tussen de verstedelijkte en de landelijke concessies. In de verstedelijkte gebieden loont aanbesteden ook als er maar een aanbieder in het spel is. Voor de landelijke concessies is dat niet het geval.

In beide omstandigheden geldt dat zodra de concessie voor de tweede keer wordt aanbesteed heeft dat een positief gevolg op de kwaliteit van het openbaar vervoer.

Vaker aanbesteden

Vaker aanbesteden loont sowieso. Aanbestedingen zijn ingewikkelde en kostbare procedures, zowel voor de deelnemende bedrijven als voor de aanbestedende dienst. De voordelen van aanbesteden nemen toe naarmate vaker wordt aanbesteed.Dat kan te maken hebben met de kennis die de aanbestedende dienst opdoet. Hierdoor gaan zij steeds beter aanbesteden.

Kennis

Ook de vervoersbedrijven leren van vaker aanbesteden. Zij zijn in staat betere biedingen te doen omdat zij meer kennis hebben over de markt waarop de concessie betrekking heeft.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.