ProRail: trein moet groene golf op het spoor krijgen

Een nieuw waarschuwingssysteem voor treinen en een groene golf op het spoor. Dat zijn enkele aanbevelingen in een rapport van ProRail naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam waarbij één dode en 117 gewonden vielen.

Nu moeten machinisten nog zo’n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. Dat kan volgens ProRail drastisch verminderd worden. De dienstregeling zou door de voorgestelde maatregelen bovendien meer punctueel worden.

Ook zouden er veel rode seinen staan waar machinisten deze niet verwachten. Ook deze situaties wil ProRail terugdringen. In 2011 werd er 150 keer een rood sein gemist.

Waarschuwingssyteem

ProRail is ook voorstander van het inzetten van waarschuwingssysteem atbvv. Dit systeem grijpt, in tegenstelling tot het oudere systeem atb, ook in na het missen van een rood sein bij lagere snelheden.

Het rapport is nog niet aan de Tweede Kamer gestuurd. Dagblad Spits zegt het rapport al in handen te hebben.

 

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.