Flinke impuls openbaar vervoer in Zuid-Holland

Het openbaar vervoer in het noorden van Zuid-Holland gaat er de komende jaren flink op vooruit. Tussen Leiden en Utrecht gaan de treinen vanaf 2018 elk kwartier rijden. Tussen Gouda en Alphen aan den Rijn gaat een light train rijden. Daarnaast zorgen zeven hoogwaardige busverbindingen voor een betere bereikbaarheid van de regio.

Rijk, provincie en regiogemeenten investeren gezamenlijk in het HOV-NET Zuid-Holland Noord. De investeringen worden op dit moment geraamd op € 483 miljoen.

RijnlandRoute

Gedeputeerde Ingrid de Bondt: “De Randstad ontwikkelt zich steeds meer als één stedelijk gebied, één woningmarkt en één arbeidsmarkt. Dat vraagt om een goede bereikbaarheid. Daarom investeren we in wegen, zoals de nieuwe RijnlandRoute en in hoogwaardig openbaar vervoer dat past binnen het Randstedelijk netwerk.”

Op het traject Leiden – Utrecht is het voornemen de frequentie te verhogen naar een kwartierdienst. Reizigers kunnen dan elk uur gebruik maken van twee intercity’s en twee NS-sprinters. Ook wordt een nieuw station aangelegd: Hazerswoude-Koudekerk, waar vanaf 2018 de NS-sprinters stoppen.

Afspraken

De wens is dat met de aanleg van station Zoeterwoude Meerburg wordt gestart zodra er voldoende kantoren zijn. De provincie moet over de uitwerking van de bediening van de sprinters nog definitieve afspraken maken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, met de NS en met ProRail. Dat staat gepland voor de komende maanden.

Op het traject Gouda – Alphen aan den Rijn komen twee nieuwe stations: Waddinxveen Zuid en Boskoop Snijdelwijk waar elk half uur in beide richtingen een light train zal vertrekken. In de toekomst wordt dit verhoogd naar eens per kwartier, zodra er voldoende vraag van reizigers is.

Bussen

De nieuwe bussen gaan in de spits in hoge frequentie rijden waarbij vrije busbanen zorgen voor een hoge gemiddelde snelheid. De bussen en haltes van het HOV-NET Zuid-Holland Noord krijgen een hoogwaardig kwaliteitsniveau en bieden actuele reisinformatie.

Dankzij uitstekende aansluitingen en voorzieningen kunnen reizigers comfortabel overstappen op ander openbaar vervoer, fiets of auto. De introductie van stille en energievriendelijke bussen draagt bij aan een beter leefklimaat in woongebieden.

Alternatief

Met de plannen wordt voorzien in een toekomstbestendig openbaarvervoernetwerk en betere bereikbaarheid van belangrijke woon- en werklocaties. Bovendien verbetert de verbinding met de rest van de Randstad. Het HOV-NET Zuid-Holland Noord is ontwikkeld als alternatief voor de RijnGouwelijn en wordt gefaseerd ontwikkeld van 2013 tot 2019.

 

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.