EBS-directeur Maarten Post: ‘Laat vrije markt zijn werk doen’

Wil je echte concurrentie op het openbaar busvervoer dan moet je het model van aanbesteden in zijn geheel loslaten en de vrije markt zijn werk laten doen. Reizigers zullen in dat geval voor de beste vervoerder kiezen. Dat vindt Maarten Post, directeur van EBS Waterland.

EBS is de jongste speler op de Nederlandse markt. Het van oorsprong Israëlische bedrijf won vorig jaar de aanbesteding Waterland en is nu een halfjaar actief. De vervoerder heeft 500 mensen in dienst en rijdt met 211 bussen van verschillende afmetingen. De concessie loopt tot december 2019.

Tevreden

“We kunnen constateren dat het goed gaat”, zegt directeur Maarten Post. “De klanten zijn tevreden en we hebben de organisatie zo goed als op de rit, maar we zijn er nog niet. In december 2011 zijn we gaan staan; nu leren we lopen en binnenkort gaan we rennen.”

EBS verzorgt dagelijks het busvervoer van 30.000 reizigers in het gebied Waterland. Voor Maarten Post is Waterland geen onbekend terrein omdat hij bij zijn vorige werkgever Arriva twee jaar verantwoordelijk was voor het gebied.

Arriva

Het regiokantoor in Purmerend van toen (Arriva) is nu het hoofdkantoor van EBS geworden. “Het feit dat ik het concessiegebied goed ken, heeft natuurlijk zijn voordelen. Ook de chauffeurs waren blij dat iemand vanuit de organisatie meeging naar EBS.”

Inmiddels is Post bezig met het scherp stellen van de organisatie. “Die moet eind dit jaar helemaal op orde zijn. Van daaruit gaan we verder kijken hoe we het de reizigers nog beter naar de zin kunnen maken. Dat kan door bepaalde lijnen beter te benutten of zelfs in iets ogenschijnlijk kleins zitten als het volumeniveau van het uitchecken van de ov-chipkaart opvoeren. We hebben over deze zaken nauw contact met de reizigers adviesraad.”

Interesse

Nu EBS vaste grond onder de voeten heeft gekregen wil het verdere stappen gaan maken in Nederland. “We zijn zeker geïnteresseerd in andere gebieden en zullen daar op termijn op inzetten. Vooralsnog blijft Waterland onze aandacht opvragen.”

Overigens vindt Post het model van aanbesteden niet meer van deze tijd. “Er wordt alleen nog maar van de prijs uitgegaan en dat kan wel eens tot problemen leiden. Misschien moeten we eens naar het Engelse model kijken waar de markt volledig is vrijgegeven. Dan creëer je echte concurrentie waarbij je elke dag moeten vechten voor de gunst van de reiziger en creatief moet omgaan met je middelen. Dan kom je volgens mij tot nog betere prestaties.”

 

 

Auteur: admin

1 reactie op “EBS-directeur Maarten Post: ‘Laat vrije markt zijn werk doen’”

Rob Jonkers|22.05.12|17:33

Wat een onzin ! Reizigers willen zo snel mogelijk van À naar B en interesseert het echt niet wie de vervoerder is. EBS, Conexxion of Arriva het maakt ze niet uit ! Willen zo vaak als mogelijk dat er een bus rijdt tussen punt van vertrek en de gewenste bestemming. Verder niet !
Opsplitsen en vrije marktwerking zijn niet per definitie een garantie voor verbetering van de kwaliteit. Kijk maar naar de zorg wat daar gebeurd. Het OV is naast onderwijs en zorg juist een van de primaire overheidstaken