Openbaar vervoer in Groningen ondergaat metamorfose

Het openbaar vervoer in Groningen gaat de komende jaren veranderen. Zo wordt er flink geïnvesteerd (150 miljoen) in het centraal station. Er komen nieuwe sporen, perrons, wachtruimten en winkeltjes. Ook de komst van de Regiotram zal het aanzicht van de stad danig veranderen. 

Reden voor de nieuwe aanpak is de enorme aanwas van reizigers die wordt veroorzaakt door extra sneltreinen naar Zwolle en Leeuwarden en de komst van de Regiotram.

Kwartier

Door de aanleg van extra spoorcapaciteit kan in de toekomst ieder kwartier een trein rijden in elke richting. En de treinen vanuit Veendam en Nieuwschans kunnen via het hoofdstation doorrijden naar Delfzijl en Roodeschool. Verder verdwijnt het huidge opstelterrein voor treinen van de locatie achter het hoofdstation naar een plek buiten de stad.

Compensatie

De klus wordt deels betaald van het compensatiegeld voor de Zuiderzeelijn. Ook de provincie Groningen, de gemeente Groningen en plaatsen in de regio betalen mee. De verwachting is dat de werkzaamheden in het najaar van 2013 van start gaat. De megaklus moet in 2020 klaar zijn, meldt RTV Noord.

Om alvast een inkijk te geven in hoe de Regiotram het straatbeeld gaat veranderen in Groningen is een filmpje gemaakt. De Regiotram zou in 2016 klaar moeten zijn.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Openbaar vervoer in Groningen ondergaat metamorfose | OVPro.nl

Openbaar vervoer in Groningen ondergaat metamorfose

Het openbaar vervoer in Groningen gaat de komende jaren veranderen. Zo wordt er flink geïnvesteerd (150 miljoen) in het centraal station. Er komen nieuwe sporen, perrons, wachtruimten en winkeltjes. Ook de komst van de Regiotram zal het aanzicht van de stad danig veranderen. 

Reden voor de nieuwe aanpak is de enorme aanwas van reizigers die wordt veroorzaakt door extra sneltreinen naar Zwolle en Leeuwarden en de komst van de Regiotram.

Kwartier

Door de aanleg van extra spoorcapaciteit kan in de toekomst ieder kwartier een trein rijden in elke richting. En de treinen vanuit Veendam en Nieuwschans kunnen via het hoofdstation doorrijden naar Delfzijl en Roodeschool. Verder verdwijnt het huidge opstelterrein voor treinen van de locatie achter het hoofdstation naar een plek buiten de stad.

Compensatie

De klus wordt deels betaald van het compensatiegeld voor de Zuiderzeelijn. Ook de provincie Groningen, de gemeente Groningen en plaatsen in de regio betalen mee. De verwachting is dat de werkzaamheden in het najaar van 2013 van start gaat. De megaklus moet in 2020 klaar zijn, meldt RTV Noord.

Om alvast een inkijk te geven in hoe de Regiotram het straatbeeld gaat veranderen in Groningen is een filmpje gemaakt. De Regiotram zou in 2016 klaar moeten zijn.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.