Uitstel behandeling wetsvoorstel aanbesteding grote steden

De behandeling van het initiatiefwetsvoorstel om het verplicht aanbesteden van het openbaar vervoer in de vier grote steden los te laten, is uitgesteld tot na de verkiezingen van 12 september. De plenaire behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer is nu op 25 september.

Met dit initiatiefvoorstel van de Tweede Kamerleden Monasch (PvdA), Bashir (SP), Van Gent (GroenLinks) en Verhoeven (D66) wordt het mogelijk gemaakt voor de gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht om een openbaar vervoer-concessie te verlenen aan een vervoerder waarop zij zeggenschap uitoefenen, zonder dat daartoe een aanbesteding is gehouden.

Deze wet beperkt zich tot de vier grote steden omdat daar de meest complexe OV-systemen liggen met meerdere modaliteiten, waarbij de onderlinge aansluiting essentieel is om een goed openbaar vervoer aan te kunnen bieden aan de reizigers.

Investeringen

Voor tramlijnen en metrolijnen geldt daarnaast dat de investeringen in de vaste infrastructuur niet bij de concessionaris kunnen worden neergelegd als deze de concessieperiode overstijgen. Er zal in die gevallen dus een splitsing plaats moeten vinden tussen vervoer en netten. Deze wet maakt het mogelijk dit wél in één hand te houden: bij de vervoerder die langjarig kan en zal investeren.

Het initiatiefwetsvoorstel komt uit de koker van PvdA, GroenLinks, SP en D66 en heeft ook de steun van de PVV. De partijen vinden dat de gemeenten het best zelf hun openbaar vervoer kunnen regelen en dat daarbij bemoeienis vanuit Den Haag niet gewenst is.

Doel

De aanbestedingsprocedures in de grote steden zorgen voor veel onrust onder het OV-personeel en schieten volgens betrokken gemeenten hun doel: meer concurrentie , beter kwaliteit en lagere prijzen, met enige regelmaat voorbij.

Het wetsvoorstel geldt vooralsnog voor de vier grote steden. Het idee om de aanbestedingsprocedures voor heel Nederland vrij te laten haalde het niet. Er zou in de regio geen animo voor zijn.

Lees ook: Loslaten aanbestedingen grote steden lost niets op

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.