Aanbesteding openbaar vervoer Amsterdam van de baan

De aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam is van de baan. Dat heeft de Stadsregio Amsterdam laten weten.

De stadsregio loopt daarmee vooruit op de wetswijziging die mogelijk maakt gemeenten zelf mogen beslissen of ze hun openbaar vervoer wel of niet aanbesteden. De wet moet nog door de Eerste Kamer.

Uitdienen contract GVB

De Stadsregio Amsterdam zegt altijd de voorkeur te hebben gehad om het lopende contract met vervoersbedrijf GVB uit te dienen. Dat contract loopt tot 2018.

Eerder dit jaar was de stadsregio begonnen al begonnen met de voorbereidingen van een aanbesteding. Er was een ontwerp-programma van eisen opgesteld voor een nieuwe concessie voor de periode 2015-2022 voor het openbaar vervoer in Amsterdam en omgeving. Dat proces is nu stopgezet. De stadsregio vindt het zonde veel energie te steken in een proces dat waarschijnlijk toch niet nodig is.

Goedkoper

De nieuwe visie op ov die uitgewerkt was in het programma van eisen probeert de stadsregio nu met GVB uit te voeren. Mogelijk zullen daardoor lijnen wijzigen. Kernpunten van die nieuwe visie zijn onder meer: met minder geld reizigers toch goed bedienen en een betere afstemming tussen trein- en busvervoer. Het accent zal meer verschuiven van Amsterdam CS naar de andere treinstations in Amsterdam.

Op 21 juni ging de Tweede Kamer akkoord met een initiatiefwetsvoorstel om inbesteding mogelijk te maken. Dat betekent dat de vier grote steden zelf mogen kiezen of ze het openbaar vervoer openbaar aanbesteden of gunnen aan hun eigen gemeentelijk vervoerbedrijf.

FMN

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland hekelt het besluit van de stadsregio. “Deze beslissing raakt de reiziger en de Amsterdamse belastingbetaler in het hart. Aanbesteden in de openbaarvervoerwereld, al bewezen in Rotterdam en Den Haag, komt de schatkist en de reiziger ten goede. Maatregelen die zo 15 tot 20 miljoen euro per stad opleveren. Aanbesteden in de OV-sector heeft zich zelf voor de reiziger ook al bewezen: hogere frequenties, betere kwaliteit, tot 40 procent meer reizigersgroei en een hogere klanttevredenheid voor minder geld. Daarnaast is het schandalig dat dit besluit nu door Amsterdam genomen is, terwijl de Eerste Kamer nog volop hierover in discussie is. Een minachting voor het werk van de Eerste Kamer”, zo reageert FMM-voorzitter Anne Hettinga.

In een column op OVPro.nl zei vice-voorzitter Jan Zaaijer van Koninklijk Vervoer Nederland vorige maand te vrezen dat het mogen loslaten van aanbesteden de vier grote steden voor onoverzichtelijke problemen zal stellen.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.