cnv, vakbond

CNV Vakmensen roept op tot vervolg proef Verbeterd Toezicht

CNV Vakmensen stuurt minister Schultz van Haegen een brandbrief over veilig OV met de oproep om het toezicht in het OV overeind te houden. “De langzaam opgebouwde veiligheid in het openbaar vervoer moet niet teloor gaan nu een landelijke proeftermijn met scherper toezicht afloopt. Omdat regionale overheden pas in 2013 beslissen over financiering, gaapt een geldkloof tussen proef en structurele veiligheid in het OV”, zegt de vakbond.

Per brandbrief roept CNV Vakmensen minister Melanie Schultz van Haegen op in te grijpen en die kloof te dichten, desnoods met een voorschot. En zo een belangwekkende verbetering in het openbaar vervoer in stand te houden.

Openbaar vervoer

Het is voor bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen zonneklaar dat zichtbare controle in het openbaar vervoer helpt. “De uitkomsten van de proef met verbeterd toezicht in het openbaar vervoer bewijzen het. Maar nu eindigt die proef per 1 september. Bekostiging ervan moet voortaan vanuit de provinciale en lokale overheden komen. Maar dat zal niet eerder dan volgend jaar zijn, op z’n best.”

“De uitvoerders van de proef worden daarom naar huis gestuurd, deze laatste termijn van 2012. Met alle kans dat het gunstig effect in het openbaar vervoer snel wegebt. Voor reizigers en deelnemende vervoersondernemingen geldt dan al snel: van voren af aan beginnen. Dat is vernietiging van inzet en kapitaal”, vindt kusters.

Proef Verbeterd Toezicht

De proef Verbeterd Toezicht, uitgevoerd bij de samenwerkende vervoersbedrijven Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion, laat zien dat het aantal incidenten in het busvervoer nadrukkelijk is gedaald. In Noord-Brabant, Amsterdam, Zuid-Holland, regio Eindhoven en Almere daalde de overlast in het eerste half jaar van de proef met gemiddeld 16 procent.

“De bovenregionale toezichthouders maakten dat de potentiële daders eieren voor hun geld kozen en echte daders in hun nekvel werden gegrepen”, stelt Wyb Kusters tevreden vast. “Dit betekent tegelijk dat de kans op een opbloei aanwezig is zodra de toezichthouders weer uit beeld zijn. Dat willen we niet. En de minister ook niet, lijkt me.”

Vervoersgebieden

Kusters pleitte dit voorjaar om die reden al voor uitbreiding van het toezicht naar alle vervoersgebieden in Nederland. Volgens hem dreigt voortzetting van het verbeterd toezicht in de knel te komen door ‘een agendafout’. “De rijksfinanciering stopt eerder dan dat de provinciale financiering kan beginnen. En daardoor is er grote kans dat het kind met het badwater wordt weggespoeld.”

CNV Vakmensen roept de demissionair minister op in te grijpen en randvoorwaarden te scheppen dat betrokken provinciale politici en ov-bestuurders kunnen doorpakken. Kusters: “Dit succes is zó evident, dat kun je niet naast je neerleggen.”

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “CNV Vakmensen roept op tot vervolg proef Verbeterd Toezicht”

rob|09.08.12|09:04

Volgens mij is veiligheid ov geen zaak voor overheden maar voor de bedrijven. Door de scherpe inschrijvingen tegenwoordig zal er mijn inziens mij weinig geld voor deze taak weggelegd zijn. Aan de andere kant is er een voorstel aangenomen om alle bussen van Nederland te voorzien van camera’s met opnameapperatuur en een noodknop. Dit om concurrentievervalsing tegen te gaan. Dit lijkt mij voor Nederland voldoende. Gedacht kan worden om te denken aan afgesloten cabine zoals bijv in londen.

Jos|09.08.12|10:47

@rob
Ja, het OV heeft geld genoeg voor nog meer toezichthouders. Op het gemiddelde NS-station lopen er inmiddels weliswaar al 20 rond, gezellig met zijn allen rond de koffiecorner. Maar er kunnen er nog meer bij en de kosten zijn geen probleem, we verhogen toch de tarieven gewoon nog eens met 20% extra.

rob|09.08.12|12:44

Inderdaad Jos, hahaha, het lost niets op. Als je het goed wilt doen, moet je net als in Rotterdam jaren geleden op iedere tram/bus 2 man mee laten rijden, nou, sorry volgens mij niet te betalen. Ga is kijken naar afdoende maatregelen, bussen rijden al bijna leeg rond na invoering ov-chip, als je ze dan moet gaan vullen met beveiligers dan zijn we als belastingbetaler helemaal de klos. Alle bussen camera, zodat alles wordt opgenomen, een goed werkende noodknop en goede afspraken met de politie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CNV Vakmensen roept op tot vervolg proef Verbeterd Toezicht | OVPro.nl
cnv, vakbond

CNV Vakmensen roept op tot vervolg proef Verbeterd Toezicht

CNV Vakmensen stuurt minister Schultz van Haegen een brandbrief over veilig OV met de oproep om het toezicht in het OV overeind te houden. “De langzaam opgebouwde veiligheid in het openbaar vervoer moet niet teloor gaan nu een landelijke proeftermijn met scherper toezicht afloopt. Omdat regionale overheden pas in 2013 beslissen over financiering, gaapt een geldkloof tussen proef en structurele veiligheid in het OV”, zegt de vakbond.

Per brandbrief roept CNV Vakmensen minister Melanie Schultz van Haegen op in te grijpen en die kloof te dichten, desnoods met een voorschot. En zo een belangwekkende verbetering in het openbaar vervoer in stand te houden.

Openbaar vervoer

Het is voor bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen zonneklaar dat zichtbare controle in het openbaar vervoer helpt. “De uitkomsten van de proef met verbeterd toezicht in het openbaar vervoer bewijzen het. Maar nu eindigt die proef per 1 september. Bekostiging ervan moet voortaan vanuit de provinciale en lokale overheden komen. Maar dat zal niet eerder dan volgend jaar zijn, op z’n best.”

“De uitvoerders van de proef worden daarom naar huis gestuurd, deze laatste termijn van 2012. Met alle kans dat het gunstig effect in het openbaar vervoer snel wegebt. Voor reizigers en deelnemende vervoersondernemingen geldt dan al snel: van voren af aan beginnen. Dat is vernietiging van inzet en kapitaal”, vindt kusters.

Proef Verbeterd Toezicht

De proef Verbeterd Toezicht, uitgevoerd bij de samenwerkende vervoersbedrijven Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion, laat zien dat het aantal incidenten in het busvervoer nadrukkelijk is gedaald. In Noord-Brabant, Amsterdam, Zuid-Holland, regio Eindhoven en Almere daalde de overlast in het eerste half jaar van de proef met gemiddeld 16 procent.

“De bovenregionale toezichthouders maakten dat de potentiële daders eieren voor hun geld kozen en echte daders in hun nekvel werden gegrepen”, stelt Wyb Kusters tevreden vast. “Dit betekent tegelijk dat de kans op een opbloei aanwezig is zodra de toezichthouders weer uit beeld zijn. Dat willen we niet. En de minister ook niet, lijkt me.”

Vervoersgebieden

Kusters pleitte dit voorjaar om die reden al voor uitbreiding van het toezicht naar alle vervoersgebieden in Nederland. Volgens hem dreigt voortzetting van het verbeterd toezicht in de knel te komen door ‘een agendafout’. “De rijksfinanciering stopt eerder dan dat de provinciale financiering kan beginnen. En daardoor is er grote kans dat het kind met het badwater wordt weggespoeld.”

CNV Vakmensen roept de demissionair minister op in te grijpen en randvoorwaarden te scheppen dat betrokken provinciale politici en ov-bestuurders kunnen doorpakken. Kusters: “Dit succes is zó evident, dat kun je niet naast je neerleggen.”

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “CNV Vakmensen roept op tot vervolg proef Verbeterd Toezicht”

rob|09.08.12|09:04

Volgens mij is veiligheid ov geen zaak voor overheden maar voor de bedrijven. Door de scherpe inschrijvingen tegenwoordig zal er mijn inziens mij weinig geld voor deze taak weggelegd zijn. Aan de andere kant is er een voorstel aangenomen om alle bussen van Nederland te voorzien van camera’s met opnameapperatuur en een noodknop. Dit om concurrentievervalsing tegen te gaan. Dit lijkt mij voor Nederland voldoende. Gedacht kan worden om te denken aan afgesloten cabine zoals bijv in londen.

Jos|09.08.12|10:47

@rob
Ja, het OV heeft geld genoeg voor nog meer toezichthouders. Op het gemiddelde NS-station lopen er inmiddels weliswaar al 20 rond, gezellig met zijn allen rond de koffiecorner. Maar er kunnen er nog meer bij en de kosten zijn geen probleem, we verhogen toch de tarieven gewoon nog eens met 20% extra.

rob|09.08.12|12:44

Inderdaad Jos, hahaha, het lost niets op. Als je het goed wilt doen, moet je net als in Rotterdam jaren geleden op iedere tram/bus 2 man mee laten rijden, nou, sorry volgens mij niet te betalen. Ga is kijken naar afdoende maatregelen, bussen rijden al bijna leeg rond na invoering ov-chip, als je ze dan moet gaan vullen met beveiligers dan zijn we als belastingbetaler helemaal de klos. Alle bussen camera, zodat alles wordt opgenomen, een goed werkende noodknop en goede afspraken met de politie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.