Maatschappij Voor Beter OV houdt vervoerders scherp

De NS heeft de Maatschappij Voor Beter OV woensdag gecomplimenteerd met de snelheid waarmee ze reageren op zaken en de manier waarop zij het openbaar vervoer volgen. “Dat houdt ons scherp”, stelt Ingrid Thijssen, directievoorzitter van NS Reizigers. Thijssen nam een verslag over de periode 2010-2012 van de belangenorganisatie in ontvangst uit handen van mede-oprichter Rikus Spithorst.

Belangenvereniging Maatschappij Voor Beter OV bereikte in de afgelopen twee jaar onder meer dat de Rotterdamse vervoerder RET zijn punctualiteitsprestaties voortaan openbaar maakt. Ook kreeg de organisatie voor elkaar dat de afspraken rond het evacueren van gestrande treinen zijn aangescherpt.

Stakingen of chipkaartstoringen

De belangenvereniging schrijft verder in het jaarverslag dat ze compensatie afdwong voor reizigers die de dupe waren van stakingen of chipkaartstoringen. De NS gaf gevolg aan het verzoek om bij inkrimpingen van de treindienst te zorgen dat in ieder geval de laatste aansluitingen gehandhaafd blijven. Verder nam de NS volgens Maatschappij Voor Beter OV suggesties over kwaliteitsverbeteringen bij vervangend busvervoer over.

De vereniging diende een klacht in bij de NMa over de NS omdat de intercitydienst minder aantrekkelijk werd ten opzichte van de duurdere hogesnelheidstrein. Ook uitte de organisatie de bezorgdheid over het onderbrengen van de reisinformatie voor treinpassagiers bij de NS. Dat was voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) aanleiding om deze opdracht vooralsnog niet toe te staan.

Verbeterslag

De Maatschappij Voor Beter OV maakt zich verder zorgen over de manier waarop vervoerders en hun opdrachtgevers omgaan met tekortkomingen in het OV-chipkaartsysteem. Volgens de organisatie is daar een forse verbeterslag nodig.

De Maatschappij Voor Beter OV werd op 18 augustus opgericht door Trudy Nielsen, Bernard de Vries en Rikus Spithorst. De organisatie zet zich namens de reiziger in voor het verbeteren van het vervoer per trein, bus tram, metro, veerboot en taxi in Nederland.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.