RET metro

Stadsvervoerders: rust keert terug met aanbestedingsvrijheid

De stadsvervoerders verwachten dat er met het wetsvoorstel aanbestedingsvrijheid OV grote steden eindelijk rust komt in de openbaar vervoersmarkt. De Eerste Kamer heeft dinsdag voor deze wet gestemd. Die maakt het mogelijk voor de gemeentes Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht om ook zelf een openbaar vervoersconcessie te verlenen aan een eigen stadsvervoerder.

De gemeentes kunnen kiezen of ze het openbaar vervoer willen aanbesteden of inbesteden aan hun eigen vervoerder.

Reiziger grote winnaar

Directeur Bart Schmeink van GVB: “Ik denk dat dit een positieve ontwikkeling is en dat het goed is dat de rust op de OV-markt terugkeert. De reiziger is hierbij de grote winnaar.” 

De stadsregio Amsterdam, de opdrachtgever van de GVB, had in juli van dit jaar de aanbesteding van het openbaar vervoer al uitgesteld en liep daarmee vooruit op de wetswijziging.

Schmeink: “Vervoersbedrijven hebben zich enorm moeten voorbereiden op de aanbestedingen. Er heeft geen één concessie plaatsgevonden zonder een rechtszaak. De verschillende partijen stonden al vechtend voor de rechter. Dit is niet goed voor het imago van het openbaar vervoer in Nederland. OV-bedrijven kunnen zich nu eindelijk gaan richten op de reiziger”, stelt de directeur.

Meerjaren ov-strategie

Volgens Schmeink zou het goed zijn als er een meerjaren ov-strategie zou komen. “Er is de afgelopen jaren een golfbeweging in de politieke besluitvorming rond het OV en dat is niet goed. De politiek moet een klimaat creëren waardoor het ov-bedrijven mogelijk is om te excelleren voor hun reizigers.”

Woordvoerder Frouke Albers van de RET: “Als de wet er door komt dan gaan we in Rotterdam niet meer aanbesteden. We hebben wel net een aanbesteding bus achter de rug. Gelukkig hebben we die gewonnen. Er komt nog een aanbesteding rail aan van tram, metro en infra in 2015/2016.”

Een partij verantwoordelijk

“Wij vinden dat het in zo’n dichtbevolkte regio als Rotterdam belangrijk is dat er een vervoersnet is dat door één partij wordt geregeld. Je ziet nu bij ProRail en NS dat er over en weer verwijten klinken. Nu is er één partij verantwoordelijk. We hebben nu niet meer het probleem dat vervoersmodaliteiten elkaar gaan afvallen of beconcurreren.”

“Dit heeft absoluut voordelen voor de reiziger. En het geeft voor de collega’s veel rust. Zij hoeven zich niet meer af te vragen of ze straks hun baan nog hebben” stelt Albers.

Afhankelijk van politieke kleur

Woordvoerder Harald Hameleers van HTM: “Voor HTM verandert er voorlopig niets. Onze bus is al aanbesteed en de tram is pas over vier jaar aan de beurt. De gemeente kan nog steeds zeggen dat ze gaan aanbesteden. De huidige wethouder zou daar dan ook voor kiezen.”

“De keuze voor aanbesteden of inbesteden ligt aan de keuze van het bestuur en de politieke kleur. In 2016 moet ons trambedrijf worden aanbesteed. We weten nu nog niet hoe de politieke situatie dan zal zijn”, aldus Hameleers.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Stadsvervoerders: rust keert terug met aanbestedingsvrijheid”

Manu Lageirse|02.10.12|11:15

Het is heel flauw om de rechtszaken te gebruiken als argument dat niet aan de reiziger gedacht wordt. Een rechtszaak duurt een paar weken en is gedaan als de concessie start die gemiddeld 8 jaar loopt. Kijk naar reizigerstevredenheid als barometer. Dit vind ik een veel relevantere parameter om te oordelen of we ontwikkelen in de goeie richting. Laat ons eindelijk eens naar de feiten kijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stadsvervoerders: rust keert terug met aanbestedingsvrijheid | OVPro.nl
RET metro

Stadsvervoerders: rust keert terug met aanbestedingsvrijheid

De stadsvervoerders verwachten dat er met het wetsvoorstel aanbestedingsvrijheid OV grote steden eindelijk rust komt in de openbaar vervoersmarkt. De Eerste Kamer heeft dinsdag voor deze wet gestemd. Die maakt het mogelijk voor de gemeentes Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht om ook zelf een openbaar vervoersconcessie te verlenen aan een eigen stadsvervoerder.

De gemeentes kunnen kiezen of ze het openbaar vervoer willen aanbesteden of inbesteden aan hun eigen vervoerder.

Reiziger grote winnaar

Directeur Bart Schmeink van GVB: “Ik denk dat dit een positieve ontwikkeling is en dat het goed is dat de rust op de OV-markt terugkeert. De reiziger is hierbij de grote winnaar.” 

De stadsregio Amsterdam, de opdrachtgever van de GVB, had in juli van dit jaar de aanbesteding van het openbaar vervoer al uitgesteld en liep daarmee vooruit op de wetswijziging.

Schmeink: “Vervoersbedrijven hebben zich enorm moeten voorbereiden op de aanbestedingen. Er heeft geen één concessie plaatsgevonden zonder een rechtszaak. De verschillende partijen stonden al vechtend voor de rechter. Dit is niet goed voor het imago van het openbaar vervoer in Nederland. OV-bedrijven kunnen zich nu eindelijk gaan richten op de reiziger”, stelt de directeur.

Meerjaren ov-strategie

Volgens Schmeink zou het goed zijn als er een meerjaren ov-strategie zou komen. “Er is de afgelopen jaren een golfbeweging in de politieke besluitvorming rond het OV en dat is niet goed. De politiek moet een klimaat creëren waardoor het ov-bedrijven mogelijk is om te excelleren voor hun reizigers.”

Woordvoerder Frouke Albers van de RET: “Als de wet er door komt dan gaan we in Rotterdam niet meer aanbesteden. We hebben wel net een aanbesteding bus achter de rug. Gelukkig hebben we die gewonnen. Er komt nog een aanbesteding rail aan van tram, metro en infra in 2015/2016.”

Een partij verantwoordelijk

“Wij vinden dat het in zo’n dichtbevolkte regio als Rotterdam belangrijk is dat er een vervoersnet is dat door één partij wordt geregeld. Je ziet nu bij ProRail en NS dat er over en weer verwijten klinken. Nu is er één partij verantwoordelijk. We hebben nu niet meer het probleem dat vervoersmodaliteiten elkaar gaan afvallen of beconcurreren.”

“Dit heeft absoluut voordelen voor de reiziger. En het geeft voor de collega’s veel rust. Zij hoeven zich niet meer af te vragen of ze straks hun baan nog hebben” stelt Albers.

Afhankelijk van politieke kleur

Woordvoerder Harald Hameleers van HTM: “Voor HTM verandert er voorlopig niets. Onze bus is al aanbesteed en de tram is pas over vier jaar aan de beurt. De gemeente kan nog steeds zeggen dat ze gaan aanbesteden. De huidige wethouder zou daar dan ook voor kiezen.”

“De keuze voor aanbesteden of inbesteden ligt aan de keuze van het bestuur en de politieke kleur. In 2016 moet ons trambedrijf worden aanbesteed. We weten nu nog niet hoe de politieke situatie dan zal zijn”, aldus Hameleers.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Stadsvervoerders: rust keert terug met aanbestedingsvrijheid”

Manu Lageirse|02.10.12|11:15

Het is heel flauw om de rechtszaken te gebruiken als argument dat niet aan de reiziger gedacht wordt. Een rechtszaak duurt een paar weken en is gedaan als de concessie start die gemiddeld 8 jaar loopt. Kijk naar reizigerstevredenheid als barometer. Dit vind ik een veel relevantere parameter om te oordelen of we ontwikkelen in de goeie richting. Laat ons eindelijk eens naar de feiten kijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.