Gemeenteraad Den Haag

Deelneming HTM door NS: gemeenteraad nog niet overtuigd

De Haagse gemeenteraad is nog niet overtuigd van de noodzaak van de overname van 49 procent van de aandelen van vervoerder HTM door NS. Een meerderheid van de politieke partijen wil dat er eerst een uitgewerkt ondernemingsplan op tafel komt. Daarin moeten de financiële gevolgen voor de stad Den Haag op de lange termijn duidelijk in beeld worden gebracht. De gemeenteraad wil voorkomen dat er geld rechtstreeks naar de NS gaat.

De Haagse coalitie bestaat uit PvdA, VVD, CDA en D66. De commissie Bestuur sprak dinsdag over de plannen van NS om een belang van 49 procent in HTM te nemen.

Bas Sepers van coalitiepartij PvdA vindt dat de plannen van NS en HTM nog onvoldoende houvast bieden: “Ze moeten met meer overtuigende informatie komen. Er moet een uitgewerkt ondernemingsplan voor de komende drie jaar komen waarin de duidelijke meerwaarde voor Den Haag is vastgelegd. Verder moet er een honderd procent garantie komen dat de aandelen van HTM in publieke handen blijven.”

Investeringspakket

CDA-fractievoorzitter Gert-Jan Bakker is het met hem eens: “Het investeringspakket is nog niet fors genoeg. Er moet een doorrekening komen van wat het oplevert.” Bakker vraagt zich daarnaast af of de overname daadwerkelijk voor 40 procent meer reizigers gaat zorgen zoals in de plannen door NS en HTM is voorgesteld.

De VVD vindt dat als alles goed in kaart wordt gebracht dat er een meerwaarde ligt in de voorgestelde samenwerking. Ook D66 kijkt positief naar het voorstel, maar vindt ook dat het investeringsplan nog geconcretiseerd moet worden.

Financieel risico

Oppositiepartijen SP en PVV vinden dat voor samenwerking geen overname nodig is. Bart van Kent van de SP: “We kunnen hier niet aan meewerken. De argumenten zijn absoluut niet overtuigend.”

De politieke partijen willen dat NS en HTM eerst aantonen dat het financieel risico van de gemeente Den Haag beduidend afneemt met de overname. Ook willen ze duidelijk hebben dat de opbrengsten terugvloeien naar de stad. David Rietveld van GroenLinks: “De opbrengst moet geïnvesteerd worden om de structuur van de stad te verbeteren.”

Arbeidsomstandigheden HTM-personeel

De partijen geven aan dat de overname geen invloed heeft op de mogelijkheid tot inbesteden en aanbesteden. Ook mag de financiële samenwerking geen negatieve gevolgen hebben op de arbeidsomstandigheden van het HTM-personeel.

De NS wil een belang van 49 procent nemen in HTM. De vervoerder is nu nog volledig in eigendom van de gemeente Den Haag. De NS en HTM verwachten dat door betere aansluitingen tussen tram, bus en trein het aantal reizigers toeneemt.

Investeringsplannen

De bedrijven willen zich gezamenlijk inzetten voor een goede informatievoorziening voor reizigers, faciliteiten voor fietsers en de ov-fiets. Ook willen ze samen investeren in het stationsgebied en ov-knooppunten. In de plannen wordt er ruimte gemaakt voor vestiging van kantoren, instellingen, bedrijven en winkels.

Directielid van de NS Merel van Vroonhoven stelde tijdens de toelichting die zij samen met HTM-directeur  dat een financiële samenwerking ervoor dat er meer tempo wordt gemaakt met investeringen. Ook zou er beter worden aangesloten bij de doelen van beide ondernemingen.

Financiiële zekerheid

Volgens directeur Le Clercq van HTM heeft het bedrijf de NS nodig om de komende jaren financieel sterk te blijven: “De samenwerking zorgt voor meer reizigers en hogere reizigersopbrengsten.”

“HTM is gezond maar niet rijk. We willen minder afhankelijk zijn van de overheidsbijdrage die naar verwachting de komende jaren zal krimpen.” Le Clercq verwacht dat de NS stadsvervoerder HTM deze financiële zekerheid kan bieden.

Showcase

Volgens Van Vroonhoven moet Den Haag ‘de showcase’ worden. “Daarna zien we wel of andere steden willen volgen.” De Commissie Bestuur praat op 31 oktober verder over dit onderwerp.

Marieke van Gompel

Lees ook: Haags college start onderhandelingen op met NS over HTM


Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.