NS-topman: wel samenwerken maar geen fusie met ProRail

NS-directeur Bert Meerstadt (rechts)

De NS wil wel intensiever gaan samenwerken met ProRail maar ziet een fusie niet meer als een serieuze optie. Dat zegt NS-topman Bert Meerstadt. Een fusie tussen NS en ProRail leek ineens bespreekbaar toen Meerstadt in juni van dit jaar een onderzoek gelaste naar de negatieve gevolgen van de splitsing tussen de twee partijen in de jaren ’90. Dat onderzoek zou volgens de NS-topman verkeerd zijn uitgelegd als een eerste stap in een mogelijke hernieuwde fusie.

Volgens Meerstadt heeft het zeker tien jaar in beslag genomen om de effecten van de splitsing tussen NS en ProRail weg te nemen, zegt hij in NRC Handelsblad. Dat zou hebben geleid tot negatieve gevolgen voor de reiziger. Om dan nu een fusie aan te gaan zou dat proces weer herhaald gaan worden, vreest hij.” Ik denk niet dat op dit moment een fusie verstandig is.”

Van de baan

Daarmee lijkt een fusie tussen de twee grootmachten op het spoor definitief van de baan, omdat ProRail zelf ook geen voorstander is. Ook de regiovervoerders vinden een fusie achterhaald. Volgens Anne Hettinga van FMN is de onafhankelijkheid van de verdeling van het spoor tussen de verschillende spoorbedrijven in het geding, als ProRail bij de NS wordt ondergebracht.

”Er rijden al 15 jaar verschillende vervoerders op het spoor. Dit zou betekenen dat de klok wordt teruggedraaid”, aldus Hettinga.

Intensieve samenwerking

Meerstadt pleit wel voor een intensievere met ProRail. Met name op het gebied van storingen valt nog een slag te maken vindt hij.”Die problematiek loopt dwars door de twee organisaties heen:medewerkers, materieel, rails, seinen.”

Lees ook: Hernieuwde samenwerking NS met ProRail achterhaald

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.